Gå til innhold

Redningsvest, de voksne druknet og barna overlevde.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren med å falle overbord er kraftig bagatellisert.

Vanlig eksempel:

To barn og to voksne i båt, 200 m fra land. Barna har vest, ikke de voksne. Båten kantrer. Det er 10 grader i vannet. 20 minutter senere kommer hjelp. Da er de voksne druknet, barna lever fordi de har vest. Den ene voksne var en dyktig svømmer og skulle svømme til land etter help, og druknet etter 100 m. Den andre fikk kramper, sank under den kantrede båten og druknet etter 15 min. Begge de voksne var i god form.

Altså: 200 m fra land med 10 grader i vannet, så er det store sjanser for at du dør om du ikke har vest.

Årsakene er usikre, men legene tror kroppen settes i en ufrivillig panikktilstand ved ufrivillig å havne i vannet, og da tømmes leveren for blodsukker for fort, og organismen svikter på en eller annen måte.

Tyske forskere puttet krigsfanger i iskaldt vann for å se når de døde og hvorfor, men de kunne bare konstatere samme konklusjon, at det skjer noen spesielt i kroppen, de fikk kramper og døde veldig fort.

Ca 200 mennesker drukner hvert år, og de fleste kunne vært reddet med vest.

Gjest kollage
Skrevet

Tas til etterretning! Vil ikke dø fra barna mine, eller noen andre....

Gidder du minne oss på det til våren også?

Takk.

Skrevet

Takk.

De fleste som kan svømme sier at det er ikke farlig å falle overbord, men praksis sier noe annet.

Folk faller over bord og drukner uten at noen vet hvorfor de ikke bare tok noen svømmetak. Men borte blir de. Alkohol ser ut til å forverre kroppens reaksjon kraftig, for mange av de som drukner har alkohol i blodet.

Foruroligende mange drukner mens venner står og ler. nne blir kastet uti. Latteren forstummer når vedk ikke dukker opp. Foruroligende mange drukner også når de prøver å redde andre.

På Canariøyene drukner en i uka.

Hvorfor har vi så liten respekt for havet?

Skrevet

Takk.

Hehe, han hadde dårlig timing på denne ja. ;)

Gjest LucySky
Skrevet

De fleste som kan svømme sier at det er ikke farlig å falle overbord, men praksis sier noe annet.

Folk faller over bord og drukner uten at noen vet hvorfor de ikke bare tok noen svømmetak. Men borte blir de. Alkohol ser ut til å forverre kroppens reaksjon kraftig, for mange av de som drukner har alkohol i blodet.

Foruroligende mange drukner mens venner står og ler. nne blir kastet uti. Latteren forstummer når vedk ikke dukker opp. Foruroligende mange drukner også når de prøver å redde andre.

På Canariøyene drukner en i uka.

Hvorfor har vi så liten respekt for havet?

Det er sant! Hos oss satt vi to voksne uten vest i båt i alle år mens tre barn hadde vest. Vi begynte ikke å bruke vest før den eldste kom i tenårene og nektet å ha på vest fordi det var flaut.

Da måtte vi gå foran med et godt eksempel (vi syntes innerst inne også at det så teit ut å være voksen en varm sommerdag med diger vest utenpå bikinien). Så da haddealle fem vest, og vi har alltid hatt det siden.

Jeg må ellers si at vi var flinke til rett og slett å snu og sette kursen inn mot land igjen når vi kom ut mellom øyene og oppdaget at det blåste mer/var høyere sjø enn vi hadde trodd.Det er det mange som ikke gjør! Særlig utlendinger som kommer hit for å fiske om sommeren.

Det ser vi hvert år der vi er. Særlig tyskere, de er kanskje fra innlandet?

Skrevet

Det er sant! Hos oss satt vi to voksne uten vest i båt i alle år mens tre barn hadde vest. Vi begynte ikke å bruke vest før den eldste kom i tenårene og nektet å ha på vest fordi det var flaut.

Da måtte vi gå foran med et godt eksempel (vi syntes innerst inne også at det så teit ut å være voksen en varm sommerdag med diger vest utenpå bikinien). Så da haddealle fem vest, og vi har alltid hatt det siden.

Jeg må ellers si at vi var flinke til rett og slett å snu og sette kursen inn mot land igjen når vi kom ut mellom øyene og oppdaget at det blåste mer/var høyere sjø enn vi hadde trodd.Det er det mange som ikke gjør! Særlig utlendinger som kommer hit for å fiske om sommeren.

Det ser vi hvert år der vi er. Særlig tyskere, de er kanskje fra innlandet?

Politiet spør visst alle når de er ute med politibåten hvorfor de voksne ikke har vest på seg i fritidsbåt. Mange ler og tror de spøker.

Skrevet

Dette vet jeg litt om.

Jeg har svømt i både 7 og 10 grades vann og det var ikke mange meterne jeg klarte, før alt ble følelsesløst. Alt stivnet til og kreftene jeg hadde for kort tid siden var helt borte.

Det er utrolig hvor raskt kraftløs man blir og 200 meter er vannvittig lang distanse.

