Gå til innhold

Tannkrem mot munnsår?

Anbefalte innlegg

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg har hørt at det fungerer å smøre på litt tannkrem på munnsår. Er det sant? Hva er det isåfall som gjør at det fungerer, og er det noen typer tannkrem som er bedre enn andre?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har ikke hatt noen effekt av å smøre på tannkrem.

Eneste som duger er Vectavir eller Zovirax salve er min erfaring. Fåes på resept og må smøres på med en gang man kjenner det begynner å stikke/brenne. Da slipper du selve utbruddet så disse salvene er veldig bra.

Skrevet

Det skal visst tørke ut munnsåret, mamma pleide å smøre meg med tannkrem før jeg la meg når jeg var lita, men det hjalp ikke så veldig.

Jeg kjøpte en liten tube med noe som heter Herstat på helsekosten (98,-, men den er kjempedrøy, jeg har hatt den i over to år), og det funker kjempebra på meg. Har klart å stoppe mesteparten av alle utbrudd *BANK I BORDET*, når jeg har nådd dem i tide (med en gang jeg kjenner at noe er på gang). Har et par ganger opplevd å få munnsår om natta, og da har det desverre vært for sent, menmen.

Er iallefall verdt et forsøk, spesielt hvis du er like plaga med munnsår som jeg er *grr* :)

Gjest Calóni
Skrevet
  mAd skrev (På 5.11.2005 den 10.51):

Det skal visst tørke ut munnsåret, mamma pleide å smøre meg med tannkrem før jeg la meg når jeg var lita, men det hjalp ikke så veldig.

Jeg kjøpte en liten tube med noe som heter Herstat på helsekosten (98,-, men den er kjempedrøy, jeg har hatt den i over to år), og det funker kjempebra på meg. Har klart å stoppe mesteparten av alle utbrudd *BANK I BORDET*, når jeg har nådd dem i tide (med en gang jeg kjenner at noe er på gang). Har et par ganger opplevd å få munnsår om natta, og da har det desverre vært for sent, menmen.

Er iallefall verdt et forsøk, spesielt hvis du er like plaga med munnsår som jeg er *grr* :)

Hos meg går det i perioder, men ikke så veldig mange utbrudd årlig, nei. Men det smitter jo fælt, så nå har det ene smittet over til den overleppa. Men takk for rådet, jeg får se neste gang jeg er i nærheten av helsekosten!

Gjest Calóni
Skrevet
  Hønemoren skrev (På 5.11.2005 den 10.41):

Jeg har ikke hatt noen effekt av å smøre på tannkrem.

Eneste som duger er Vectavir eller Zovirax salve er min erfaring. Fåes på resept og må smøres på med en gang man kjenner det begynner å stikke/brenne. Da slipper du selve utbruddet så disse salvene er veldig bra.

Jeg bruker vectavir til vanlig, men nå er jeg tom, og jeg har ingen resept lenger. Ikke gidder jeg dra til legen bare for en slik resept heller ;) Men jeg kan vel alltids ringe og bestille den..Men nå er det helg, så da smører jeg på med tannkrem enn så lenge! Jeg kjenner alltid at jeg "brygger" på munnsår ved at jeg er øm/har en kul på leppa, så da pleier jeg å være raskt ute med vectavir, og da klarer jeg nesten alltid å stoppe det. Så den salven er bra, ja!

Skrevet

Det som fungerer for meg er Brulidin-krem (kjøpes på apotek). Etter at såret er tørket ut hender det at det sprekker opp, og da smører jeg med Bacimycin.

Annonse

Gjest Calóni
Skrevet
  frosken skrev (På 5.11.2005 den 12.58):

Det som fungerer for meg er Brulidin-krem (kjøpes på apotek). Etter at såret er tørket ut hender det at det sprekker opp, og da smører jeg med Bacimycin.

Er de reseptfrie?

Skrevet
  Calóni skrev (På 5.11.2005 den 13.16):

Er de reseptfrie?

Ja

Skrevet

Jeg kjenner ei som sverger til rå hvitløk. Hun skjærer over et fedd, trykke snittflaten mot munnsåret. Det svir visst som pokker, men det skal hjelpe!

