Gå til innhold

au!fikk strøm i meg.hva gjør jeg?


Gjest el-nanana

Anbefalte innlegg

Gjest el-nanana

Gullring har ikke noe å si om du har den på den andre hånda.

Du må ta i det vi kaller jord. Kontaktene på kjøkkenet ditt er jordet, det ser du på at det er en metallskinne på siden inne i kontakten. Dette er forbundet med jord, altså det går en ledningsforbindelse derfra og ut i bakken.

Hvis du tar i f.eks metallet på kjøkkenvasken din og i strømførende deler, går strømmen i gjennom hånden din og ut igjen der du er i berøring med metallet.

Med andre ord må metallet du berører være forbundet med jord. Ringen din er ikke det og derfor medfører ikke dette noe farlig.

takk mrxx. jeg elsker deg. du kan så mye og du har vært så snill som beroliget meg på dette.Jeg hadde helt sikkert tenkt mye på rytmeforstyrrelser og strøm gjennom hjertet om ikke det hadde vært for deg i kveld! thanx!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde all strømmen gått rett til- og gjennom hjertet, hadde du vel neppe hatt puls nå?

Joda det kan du ha, det er ikke nødvendigvis forbundet med døden om du får strøm som går i gjennom hjertet.

Men farlig er det. Du kan få blant annet får hjerteflimmer/forstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk mrxx. jeg elsker deg. du kan så mye og du har vært så snill som beroliget meg på dette.Jeg hadde helt sikkert tenkt mye på rytmeforstyrrelser og strøm gjennom hjertet om ikke det hadde vært for deg i kveld! thanx!!!

Du må snakke høyere, hehe..

Som sagt slapp av. Du har slik jeg ser det kun tatt i ei kontakt eller noe og fått strøm i hånden, dette kan medføre muskelsmerter oppover armen. Det går ikke så lenge før det går over.

Dette kan være svært ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest el-nanana

Du må snakke høyere, hehe..

Som sagt slapp av. Du har slik jeg ser det kun tatt i ei kontakt eller noe og fått strøm i hånden, dette kan medføre muskelsmerter oppover armen. Det går ikke så lenge før det går over.

Dette kan være svært ubehagelig.

okej da :) takk for hjelpa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, snakker om uvitenhet.

Heh-heh...bra noen andre sa det, så jeg slapp å si det :-)

Det skal jo faktisk ikke lange esponeringen av strøm fra 230V før det er dødelig, hvis omstendighetene er uheldige nok.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o) nei absolutt ikke. Ikke den strømmen vi har i stikkontaktene våre iallefall.

"nei absolutt ikke. Ikke den strømmen vi har i stikkontaktene våre iallefall."

Du mener altså i fullt alvor at 230V, sikret med 10-20A ikke er farlig? *ler*

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men hvordan vet jeg om strømen har gått gjennom hjertet?

"men hvordan vet jeg om strømen har gått gjennom hjertet?"

Det vet du, fordi du er i live og skriver innlegg om det på DOL :-)

Ved et vanlig støt rekker som regel ikke strømmen å gå gjennom hjertet, fordi man fjerner hånden refleksivt umiddelbart. Men hvis omstendighetene er uheldige, f.eks at du står barbeint på en metalltrapp, så kan det være større sjangse for at det går galt, iom. at strømmen omtrent "trekkes gjennom kroppen og mot metallet du står på. Både lærlinger og erfarne elektrikere har strøket med av sånt. På samme måte vil man være ille ute om man griper tak rundt noe strømførende, og muskelsammentrekningen gjør at du holder fast i stedet for å slippe taket. Da får strømmen tid til å gå gjennom kroppen.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det kan du ha, det er ikke nødvendigvis forbundet med døden om du får strøm som går i gjennom hjertet.

Men farlig er det. Du kan få blant annet får hjerteflimmer/forstyrrelser.

"Joda det kan du ha, det er ikke nødvendigvis forbundet med døden om du får strøm som går i gjennom hjertet."

Det er jo lite som alltid er dødelig, og aldri går bra (selv en kule i panna har folk overlevd). Men jeg vil påstå at du er rimelig ute og sykler hvis det skjer :-)

"..........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Joda det kan du ha, det er ikke nødvendigvis forbundet med døden om du får strøm som går i gjennom hjertet."

Det er jo lite som alltid er dødelig, og aldri går bra (selv en kule i panna har folk overlevd). Men jeg vil påstå at du er rimelig ute og sykler hvis det skjer :-)

"..........................................."

Det er likevel farligere å få ei kule i pannen enn å få strøm gjennom hjertet, selv om begge deler er svært farlig.

Det kommer helt an på hvor lenge strømmen går i gjennom hjertet og ikke minst hvor stor strømmen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest el-nanana

Hvordan går det med deg i dag?

hei mrxx!

Jeg har roet min angst for størm gjennom hjertet og priser livet og hyller dagen :) :) :)

jeg fikk jo et litt panikk da. Syns det var inmari godt å ha deg der i går! :) DU var flink og sa de rette tingene :)

Stor klem for natten

ps..har fått deksel på nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...