Det blir store problemer med å f.eks dra seg opp på land eller opp i en båt, hvis man ikke kommer seg opp igjen innen ett minutt eller to.

Den gangen jeg gjorde dette så svømte jeg konkurranser og var godt trent. Tenk de som da ikke er godt trent og heller ikke er vant med å være i vannet og takle det. Det er kun snakk om få minutter.

Skrevet

Dette vet jeg litt om.

Jeg har svømt i både 7 og 10 grades vann og det var ikke mange meterne jeg klarte, før alt ble følelsesløst. Alt stivnet til og kreftene jeg hadde for kort tid siden var helt borte.

Det er utrolig hvor raskt kraftløs man blir og 200 meter er vannvittig lang distanse.

Det blir store problemer med å f.eks dra seg opp på land eller opp i en båt, hvis man ikke kommer seg opp igjen innen ett minutt eller to.

Den gangen jeg gjorde dette så svømte jeg konkurranser og var godt trent. Tenk de som da ikke er godt trent og heller ikke er vant med å være i vannet og takle det. Det er kun snakk om få minutter.

Var du med i en båtulykke?

Eller var det bare trening?

Skrevet

Dette vet jeg litt om.

Det kommer i tillegg til at kroppen settes i en slags panikktilstand som forstyrrer fysiologien. Ennå vet vi ikke nøyaktig hva som skjer, men at det å havne ufrivillig i vannet utløser en spesiell mekanisme er helt sikkert. Også at leveren reagerer på en dramatisk måte. Å forske på det er nesten umulig, da det å rekonstruere en realistisk situasjon er uhyre vanskelig uten å drepe folk.

Skrevet

Var du med i en båtulykke?

Eller var det bare trening?

Neida, det var under kontrollerte forhold, så det var ikke noe fare for liv.

Men ikke noe mindre kaldt for det:-)

Skrevet

Det kommer i tillegg til at kroppen settes i en slags panikktilstand som forstyrrer fysiologien. Ennå vet vi ikke nøyaktig hva som skjer, men at det å havne ufrivillig i vannet utløser en spesiell mekanisme er helt sikkert. Også at leveren reagerer på en dramatisk måte. Å forske på det er nesten umulig, da det å rekonstruere en realistisk situasjon er uhyre vanskelig uten å drepe folk.

Redselen vil garantert gjøre mye, mer kaving og enda raskere nedkjøling og evnen til å tenke klart og gjøre de riktige tingene forsvinner.

(Holdt på å skrive ..."tenke kaldt"...hehe)

Skrevet

Neida, det var under kontrollerte forhold, så det var ikke noe fare for liv.

Men ikke noe mindre kaldt for det:-)

Glemte å si at dette var i basseng, så det var ikke farlig, bortsett fra det kroppen blir utsatt for. Bare det å komme seg opp på kanten var en voldsomt kraftanstregelse etter kort tid.

Skrevet

Dette vet jeg litt om.

Men disse kraftkarene som svømmer gjennom Nordsjøen og den engelske kanal og what not... Hvordan greier de det?

Skrevet

Men disse kraftkarene som svømmer gjennom Nordsjøen og den engelske kanal og what not... Hvordan greier de det?

Ja det er et godt spørsmål.

Vi er jo alle forskjellige "skrudd" sammen , så de tåler nok dette bedre enn folk flest. Men de har også trent på å oppholde seg i kaldt vann, det kan trenes opp til en viss grad.

I tillegg smører de seg inn med spesielt fett som hindrer eller utsetter varmetapet.

Kanalsvømmere har også drakter hvis jeg ikke husker feil?

Skrevet

Det er egentlig merkelig at ikke alle foreldre vil være forbilder for barna sine!

Begge vi voksne er gode svømmere, men det skjer aldri at vi ikke har vest på oss i båten (selv midt på sommeren)!

Skrevet

Glemte å si at dette var i basseng, så det var ikke farlig, bortsett fra det kroppen blir utsatt for. Bare det å komme seg opp på kanten var en voldsomt kraftanstregelse etter kort tid.

Godt at det bare var ubehagelig, ikke risikofyllt i tillegg!

Skrevet

Ja det er et godt spørsmål.

Vi er jo alle forskjellige "skrudd" sammen , så de tåler nok dette bedre enn folk flest. Men de har også trent på å oppholde seg i kaldt vann, det kan trenes opp til en viss grad.

I tillegg smører de seg inn med spesielt fett som hindrer eller utsetter varmetapet.

Kanalsvømmere har også drakter hvis jeg ikke husker feil?

Vesten isolerer brystkassa mot kulda, det er trolig derfor barn med vest overlever isbadingen i så stor grad.

Skrevet

Jeg husker når jeg var liten, og var i båt sammen med foreldre, onkler og tanter etc. Når jeg spurte hvorfor ikke _de_ hadde flytevest, så var svaret at de var så flinke til å svømme at de trengte ikke det. Jeg er nå, i voksen alder, ganske flink til å svømme. Men aldri i livet om jeg er ute i en liten båt uten flytevest.

"............................................"

Skrevet

Dette har vi et veldig bevisst forhold til, så i vår familie bruker alle vest. Ingen diskusjon der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...