Gå til innhold

samboere/betaling

Gjest dette funderer jeg på

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

jeg og kjæresten flyttet sammen i juli i år, da han kjøpte leilighet.

det jeg lurer litt på nå er hva dere mener om hva vi skal betale hver i mnd. osv. han eier leil, jeg leier med han.

vi betaler 3090 hver pr mnd, samt strøm og internet. han tjener ca 16000-17000 i mnd, jeg tjener mellom 9000-10000. han har faste utgifter på billån,ca 2500, samt forsikring. ellers mobiltelefon,bensin,trening og internett(internett deler vi jo). jeg har faste utgifter på ca 2000 i lån,trening, busskort, og så kommer telefon i tillegg. det jeg lurer på er hva dere synes om at vi deler huslån+leie likt? hver mnd forsvinner lønnen min ut i regninger før jeg får sett på den omtrent, og jeg har ikke noe til overs. vi handler hver vår uke, men når jeg handler en uke(ca.700-1000), så er kontoen tom. han har derimot en god del til overs. jeg føler meg ikke serlig rik når venner spør om vi skal finne på noe i helgene og ellers. men samtidig kan ikke jeg klage på at han tjener mer enn meg, det er jo bare rettferdig da han jobber fullt, jeg jobber 82%. og han har høyere utdannelse. så og si hver mnd jobber han overtid og får da en del mer enn normal lønn.

er det rett slik vi gjør det med utgifter etc?

hører mange snakker om noe med at det skal deles etter hva man tjener?

og alle sier det ikke er rett slik vi gjør det..

er veldig usikker på dette, men vil jo gjerne gjøre det riktig, og samtidig ha litt penger til klær/fest, snop etc.

jeg er bre så stresset over alt som skal betales, og ingen ting er til overs. og i tillegg synes han det er rart jeg tømmer kontoen hver mnd, enda han vet nøyaktig hva jeg har i utgifter hver mnd. vil bare ha deres synspunkt, beklager at det er litt rotete;)

Skrevet

Så lenge han eier leiligheten alene, så synes jeg ikke det er rettferdig at dere deler utgiftene på huset likt. Han sitter jo med alle fordelene i forhold til prisstigning på boligen, rentefordeler på skatten osv.

Det beste ville egentlig være om du kjøper deg inn i boligen. Hvis det ikke er aktuelt, så synes jeg dere skal fordele boutgiftene slik at han betaler mer enn deg.

laguna1365380434
Skrevet

Det synes jeg hørtes gjerrig ut av ham!

Kjærester skal være kos også,ikke pur økonomisk gevinst...:-o Jeg synes sånt bør ordnes slik at alle bidrar proposjonalt med lommeboktykkelsen.

Hadde jeg hatt leilighet og fått inn samboer med dårligere hadde jeg vel tenkt at han kunne betale noe annet som han hadde råd til. Jeg hadde jo synes det var kjekt om han også kunne kose seg og kjøpe en CD og en genser nå og da.

Den første samboeren min hadde god råd og eide leiligheten, jeg betalte ikke noe for å bo der, men jeg tok noen regninger og handlet inn og sånn..Han hadde mange flere penger, bedre jobb og i det hele tatt..Ingen av oss syntes jeg skulle betale husleie for en leilighet han hadde uansett, med eller uten meg i..Han var jo ikke sammen med meg for å tjene penger på meg!

:-)

sprelline1365380900
Skrevet

jeg er samboer. Min samboer studerer, mens jeg jobber 100%. Jeg eier leiligheten og betaler alt lån på den. Vi deler på mat og strømutgifter.

Mobil,cd'er o.l betaler vi selv.

Skal vi bowle, kino o.l betaler vi hver våre ganger. Jeg betaler vel kanskje litt oftere siden jeg tjener mer enn ham.

Synes dette er en grei ordning, og fungerer fint for oss.:)

Gjest Flisespikkeren
Skrevet

Enten må du kjøpe deg inn i leiligheten, eller så må du leie av han til en mye lavere pris. For å spikke flisene riktig små, så må du også få fratrekk i leie for de ting du gjør for å heve verdien på leiligheta - som f.eks. å vaske, male en vegg osv.

Egoist, han kjæresten din!

Skrevet

ser dere synes han er gjerrig, men saken er jo den at vi bestemte dette dad vi flyttet sammen, nettopp fordi jeg ikke synes summen var så stor. men nå merker jeg de store forskjellene, og ja, jeg skal innrømme at det ikke er det samme å skulle være kjæreste og kose når jeg tenker på om jeg har nok penger, hver eneste dag.

men han er ikke gjerrig, ikke som jeg opplever det, men jeg ville bare høre andres synspunkter på dette før jeg evt.snakker med han om det;)

beklager jeg ikke sa det i sta at vi ikke har diskutert dette i senere tid:)

Skrevet

Jeg synes dere skal dele husleie, internett og strøm likt, huslånet får han betale fordi det er hans leilighet.

Forsikringene til bilen får han betale men du kan kjøpe en tank en gang i blandt.

Altså del likt det som er felles og betal deres eget sjøl. Hvis du da ikke har penger igjen betyr det at du bruker for mye penger. Den lille husleia der klarer folk med 6000 + andre utgifter i inntekt

den opprinnelige m&m
Skrevet

Det er ikke rettferdig, du blir utnyttet - selv om det sikkert ikke var ment slik da dere gjorde avtalen. Hvis det blir slutt mellom dere har du vært med på å betale ned på hans leilighet, og du eier ikke noe av den.

Hvis du betaler halvparten av lånet så skal du også eie halvparten av leiligheten minus det han evt. hadde i egenkapital. ALtså hvis han hadde 100.000 selv, og lånte 1 mill. til leiligheten, så skal han eie 600.000, og du eier 500.000 (halvparten av lånet). Hvis det blir slutt så må han da kjøpe deg ut med den delen av leil. du eier.

Eller så må du gå over til å bare betale din del av rene utgifter, som renovasjon, strøm, trappevask etc. Altså ikke engang nedbetaling på fellesgjelda.

Eller dere blir enige om å ha igjen like mye penger til personlige utgifter, fornøyelser etc., og betaler inn resten til en fellespott som deler leilighet og mat.

Du må ikke gå i den fella at du står på helt bar bakke etter 10 års samboerskap, mens han har fått hjelp til å betale ned gjelda på sin egen leilighet. Ikke utsett å ta tak i dette.

Skrevet

Til å begynne med så synes jeg at eier av leilighet betaler lån på denne, det er jo en verdiøkning som kommer kun eier til gode.(og denne utgiften har jo eier uansett)

Strøm, mat osv. er det vel mer rimlig at dere deler på.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...