Gå til innhold

Hvilken bærbar PC skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg snakker hele tida om å _vurdere_.

Jeg er bare forundret over at hvis en har enkle behov, hvorfor kjøpe en dobbelt så dyr som en trenger, og med mange fler ulemper?

Jeg ser få ulemper ved bærbar pc, også med enkle behov. Hovedulempen er at det er dyrere. Selv arbeider jeg nesten utelukkende på den bærbare maskinen, enten jeg surfer, leser/skriver her, lager websider, skriver seriøse ting, skriver kode, modellerer, leser vg etc. Med trådløst nett kan den flyttes rundt i huset (hovedsaklig mellom stue og kjøkken) - den stasjonære står på kontoret i andre etasje.

"........................................"

Jeg er en annen
Skrevet

Bærbare er rett nok noe dyrere enn stasjonære med samme spesifikasjoner. Men å si at det er "halv PC til dobbel pris" er å overdrive kraftig. Dagens bærbare er mer enn gode nok til å fylle behovene til folk flest, og det har ingenting for seg å kjøpe maskiner med superkraft for å surfe og skrive litt. De fleste mennesker vil aldri merke noen praktisk forskjell mellom 1Ghz og 2Ghz prosessor, eller mellom 512MB og 1024MB RAM - den ekstra kraften er rett og slett ubrukt.

Skjermen på mange bærbare er av svært høy kvalitet - den er rett nok som regel noe mindre, men ikke alle har behov for en stor skjerm.

Tastaturet er intet annet enn en smakssak - selv liker jeg bærbar-tastatur bedre enn eksternt. Man kan ikke objektivt si at tastaturet på bærbare er av dårligere kvalitet.

Det å kunne ta med seg PCen rundt omkring, både til jobb/studier/venner og til å ha på magen i sofaen for å surfe litt mens man ser TV er en verdi i seg selv. Man betaler selvsagt noe ekstra for dette, men utslagene er på langt nær så dramatisk som du hevder, verken i pris eller kvalitet.

"Dagens bærbare er mer enn gode nok til å fylle behovene til folk flest, og det har ingenting for seg å kjøpe maskiner med superkraft for å surfe og skrive litt."

Ja, hvis folk flest er folk som aldri spiller eller driver med bilde/videoredigering.

Gjest televimsa
Skrevet

hei, de veldig små pc'ene... veldig små, som på størrelse m a4-ark, er de gode ift vanlig bærbar?

ITX: De er ikke så mye bedre.

Du må opp på størrelse med en skoeske (MiniCube):

http://www.integral.no/aspx/mc_image_processor.aspx?id=91207192-d4ae-4a1f-ab65-c4319d8f0089&remove=False&scale=False

Det trengs mye kjøling av prosessorer over 1 ghz, og det krever litt større kabinett enn ITX har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...