Gå til innhold

Teksting på "Først og sist"

Anbefalte innlegg

hare1365380455
Skrevet

Du er snart en hjemløs isbit skal jeg si deg :P

Ohooo, skal si jeg føler meg truet.....:D

Skrevet

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men vet at Skavland er det de kaller "live on tape", at det ikke er klippet, men filmet noen timer i forveien.

Du får kjefte på de på mail og be noen skjerpe seg.

Skrevet

Fordi de sender direkte? Tekstinga blir gjort mens de prater..

Skavlan sendes ikke direkte. Det er såkalt "live on tape", altså at programmet i sin helhet tas opp noen timer før det sendes.

Gjest - ikke akkurat nå
Skrevet

Hei!

Dette vet jeg svaret på.

Det er fordi tekstingen av utenlandsk tale blir gjort på forhånd (men "trykkes" på lufta under sendingen av programmet, for det er ikke tid til å få gjort opptak av det).

Den norske tekstingen via 777 er direkteteksting, dvs. at det sitter noen der og skriver inn tekstene direkte under sending, noe som selvsagt gir forsinkelser og sikkert litt dårligere kvalitet.

Programmet blir tatt opp fire-fem timer før sending, men om det er det at programmet ikke er ferdig redigert i tide til at noen ville rekke å ferdigtekste hele på norsk på forhånd eller om det er noe man ikke ville prioritere uansett, er jeg ikke sikker på.

Skrevet

Simultanteksting er skikkelig irriternede, men tross alt bedre enn ingen tekst :-(

Programmer med simultanteksting ser jeg på _kun_ hvis det er noe jeg virkelig interesserer meg for. Hvis ikke er det bare en nedtur... Men all framgang på tekstefronten er positivt:-)

Forresten..snodig det med engelsk tekst kontra norsk. Hvis du mailer dem og får svar hadde jeg satt pris på å få vite svaret :-)

Svar fra NRK:

"Hei NN. Opptaket av Først og Sist foregår to timer i forkant av når det blir sendt på tv, noe som gir oss anledning til å tekste våre utenlandske gjester.

For at vi skal kunne tilby et så godt som mulig program for våre seere, velger vi å ha opptak så tett opp mot sending som mulig. Da kan vi ha de mest aktuelle temaene og gjestene.

Vi håper du fortsetter å følge oss utover høsten!

Mvh Pia Jensen"

Skrevet

Svar fra NRK:

"Hei NN. Opptaket av Først og Sist foregår to timer i forkant av når det blir sendt på tv, noe som gir oss anledning til å tekste våre utenlandske gjester.

For at vi skal kunne tilby et så godt som mulig program for våre seere, velger vi å ha opptak så tett opp mot sending som mulig. Da kan vi ha de mest aktuelle temaene og gjestene.

Vi håper du fortsetter å følge oss utover høsten!

Mvh Pia Jensen"

Takk:-)

Spørs om programmet blir best mulig for alle de tusener av hørselshemmede i Norge når det gjøres opptak så sent da, men... :-/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...