Gå til innhold

samfunnsfag muntlig

Anbefalte innlegg

Gjest muntligeksamen
Skrevet

hei

jeg skal snart opp som privatist i samfunnsfag muntlig, og lurte på om sensor vil legge stor vekt på hvordan jeg formulerer meg, og om jeg bruker mine egne ord, eller er det viktigste at jeg kan svare på de spørsmålene jeg får...?

Fortsetter under...

Skrevet

Poenget er at sensor skal få med seg at du har skjønt stoffet og at du ikke bare hoster opp fine ord og uttrykk.

Skrevet

Hvordan kan du egentlig skille dette fra hverandre?

Å tilegne seg et fag handler bla om å tilegne seg fagets terminologi og teorier. Kan du ikke dem, blir det straks tynnere...

Dersom du mener at du behersker dette, men likevel vil prøve deg med 'egne ord', kan det i utgangspunktet høres ut som en forsåvidt grei tanke. Men egentlig ikke. For hvorfor skulle du i grunnen finne på dine egne ord og erstatte et etablert fagspråk med dette? Det synes jeg ikke høres så veldig lurt ut. Da bekrefter du bare at du ikke har tilegnet deg _faget_.

Uansett, om du uttrykker deg i fagterminologi eller med 'egne ord', er det ikke vanskelig å avdekke hvorvidt du forstår det du snakker om, altså om du har kunnskap eller om du bare siterer utenat. Sånt er lett å avsløre med noen kontrollspørsmål og gjennom den dialogen en muntlig eksamen er/bør være.

Gjest muntligeksamen
Skrevet

Hvordan kan du egentlig skille dette fra hverandre?

Å tilegne seg et fag handler bla om å tilegne seg fagets terminologi og teorier. Kan du ikke dem, blir det straks tynnere...

Dersom du mener at du behersker dette, men likevel vil prøve deg med 'egne ord', kan det i utgangspunktet høres ut som en forsåvidt grei tanke. Men egentlig ikke. For hvorfor skulle du i grunnen finne på dine egne ord og erstatte et etablert fagspråk med dette? Det synes jeg ikke høres så veldig lurt ut. Da bekrefter du bare at du ikke har tilegnet deg _faget_.

Uansett, om du uttrykker deg i fagterminologi eller med 'egne ord', er det ikke vanskelig å avdekke hvorvidt du forstår det du snakker om, altså om du har kunnskap eller om du bare siterer utenat. Sånt er lett å avsløre med noen kontrollspørsmål og gjennom den dialogen en muntlig eksamen er/bør være.

det jeg er redd for....å sitere ting utenat*eksamensnerver*

Skrevet

det jeg er redd for....å sitere ting utenat*eksamensnerver*

Jeg kjenner ikke faget ditt, men kan ikke tenke meg at sensor vil at du skal sitere noe utenat.

Det du skal gjøre, er å forklare eller greie ut om - feks en teori, et begrep, en situasjon/et tilfelle, kanskje noe du har skrevet i en skriftligoppgave...

Det du kan gjøre, er å øve deg. Still relevante spørsmål, eller enda bedre: Få noen du kjenner til å stille spørsmål. Og så leker dere muntlig eksamen. Det er viktig å få grep på sin egen stemme.

Tanken på å bli grillet og få jernteppe er grusom. Men muntlig eksamen handler ikke om å 'ta' deg, men at du skal få en gyllen anledning til å fortelle det du kan om det&det.

Jeg vet ikke om jeg har noen konkrete tips... kanskje følgende:

Ikke unnskyld deg, jo mindre du sier om det du er svak på og føler deg usikker på, jo bedre. Man MÅ jo ikke gå inn for å sette seg selv i ufordelaktig lys.

Ikke si noe om at du er nervøs. Det vet sensor at du er, alle studenter er det. Fokus på nerver gir enda mer nerver.

Hvis du trenger å tenke deg om, si det, det er lov.

Si fra dersom du er usikker på hva de spør om. Kan hende en ny formulering av spørsmålet gjør alt klarere for deg.

Dessuten, en skarve eksamen er verken verdens navle eller undergang dersom du ikke får toppkarakter. Den er et musepiss i havet.

Lykke til :)

Gjest muntligeksamen
Skrevet

Jeg kjenner ikke faget ditt, men kan ikke tenke meg at sensor vil at du skal sitere noe utenat.

Det du skal gjøre, er å forklare eller greie ut om - feks en teori, et begrep, en situasjon/et tilfelle, kanskje noe du har skrevet i en skriftligoppgave...

Det du kan gjøre, er å øve deg. Still relevante spørsmål, eller enda bedre: Få noen du kjenner til å stille spørsmål. Og så leker dere muntlig eksamen. Det er viktig å få grep på sin egen stemme.

Tanken på å bli grillet og få jernteppe er grusom. Men muntlig eksamen handler ikke om å 'ta' deg, men at du skal få en gyllen anledning til å fortelle det du kan om det&det.

Jeg vet ikke om jeg har noen konkrete tips... kanskje følgende:

Ikke unnskyld deg, jo mindre du sier om det du er svak på og føler deg usikker på, jo bedre. Man MÅ jo ikke gå inn for å sette seg selv i ufordelaktig lys.

Ikke si noe om at du er nervøs. Det vet sensor at du er, alle studenter er det. Fokus på nerver gir enda mer nerver.

Hvis du trenger å tenke deg om, si det, det er lov.

Si fra dersom du er usikker på hva de spør om. Kan hende en ny formulering av spørsmålet gjør alt klarere for deg.

Dessuten, en skarve eksamen er verken verdens navle eller undergang dersom du ikke får toppkarakter. Den er et musepiss i havet.

Lykke til :)

tusen takk favn, for tips=)

godt å få bekreftet at det ikke er noen verdens undergang om jeg ikke får toppkarakter....men det føles litt sånn!

Annonse

Skrevet

tusen takk favn, for tips=)

godt å få bekreftet at det ikke er noen verdens undergang om jeg ikke får toppkarakter....men det føles litt sånn!

Det går så bra så, du kan alltid mye mer enn du tror. Å gjenkalle hele pensum på en gang er skrekkinngytende, men idet du blir spurt om en, spesiell ting, kommer det settende, bare vent og se.

En viktig ting til:

Sitter du bare der og de må hale det ut av deg, er det ikke bra.

Prøv istedet å være på offensiven og snakk mye. Dersom du kan stoffet godt, er det jo greit. Dersom du er mer usikker, er det lurt assosiere seg fram, kanskje få input og rettledning av sensor (ja, sensorer gjør slikt) og fortsette videre derfra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...