Gjest Calóni
Skrevet
  frosken skrev (På 5.11.2005 den 16.04):

Ja

Okay, takk for svar! :)

Gjest Calóni
Skrevet
  Gemini skrev (På 5.11.2005 den 18.20):

Jeg kjenner ei som sverger til rå hvitløk. Hun skjærer over et fedd, trykke snittflaten mot munnsåret. Det svir visst som pokker, men det skal hjelpe!

Hm...det høres litt smertefullt ut...tror jeg prøver ut de andre tipsene først, men takk fordet ;)

Skrevet

...er en bitte liten tube (som en liten lypsyl) som du kjøper på apoteket. Den heter Prolip, og skal smøres på med det samme du merker de første symptomene og til munnsåret er borte.

Denne salven er fantastisk! Den vises ikke når du har den på, den svir/klør ikke, og den forkorter varigheten på munnsåret drastisk.

Før fikk jeg munnsår som til slutt sprakk og endte opp som stygge rødbrune sårskorper. Nå smører jeg når jeg merker antydning, og det blir aldri verre enn at det såvidt synes at det "er noe på gang" der. (Ser på det verste ut som et lite, begynnende munnsår)

Eneste minus er prisen, 98 kroner for en bitteliten tube. Men så er den kanondrøy, da.

Gjest Calóni
Skrevet
  muriel skrev (På 5.11.2005 den 19.53):

...er en bitte liten tube (som en liten lypsyl) som du kjøper på apoteket. Den heter Prolip, og skal smøres på med det samme du merker de første symptomene og til munnsåret er borte.

Denne salven er fantastisk! Den vises ikke når du har den på, den svir/klør ikke, og den forkorter varigheten på munnsåret drastisk.

Før fikk jeg munnsår som til slutt sprakk og endte opp som stygge rødbrune sårskorper. Nå smører jeg når jeg merker antydning, og det blir aldri verre enn at det såvidt synes at det "er noe på gang" der. (Ser på det verste ut som et lite, begynnende munnsår)

Eneste minus er prisen, 98 kroner for en bitteliten tube. Men så er den kanondrøy, da.

Her strømmer det jo på med gode råd! Men kanskje jeg skal prøve ditt, ja? Ja, de tubene er rimelig drøye i bruk, en sånn bitteliten vectavirtube varer jo en halv evighet.

Annonse

Skrevet
  Calóni skrev (På 5.11.2005 den 21.57):

Her strømmer det jo på med gode råd! Men kanskje jeg skal prøve ditt, ja? Ja, de tubene er rimelig drøye i bruk, en sånn bitteliten vectavirtube varer jo en halv evighet.

Anbefales ihvertfall på det sterkeste!

Det er definitivt slutt på tiden da jeg så ut som en biff tartar frami truten ;-)

Gjest Calóni
Skrevet
  muriel skrev (På 5.11.2005 den 22.06):

Anbefales ihvertfall på det sterkeste!

Det er definitivt slutt på tiden da jeg så ut som en biff tartar frami truten ;-)

Hihi, blir heldigvis ikke så hardt angrepet jeg, da..Men plagsomt er det, jo!

Skrevet
  Calóni skrev (På 5.11.2005 den 11.04):

Jeg bruker vectavir til vanlig, men nå er jeg tom, og jeg har ingen resept lenger. Ikke gidder jeg dra til legen bare for en slik resept heller ;) Men jeg kan vel alltids ringe og bestille den..Men nå er det helg, så da smører jeg på med tannkrem enn så lenge! Jeg kjenner alltid at jeg "brygger" på munnsår ved at jeg er øm/har en kul på leppa, så da pleier jeg å være raskt ute med vectavir, og da klarer jeg nesten alltid å stoppe det. Så den salven er bra, ja!

Ja, vi må være glad for at det har kommet bra salver. Enig i at det er dumt vi må til legen for å få en resept, eller ringe. Pleier å skrive at jeg kan hente et par ganger til legen min så passer jeg på å hente innen resepten går ut (1 år). Er jo ikke SÅ ofte de utbruddene er, heldigvis!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...