Gå til innhold

au!fikk strøm i meg.hva gjør jeg?


Gjest el-nanana

Anbefalte innlegg

Gjest el-nanana

Auuuu! Skikkelig tåpelig, har en kontakt på rommet uten deksel, kom nær det elekr´triske og fikk støt!

Au, gjorde skikkelig vondt, armen føles vissen, er det farlig å få strøm i seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer litt an på. Strøm fra stikkontakten kan være farlig. Hvis du fortsatt har vondt i armen, så kontakt lege for sikkerhets skyld.

På førstehjelpskurs for noen år siden (i forbindelse med el-jobb), lærte vi at ved alvorlige elektriske støt burde man til lege uansett, og helst på overvåking på sykehus pga. at man kunne få "skjulte" skader. Ett enkelt, kort støt fra 230V er normalt ikke så farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fra en stikk-kontakt så lenge du ikke har en alvorlig hjertefeil... Nervetrådene dine fikk sikkert sjokk, sikkert bedre i morgen.

Døø,,....230 V er mer enn farlig nok til å ta livet av deg, men det kommer helt an på hvordan strømmen går i gjennom kroppen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det kan være farlig, men så lenge du har det rimelig bra nå så går det nok bra.

Om det er farlig eller ikke kommer helt an på hvordan strømmen går i gjennom kroppen din og selvsagt hvor lenge du får strøm i deg.

Det farligste er hvis strømmen går i gjennom eller nær hjertet ditt.

Går strømmen bare gjennom hånden din så er det ikke dødelig eller farlig.

Du har sikkert hørt om de som henger fast i strømførende ledninger. Dette kommer av at ved strøm gjennomgang så strammes alle musklene i kroppen. I hånden så er lukkemusklene sterkere enn de musklene du bruker når du skal åpne en knyttet hånd. Derfor sitter du fast og ikke klarer å slippe. Derfor er også det ekstra farlig å ta tak i strømførende deler med begge hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest el-nanana

Ja, det kan være farlig, men så lenge du har det rimelig bra nå så går det nok bra.

Om det er farlig eller ikke kommer helt an på hvordan strømmen går i gjennom kroppen din og selvsagt hvor lenge du får strøm i deg.

Det farligste er hvis strømmen går i gjennom eller nær hjertet ditt.

Går strømmen bare gjennom hånden din så er det ikke dødelig eller farlig.

Du har sikkert hørt om de som henger fast i strømførende ledninger. Dette kommer av at ved strøm gjennomgang så strammes alle musklene i kroppen. I hånden så er lukkemusklene sterkere enn de musklene du bruker når du skal åpne en knyttet hånd. Derfor sitter du fast og ikke klarer å slippe. Derfor er også det ekstra farlig å ta tak i strømførende deler med begge hendene.

tror du den har gått gjennom hjertet mitt når jeg tok på kontakten med handa og jeg føler meg øm i armen etterpå????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest el-nanana

Døø,,....230 V er mer enn farlig nok til å ta livet av deg, men det kommer helt an på hvordan strømmen går i gjennom kroppen din.

men hvordan vet jeg om strømen har gått gjennom hjertet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du den har gått gjennom hjertet mitt når jeg tok på kontakten med handa og jeg føler meg øm i armen etterpå????

Skrev et svar til og hele dritten forsvant fordi jeg falt ut av nettet, men prøver igjen.

Hvis du kun har tatt på strømførende deler med den ene hånden, så har den ikke gått i gjennom hjertet ditt, med forbehold om at du ikke var i berøring med noe metall (jord) med andre deler av kroppen din.

Hvis du hadde fått den i gjennom hjertet ville ha hatt vondt i brystet også.

Grunnen til at du har vondt i armen er at musklene der strammet seg kraftig da du tok i kontaktene.

Det her går bra, så bare slapp av:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vet du det da? Hvordan i huleste skal jeg vite hvor den strømmen gikk?

Hadde all strømmen gått rett til- og gjennom hjertet, hadde du vel neppe hatt puls nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest el-nanana

Skrev et svar til og hele dritten forsvant fordi jeg falt ut av nettet, men prøver igjen.

Hvis du kun har tatt på strømførende deler med den ene hånden, så har den ikke gått i gjennom hjertet ditt, med forbehold om at du ikke var i berøring med noe metall (jord) med andre deler av kroppen din.

Hvis du hadde fått den i gjennom hjertet ville ha hatt vondt i brystet også.

Grunnen til at du har vondt i armen er at musklene der strammet seg kraftig da du tok i kontaktene.

Det her går bra, så bare slapp av:-)

du er snill som beroliger meg. det sto et sted at til og med de minste støt kunne gi komplikasjoner og man skulle si det til legen sin. Hallo!

Nå ble jeg jo litt interessert, hvorfor er det farlig hvis jeg var i kontakt med noe metall med den andre hånda? jeg hadde på meg en gullring har det noe å si? med fare for å virke stokk dum, men nei, jeg gikk ikke på el-linja på videregående..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest el-nanana

Hadde all strømmen gått rett til- og gjennom hjertet, hadde du vel neppe hatt puls nå?

nei men det sto noe om at man kunne få rytmeforstyrrelser,,,hørte jo ikke noe særlig ut det da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er snill som beroliger meg. det sto et sted at til og med de minste støt kunne gi komplikasjoner og man skulle si det til legen sin. Hallo!

Nå ble jeg jo litt interessert, hvorfor er det farlig hvis jeg var i kontakt med noe metall med den andre hånda? jeg hadde på meg en gullring har det noe å si? med fare for å virke stokk dum, men nei, jeg gikk ikke på el-linja på videregående..

Gullring har ikke noe å si om du har den på den andre hånda.

Du må ta i det vi kaller jord. Kontaktene på kjøkkenet ditt er jordet, det ser du på at det er en metallskinne på siden inne i kontakten. Dette er forbundet med jord, altså det går en ledningsforbindelse derfra og ut i bakken.

Hvis du tar i f.eks metallet på kjøkkenvasken din og i strømførende deler, går strømmen i gjennom hånden din og ut igjen der du er i berøring med metallet.

Med andre ord må metallet du berører være forbundet med jord. Ringen din er ikke det og derfor medfører ikke dette noe farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest el-nanana

Skrev et svar til og hele dritten forsvant fordi jeg falt ut av nettet, men prøver igjen.

Hvis du kun har tatt på strømførende deler med den ene hånden, så har den ikke gått i gjennom hjertet ditt, med forbehold om at du ikke var i berøring med noe metall (jord) med andre deler av kroppen din.

Hvis du hadde fått den i gjennom hjertet ville ha hatt vondt i brystet også.

Grunnen til at du har vondt i armen er at musklene der strammet seg kraftig da du tok i kontaktene.

Det her går bra, så bare slapp av:-)

...men leder gull/sølv ringen jeg hadde på den andre hånden strømen gjenom kroppen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men leder gull/sølv ringen jeg hadde på den andre hånden strømen gjenom kroppen min?

Nei, det gjør den ikke, se svaret jeg har gitt deg i et annet innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...