Gå til innhold

Jordskjelvkatastrofen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Daglig hører vi, leser vi og ser på TV om jordskjelvkatastrofen, flere millioner står i fare for å fryse ihjel, men pengene sitter ikke akkurat løst hos oss.

Hvorfor ga katastrofen med tsunamien så mye mer penger til hjelp enn denne katastrofen?

Har pakistanerne her i landet ødelagt for de i hjemlandet?

Skrevet

Fordi det var nordmenn i Tsunami-området, sannsynligvis.

Hvordan kan pakistanere her ha ødelagt for andre pakistanere? De er vel individer?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Kanskje folk føler at de har gitt nok i år?

Det kan jo bli for mange pengeinnsamlinger....

Skrevet

Fordi det var nordmenn i Tsunami-området, sannsynligvis.

Hvordan kan pakistanere her ha ødelagt for andre pakistanere? De er vel individer?

Med vennlig hilsen

Det blir vel mer riktig å si at nordmenns holdninger til pakistanerne her i landet har ført til at vi ikke ønsker å hjelpe pakistanere i hjemlandet.

Skrevet

Det blir vel mer riktig å si at nordmenns holdninger til pakistanerne her i landet har ført til at vi ikke ønsker å hjelpe pakistanere i hjemlandet.

Hei,

Men hvis "nordmenn" ikke hjelper pakistaner A (som er rammet av jordskjelv i Pakistan), fordi "nordmenn" ikke liker pakistaner B (som bor i Norge) - så er det jo "nordmenn" som det er noe vesentlig galt med...???

Man bør vel forstå at A og B er forskjellige individer?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Kanskje folk føler at de har gitt nok i år?

Det kan jo bli for mange pengeinnsamlinger....

"Beklager - du må fryse i hjel, fordi vi vil ikke gi mer penger før til neste år."

Er det logikken?

Med vennlig hilsen

Gjest tv-tittern
Skrevet

Er enig med Sør. Det var så mange nordmenn og "naboer" som var innblandet i den katastrofen.

Pakistan ..... det er jo daglig katastrofer "nedover".

Dessverre så har jeg kommet så langt at jeg ser om katastrofene på nyhetene, og så bryr jeg meg ikke mer med det.

Skrevet

"Beklager - du må fryse i hjel, fordi vi vil ikke gi mer penger før til neste år."

Er det logikken?

Med vennlig hilsen

Kanskje?

Folk ga virkelig så det monna ved tsunamien (vet om noen som ga sparepengene sine f.eks)

Skal man ta opp banklån for å kunne gi nødhjelp?

Skrevet

Hei,

Men hvis "nordmenn" ikke hjelper pakistaner A (som er rammet av jordskjelv i Pakistan), fordi "nordmenn" ikke liker pakistaner B (som bor i Norge) - så er det jo "nordmenn" som det er noe vesentlig galt med...???

Man bør vel forstå at A og B er forskjellige individer?

Med vennlig hilsen

Det er desverre ikke alle nordmenn som skjønner slike ting. Regner med du har fått med deg det ;-)

Gjest ga ikke
Skrevet

Er nok noen som ser på pakistanere som av "samme ulla" uansett hvor de bor. Dessuten har jo dette området blitt fremstilt i mediene som et sted for utklekkingsanstalter for terrorister, og dem har man kanskje ikke så lyst til å hjelpe...

Skrevet

jeg tror nok at det er en kombinasjon av det er pakistanere som er rammet, Det er ikke noe feriested, så ingen vestlige er rammet.

Det er sted hvor de er fattige fra før, så man klarer ikke helt å forstå omfanget av katastrofen

kanskje?

Skrevet

Kanskje?

Folk ga virkelig så det monna ved tsunamien (vet om noen som ga sparepengene sine f.eks)

Skal man ta opp banklån for å kunne gi nødhjelp?

Hei,

Nei, selvsagt skal man ikke ta opp banklån for å gi nødhjelp, men de fleste kunne f. eks. gi 200,-. Hvis man er fattig, så kanskje 50,- hvis man finner det.

Med vennlig hilsen

Gjest synd, men sant
Skrevet

Dette gjelder ikke bare i Norge. De får mindre penger fra hele verden.

Det har sikkert mange årsaker. En kan være at nasjoner som har råd til å utvikle atomvåpen ikke får samme sympatien som andre.

Skrevet

Det har sikkert mange årsaker. En kan være at nasjoner som har råd til å utvikle atomvåpen ikke får samme sympatien som andre.

Så du mener at vi ikke skal ha sympati hvis det skjer en katastrofe i USA?

Hvordan hjelper det dem som er rammet av jordskjelv/orkan at nasjonen bruker penger på atombomber?

Med vennlig hilsen

Gjest synd, men sant
Skrevet

Så du mener at vi ikke skal ha sympati hvis det skjer en katastrofe i USA?

Hvordan hjelper det dem som er rammet av jordskjelv/orkan at nasjonen bruker penger på atombomber?

Med vennlig hilsen

Jeg mener ikke at det skal være slik.

Jeg har bare en teori om hvorfor det er slik :-)

Du skjønner forskjellen?

Skrevet

Du skjønner forskjellen?

"Du skjønner forskjellen?"

Han gjør ikke det :-)

"......................................"

Skrevet

"Det har sikkert mange årsaker. En kan være at nasjoner som har råd til å utvikle atomvåpen ikke får samme sympatien som andre."

Kanskje ikke et helt fjernt resonnement. I et land som har råd til å ha et militære av det omfanget f.eks pakistan har, råd til å utvikle atomvåpen etc., og som samtidig er et u-land, er det noe fundamentalt galt. Man får kanskje ikke spesiellt sympati for landet ut fra dette, kanskje tvert imot. At det går utover sivilbefolkningen, som ikke selv har valgt hva landet skal bruke penger på, er selvfølgelig synd.

".........................................."

Skrevet

Du skjønner forskjellen?

Hei,

Selvsagt skjønner jeg forskjellen. :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Er ikke forskjellen innlysende?

Det var få eller ingen norske turister som ble utsatt og da tror jeg ikke katastrofen blir like gripende.

Skrevet

Jeg mistet det meste av lysten til å hjelpe når Musharraf går ut og sier at siden vi ga så mye etter tsunamikatastrofen så forventer de minst like mye,

Er det barn vi snakker om her? Dette minner jeg meg om fordeling av brus eller kaker mellom små barn. Da skal det måles på millimeteren.

"Når de fikk såååå mye, så skal vi også ha det samme, minst. Så det så."

Hvor mye hjelp tror du vi ville fått av disse menneskene dersom det var omvendt? Dette er jo yngleområdet for terrorister og ekstremisme. Ifølge dem er vi null verdt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...