Gå til innhold

Tannpine

Gjest Au au au au

Anbefalte innlegg

Gjest Au au au au
Skrevet

Jeg var hos tannlegen i går, for en vanlig fylling. No biggie.. Har aldri opplevd problemer etter tannlegebesøk tidligere. Men så utover kvelden fikk jeg en kraftig pine i området rundt der hun hadde holdt på. I dag gjør det vanvittig vondt bare jeg biter sammen, og ikke minst iser det noe helt forferdelig når jeg drikker, ved alle temperaturer!

Jeg er generelt varsom med å konkludere entydig med årsakssammenhenger, men dette må da ha en sammenheng med tannlegebesøket? Hva kan ha skjedd?

Jeg må vel gå med denne smerten til over helgen, men kan jeg kreve at hun ser på dette allerede samme dag? Hun har avtaleboka full før jul, det vet jeg, men hvis dette ikke har gitt seg?

Skrevet

Nja, plastikk fyllinger har vel ord på seg for å ta en tid for at det skal bli godt igjen etterpå.

Det er jo veldig individuelt da men, sist jeg fikk plastikk fylling tok det over 10 mnd før det ble godt.

Tannlegen min sa at det var normalt, kunne ta opptil 12 mnd.

Men om det er sant, DET vet jeg ikke, fordi han var en drittsekk!

Men om det fortsetter, så kan du jo bare ringe, så hvis tannlegen din får en kansellering en dag, så kan du kanskje komme istedet =)

Skrevet

De setter som regel av noen timer til akutt-timer. Du får ringe å høre.

I mellomtiden ville jeg tatt ibux, hvis det ikke hjelper så kombiner ibux og naproxen.

Skrevet

I mellomtiden ville jeg tatt ibux, hvis det ikke hjelper så kombiner ibux og naproxen.

Ibux og naproxen har samme virkestoff, det er mer anbefalt å blande med paracetamol, enten ibux+paracet eller naproxen+paracet. Eller bytte ut paraceten med panodil eller noe...

Eller?

Til au au au; det er visst helt vanlig med de hvite fyllingene.

Skrevet

Ibux og naproxen har samme virkestoff, det er mer anbefalt å blande med paracetamol, enten ibux+paracet eller naproxen+paracet. Eller bytte ut paraceten med panodil eller noe...

Eller?

Til au au au; det er visst helt vanlig med de hvite fyllingene.

Ibux har ibuprofen, naproxen har naproxen som virkestoff.

Det er ikke det samme.

Kanskje du tenker på ibuprox?

Skrevet

Ibux har ibuprofen, naproxen har naproxen som virkestoff.

Det er ikke det samme.

Kanskje du tenker på ibuprox?

Nei, jeg tenkte på naproxen, men har jo ikke sjekket esken da. ;) Men ibux og naproxen var liksom eksemplene som ble dratt frem om smertestillende man ikke skal ha i seg når man er gravid og ammer, så jeg trodde det var samme. Dessuten har jeg fått anbefalt ibux+paracet i forbindelse med tannverk så mange ganger at jeg trodde det var det du mente. ;)

Men da har iallefall hovedinnlegger flere alternativer. Går det an å kombinere naproxen og paracet også kanskje?

Skrevet

Man skal ikke kombinere ibux og naproxen fordi de begge hører til gruppen NSAIDS, selv om virkestoffene ikke er synonymer er det fare for overdosering. Det er helt fint som Åsemor sier, å kombinere IBUX med Paracet.

Skrevet

Nei, jeg tenkte på naproxen, men har jo ikke sjekket esken da. ;) Men ibux og naproxen var liksom eksemplene som ble dratt frem om smertestillende man ikke skal ha i seg når man er gravid og ammer, så jeg trodde det var samme. Dessuten har jeg fått anbefalt ibux+paracet i forbindelse med tannverk så mange ganger at jeg trodde det var det du mente. ;)

Men da har iallefall hovedinnlegger flere alternativer. Går det an å kombinere naproxen og paracet også kanskje?

Hihi, neida, ibux og naproxen fungerer absolutt mye bedre for de jeg kjenner iallefall. Fikk det anbefalt av tannlegen.

Men det er ikke samme virkestoffet nei.

Har aldri prøvd å blande paracet med naproxen - har aldri hatt noe behov for det. Kan ikke tenke meg at det skal være verre enn å blande det med ibux.

Skrevet

Man skal ikke kombinere ibux og naproxen fordi de begge hører til gruppen NSAIDS, selv om virkestoffene ikke er synonymer er det fare for overdosering. Det er helt fint som Åsemor sier, å kombinere IBUX med Paracet.

Helt fint bortsett fra at det ikke virker bra nok når man har skikkelig tannpine.

Selv med full normal dose av begge to skal man være godt innenfor grensene, men anbefalingen fra tannlegene var 1 av hver.

Skrevet

Hihi, neida, ibux og naproxen fungerer absolutt mye bedre for de jeg kjenner iallefall. Fikk det anbefalt av tannlegen.

Men det er ikke samme virkestoffet nei.

Har aldri prøvd å blande paracet med naproxen - har aldri hatt noe behov for det. Kan ikke tenke meg at det skal være verre enn å blande det med ibux.

Håper igrunn det er lenge til jeg får tannverk igjen uansett. ;)

Skrevet

Da var det sikkert det jeg mente i stad. ;) Hihi.

Skrevet

Håper igrunn det er lenge til jeg får tannverk igjen uansett. ;)

Jeg er midt i en opprydding etter flere års tannlegeskrekk.

11 hull og 1 rotfylling.

Ihaa :)

Skrevet

Helt fint bortsett fra at det ikke virker bra nok når man har skikkelig tannpine.

Selv med full normal dose av begge to skal man være godt innenfor grensene, men anbefalingen fra tannlegene var 1 av hver.

Ja, hvis en lege/tannlege har forordnet dette er det OK. Men da er det en individuell forordning som er gjort bare til deg, det er ikke noen automatikk i at alle kan bruke det.

For øvrig viser en omfattende studie med visdomstann-opererte at ibux i kombinasjon med paracet gir like god smertelindring som paralgin forte (i gjennomsnitt, her finnes selvsagt individuelle variasjoner.)

Skrevet

Jeg er midt i en opprydding etter flere års tannlegeskrekk.

11 hull og 1 rotfylling.

Ihaa :)

Tror jaggu jeg fortsetter å gå en gang i året jeg.

God bedring eller lykke til eller hva du vil høre.

Skrevet

Da var det sikkert det jeg mente i stad. ;) Hihi.

Ja, det var det jeg leste mellom linjene ;o)

Skrevet

Tror jaggu jeg fortsetter å gå en gang i året jeg.

God bedring eller lykke til eller hva du vil høre.

Hihi, det har gått rimelig bra.

Er nok verst for lommeboka.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...