Gå til innhold

TV2 18:55 Fredag: Jeg skjønner ikke hva de sier!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter og ser på norsk TV og skjønner ikke språket. Programleder og ei blond berte snakker sammen og jeg er ikke i stand til å forstå et ord av hva de sier.

Hvilket spåk snakker de?

Samisk er det ikke.

Visstnok en eller annen dialekt.

Skrevet

Sogndalsdialekt kanskje?

Nei, jeg aner ikke. Har ikke sett programmet, men vet at sogndølsk (heter det det?) kan være helt gresk for noen ;-)

Skrevet

Så ikke programmet i dag, men vet at programlederen er fra Haugesund. Jeg er selv rogalending, så jeg ser ikke at det kan være så vanskelig å forstå, men gremmes av Haugesundsdialekta på tv...er selv fra Stavanger og er ikke så stolt av alle som har vært på tv fra denna byen heller...

Skrevet

Så ikke programmet i dag, men vet at programlederen er fra Haugesund. Jeg er selv rogalending, så jeg ser ikke at det kan være så vanskelig å forstå, men gremmes av Haugesundsdialekta på tv...er selv fra Stavanger og er ikke så stolt av alle som har vært på tv fra denna byen heller...

Stavanger- og haugesundsdialekt er mine to suverene favoritter... =)

Gjest LucySky
Skrevet

Sogndalsdialekt kanskje?

Nei, jeg aner ikke. Har ikke sett programmet, men vet at sogndølsk (heter det det?) kan være helt gresk for noen ;-)

Sognamaol, heita da!

Skrevet

Nå såg ikke jeg programmet igår,men programlederen er fra haugesund.Selv om haugesundere kalles for arabere,så er de ikke sååååå vanskelige å forstå;-)

Det er ingen fin dialekt-men langt fra vanskelig å forstå.

Her må du stramme opp deg selv;-)

Skrevet

Nå såg ikke jeg programmet igår,men programlederen er fra haugesund.Selv om haugesundere kalles for arabere,så er de ikke sååååå vanskelige å forstå;-)

Jeg synes haugesundsdialekten er både flott og lett å forstå. Så er altså både enig og uenig med deg :)

Noen dialekter fra det blaude sørlandet, og i alle fall endel dialekter på nordvestlandet, må jeg imidlertid melde pass for. De er bare ikke til å begripe.

Gjest haugesundaraber
Skrevet

Sognamaol, heita da!

Er selv fra Haugesund og du verden så mange fra oslo og omegn som tror jeg er svensk pga. dialekta....

Syns heller ikke vi har fin dialekt, men ærlig talt så er den ikke vanskelig å forstå

Hilsen araberen:p

Skrevet

ÅJA?

Lære meg alle kaudervelske dialekter i dete landet?

Jeg vet nå at det var to haugasundere som snakket sammen, og så fort at heller ikke andre skjønte noe.

Skrevet

ÅJA?

Jeg vet nå at det var to haugasundere som snakket sammen, og så fort at heller ikke andre skjønte noe.

"Lære meg alle kaudervelske dialekter i dete landet?"

Hvis du finner norske dialekter som de ikke forstår noe som helst av, så tror jeg du har et dårlig øre for dialekter, og en "oppussing" på det området ville ikke vært dumt :-)

Folk som er oppvokst i Oslo-området har jo som kjent generellt elendig dialekt-øre.

"............................................."

Skrevet

"Lære meg alle kaudervelske dialekter i dete landet?"

Hvis du finner norske dialekter som de ikke forstår noe som helst av, så tror jeg du har et dårlig øre for dialekter, og en "oppussing" på det området ville ikke vært dumt :-)

Folk som er oppvokst i Oslo-området har jo som kjent generellt elendig dialekt-øre.

"............................................."

Det er ganske sikkert en treningssak, men jeg har dessverre andre ting å gjøre enn å trene på dialekter. Det dreier seg også om å snakke langsomt. F eks dansk forstår jeg utmerket hvis de snakker langsomt. Det samme gjelder dialekter i Norge. Poenget er at hele Norge ser på TV, og hvis de som opptrer snakker et språk bare noen forstår, så er de skivebom.

