Gå til innhold

Erfaringer med selvprintede bilder

Anbefalte innlegg

Gjest kollage
Skrevet

Hvilken erfaring har dere med å printe de digitale bildene deres selv?

Hvilken printer?

Hvilket papir?

Hvordan blir kvaliteten?

Hvordan er det ift de gammeldagse papirbildene, tatt med vanlig kamera?

Hvor fornøyd er du på en skala fra 1-10 (10=best)?

Gjest ChiengMai
Skrevet

"Hvilken erfaring har dere med å printe de digitale bildene deres selv?"

Gode.

"Hvilken printer?"

HP Photosmart 7760. Ønsker meg en Canon Pixma. :-D

"Hvilket papir?"

HP Photo paper Premium eller HP Photo paper Premium Plus. Har i det siste brukt et billig papir fra Lidl, fungerer også bra, men studerer man det nøye ser man litt forskjell i forhold til HP-papiret.

"Hvordan blir kvaliteten?"

Veldig bra.

"Hvordan er det ift de gammeldagse papirbildene, tatt med vanlig kamera?"

Mye bedre, men det kommer kanskje av at jeg hadde et middels bra filmabsert kamera.

"Hvor fornøyd er du på en skala fra 1-10 (10=best)?"

9.

Må vel legge til at jeg har et kamera som tar veldig gode bilder.

Skrevet

Jeg har printet ut flere bilder selv, noen av dem henger på veggen, og man ser ikke forskjell på dem og de andre bildene som er fremkalt i en fotobutikk.

Jeg har en Canon printer med PictBridge, og har brukt forskjellige typer papir, men syns glossy papir gir best resultat.

Har f.eks to like bilder av guttene, det av den eldste er tatt av fotograf i barnehagen, det av den minste har jeg tatt selv, motivet er akkurat det samme,(de sitter i gresset), de henger ved siden av hverandre og man ser overhodet ikke forskjell på kvaliteten

Terningkast 9

Skrevet

Har hørt at man kan se stor forskjell om 10 år og sånn, selv om det kan se like bra ut nå. Men jeg har igrunn ikke peiling, bare lest samme diskusjon andre steder på nett.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Har hørt at man kan se stor forskjell om 10 år og sånn, selv om det kan se like bra ut nå. Men jeg har igrunn ikke peiling, bare lest samme diskusjon andre steder på nett.

Det stemte muligens tidligere, men nå tror jeg nok ikke hjemmeprinta bilder falmer så mye mer enn de du bestiller fra fotoforhandleren. Har seks år gamle bilder som ikke har falma det aller minste.

Dessuten kan man jo bare skrive dem ut på nytt om de taper seg veldig om 15-20 år.

Skrevet

"Hvilken erfaring har dere med å printe de digitale bildene deres selv?"

Gode.

"Hvilken printer?"

HP Photosmart 7760. Ønsker meg en Canon Pixma. :-D

"Hvilket papir?"

HP Photo paper Premium eller HP Photo paper Premium Plus. Har i det siste brukt et billig papir fra Lidl, fungerer også bra, men studerer man det nøye ser man litt forskjell i forhold til HP-papiret.

"Hvordan blir kvaliteten?"

Veldig bra.

"Hvordan er det ift de gammeldagse papirbildene, tatt med vanlig kamera?"

Mye bedre, men det kommer kanskje av at jeg hadde et middels bra filmabsert kamera.

"Hvor fornøyd er du på en skala fra 1-10 (10=best)?"

9.

Må vel legge til at jeg har et kamera som tar veldig gode bilder.

Vet du hvilken printer man brukert til dvd'er med sånn ruflete hvit overflate - eller må man bruke ...labels? eller hva det heter. Tips?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Vet du hvilken printer man brukert til dvd'er med sånn ruflete hvit overflate - eller må man bruke ...labels? eller hva det heter. Tips?

Kan bruke Canon Pixma til å printe direkte på CD/DVD.

Skrevet

Det stemte muligens tidligere, men nå tror jeg nok ikke hjemmeprinta bilder falmer så mye mer enn de du bestiller fra fotoforhandleren. Har seks år gamle bilder som ikke har falma det aller minste.

Dessuten kan man jo bare skrive dem ut på nytt om de taper seg veldig om 15-20 år.

Hos oss falmer hjemmeprintede etter ca. 1 år dersom de ikke er i ramme. Ser ut til at de falmer etter ca. 2-3 år bak glass. Vi har hatt to skrivere, begge fotoskrivere. Har brukt canon og epson skrivere. Ikke fornøyd altså!

Skrevet

Canon Pixma (i alle fall noen av Pixma-modellene) kan skrive ut rett på "printable" cd-er og dvd-er. Cd-en legges på en "holder", som legges inn på et bestemt sted i skriveren.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hos oss falmer hjemmeprintede etter ca. 1 år dersom de ikke er i ramme. Ser ut til at de falmer etter ca. 2-3 år bak glass. Vi har hatt to skrivere, begge fotoskrivere. Har brukt canon og epson skrivere. Ikke fornøyd altså!

Jeg har aldri eid noe annet enn HP-skrivere, jeg da. Når jeg skal skrive ut bilder har jeg hittil alltid brukt HPs eget fotopapir sammen med originalblekk. Og som sagt, de eldste bildene mine er minimum seks år gamle - og like fine. Har prøvd å printe ut et par av dem senere for å sjekke etter forskjeller, men selv med nyere skrivere og antakeligvis både bedre blekk og papir kan jeg ikke se fargeforskjeller som tilsier falming. Kvaliteten har selvsagt forbedret seg, men det skulle bare mangle med nyere teknologi.

Skrevet

Jeg har aldri eid noe annet enn HP-skrivere, jeg da. Når jeg skal skrive ut bilder har jeg hittil alltid brukt HPs eget fotopapir sammen med originalblekk. Og som sagt, de eldste bildene mine er minimum seks år gamle - og like fine. Har prøvd å printe ut et par av dem senere for å sjekke etter forskjeller, men selv med nyere skrivere og antakeligvis både bedre blekk og papir kan jeg ikke se fargeforskjeller som tilsier falming. Kvaliteten har selvsagt forbedret seg, men det skulle bare mangle med nyere teknologi.

Fins det ikke en spray som beskytter mot UV-falming også?

En utskrift med fotoblekk som hang på veggen her med halve bildet bak et annet ark, var tydelig grundig falmet (50%?) det skyldes nok det skarpe sollyset fra vinduet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...