Våre nye landsmenn er allerede temmelig oppgitt over at vi idiotisk nok har to nesten like skriftspråk i Norge. For ikke så lenge siden så jeg en opprinnelig utenlandsk språkforsker snurre pekefingeren i tinningen over det særnorske fenomenet "nynorsk", et resultat av minoritetens diktatur og et eksempel på hvor mye makt de kan få av feige politikere.

Samisk er et annet kapittel.

Skrevet

Det er ganske sikkert en treningssak, men jeg har dessverre andre ting å gjøre enn å trene på dialekter. Det dreier seg også om å snakke langsomt. F eks dansk forstår jeg utmerket hvis de snakker langsomt. Det samme gjelder dialekter i Norge. Poenget er at hele Norge ser på TV, og hvis de som opptrer snakker et språk bare noen forstår, så er de skivebom.

Våre nye landsmenn er allerede temmelig oppgitt over at vi idiotisk nok har to nesten like skriftspråk i Norge. For ikke så lenge siden så jeg en opprinnelig utenlandsk språkforsker snurre pekefingeren i tinningen over det særnorske fenomenet "nynorsk", et resultat av minoritetens diktatur og et eksempel på hvor mye makt de kan få av feige politikere.

Samisk er et annet kapittel.

"et resultat av minoritetens diktatur og et eksempel på hvor mye makt de kan få av feige politikere."

Maken til svada. Fordelingen bokmål/nynorsk skal jeg ikke si så mye om - og jeg er ikke enig i ting som obligatorisk sidemålsundervisning i den formen vi har det i dag etc. Men "minoritetens diktatur"? Heh-heh...har du husket å sjekke etter kommunister i toalettskålen i dag? :-)

Skal vi sammenlikne de to skriftspråkene vi har, så er det ikke tvil om hvilket som er mest "norsk".

"Samisk er et annet kapittel."

? Samisk er språket til en egen folkegruppe. Du vil kanskje ta fra samene språket dere også, fordi du ikke forstår det?

"..........................................."

Skrevet

"et resultat av minoritetens diktatur og et eksempel på hvor mye makt de kan få av feige politikere."

Maken til svada. Fordelingen bokmål/nynorsk skal jeg ikke si så mye om - og jeg er ikke enig i ting som obligatorisk sidemålsundervisning i den formen vi har det i dag etc. Men "minoritetens diktatur"? Heh-heh...har du husket å sjekke etter kommunister i toalettskålen i dag? :-)

Skal vi sammenlikne de to skriftspråkene vi har, så er det ikke tvil om hvilket som er mest "norsk".

? Samisk er språket til en egen folkegruppe. Du vil kanskje ta fra samene språket dere også, fordi du ikke forstår det?

Vi gjør så mye rart i dette landet, og folkegrupper særbehandles i fleng, utelukkende av geografiske, etniske og religiøse tilhørigheter.

Til slutt vil denne politikken bli det som feller oss som nasjon. Vi følger norsk tradisjon med feighet og ettergivenhet til vi sitter på hver vår haug, snakker ulike språk, praktiseer ulike kulturer og nekter å samarbeide med noen andre om noe som helst. Kun stiller krav for å mele vår egen lille kake uten hensyn til andre i landet.

Skrevet

Å frata samene språket:

Jeg mener Norge gjør sine borgere en bjørnetjeneste ved å gi folk fordeler på grunnlag av etnisk tilhørighet, og at disse "fordelene" så alt for ofte er en bjørnetjeneste. At folk som skal gå videre på skole, samarbeide med det norske samfunn og får en jobb i framtida har neppe noen "fordel" av å lære noe annet enn det som kreves for å få en jobb og klare utdannelsen. Bli intregrert, få en nasjonalfølelse og en tilhørigehet som fremmer samfunnet som helhet er et must for at vi skal overleve som nasjon.

Vi gjør en masse små bjørnetjenester opp gjennom åra som til sammen til slutt vil skape spilid og felle oss.

PS: jeg er ikke intressert i hva du mener om meg eller mine meninger, men hva du mener om saken. Latterliggjøringen taler mer om personen selv enn om den som latterliggjøres.

Skrevet

Å frata samene språket:

Jeg mener Norge gjør sine borgere en bjørnetjeneste ved å gi folk fordeler på grunnlag av etnisk tilhørighet, og at disse "fordelene" så alt for ofte er en bjørnetjeneste. At folk som skal gå videre på skole, samarbeide med det norske samfunn og får en jobb i framtida har neppe noen "fordel" av å lære noe annet enn det som kreves for å få en jobb og klare utdannelsen. Bli intregrert, få en nasjonalfølelse og en tilhørigehet som fremmer samfunnet som helhet er et must for at vi skal overleve som nasjon.

Vi gjør en masse små bjørnetjenester opp gjennom åra som til sammen til slutt vil skape spilid og felle oss.

PS: jeg er ikke intressert i hva du mener om meg eller mine meninger, men hva du mener om saken. Latterliggjøringen taler mer om personen selv enn om den som latterliggjøres.

"PS: jeg er ikke intressert i hva du mener om meg eller mine meninger, men hva du mener om saken. Latterliggjøringen taler mer om personen selv enn om den som latterliggjøres."

Nå må du jaggu dra ut huet, da. Har du ikke humor i det hele tatt?

".............................................."

Skrevet

Er selv fra Haugesund og du verden så mange fra oslo og omegn som tror jeg er svensk pga. dialekta....

Syns heller ikke vi har fin dialekt, men ærlig talt så er den ikke vanskelig å forstå

Hilsen araberen:p

Det er visst "in" å snakke dialekt nå. På samme måte som det er in å kjenne en homse.

Men er det in å være homse enda?

:-)

Skrevet

"....Maken til svada. ..eh-heh...har du husket å sjekke etter kommunister i toalettskålen i dag?."

Jeg skriver ikke slikt til andre her, men gjør andre det til meg, så får de svar på tiltale. De får tåle å få svar.

Skrevet

ÅJA?

"ÅJA?

Lære meg alle kaudervelske dialekter i dete landet?"

Det var og en måte å si det på...Men ærlig talt det finnes mange dialekter som er vanskelig å forstå,men jeg tror nok ikke haugesunsk kommer inn under de.

Så nok en gang-skjerpings til deg!

Det er jo ikke slik at alle går rundt å prater østlansk(som vi sier det),og gud hjelpe meg viss det er slik å forstå at flertallet i Norge ikke forstå andre dialekter en sin egen(i ditt tilfelle).

Du ser nok ikke så mye på tv du.....for du forstår jo ikke det som blir sagt likevel;-)

Mange som bruker dialekten sin på tv uten at folk har problemer med å forstå den.

Skrevet

"ÅJA?

Lære meg alle kaudervelske dialekter i dete landet?"

Det var og en måte å si det på...Men ærlig talt det finnes mange dialekter som er vanskelig å forstå,men jeg tror nok ikke haugesunsk kommer inn under de.

Så nok en gang-skjerpings til deg!

Det er jo ikke slik at alle går rundt å prater østlansk(som vi sier det),og gud hjelpe meg viss det er slik å forstå at flertallet i Norge ikke forstå andre dialekter en sin egen(i ditt tilfelle).

Du ser nok ikke så mye på tv du.....for du forstår jo ikke det som blir sagt likevel;-)

Mange som bruker dialekten sin på tv uten at folk har problemer med å forstå den.

Litt ufin tekst begynner:

Den mest effektive måten å markere avstand til andre på er å snakke et språk de andre ikke forstår. De som snakker et annet språk hevder sin rett, men de kan ikke bestemme hvordan andre skal oppfatte det faktum at andre ikke forstår.

Det er altså noen som skal nekte meg å bli irritert når jeg gjerne vil forstå, men de bevisst fratar meg muligheten ved å slå over til å snakke noe som for meg er uforståelig.

De er som franskmenn ofte gjør: nekte å snakke engelsk for å tvinge meg til å lære fransk. Jeg svarer ikke med å lære fransk, men jeg kommer ikke tilbake til Frankrike mer. Jeg kaller det total arroganse, og hvis de håper at de kan tvinge noen, så tar de feil.

Ufin tekst slutt.

Det hjeper å få det ut :-)

Skrevet

"....Maken til svada. ..eh-heh...har du husket å sjekke etter kommunister i toalettskålen i dag?."

Jeg skriver ikke slikt til andre her, men gjør andre det til meg, så får de svar på tiltale. De får tåle å få svar.

Jaja...selvhøytideligehet henger gjerne tett sammen med manglende humoristisk sans .-)

"....................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...