fluxing Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Fra jeg var 15 til jeg vær 25 så festet jeg stort sett hver helg. Drakk da bare lørdag eller både Fredag og Lørdag. Da drakk jeg så mye jeg klarte. Fra jeg var 20 til 22 var det en del helger hvor festen startet på torsdag og varte til og med Søndag. Ble stadig mere fyllesyk og hadde problemer med magen dette være i 3-4 dager etter jeg hadde drukket. Kastet opp og hadde problemer med å spise. Hadde også et tilfelle hvor jeg fikk betennelse i en nerve i en arm slik at jeg fikk en lammelser som varte i flere år noe som kansje skyldes drikkingen min. Jeg var også ganske depresiv i denne perioden og hadde lyst på å drikke meg i hjel. Da jeg festet slik drakk jeg aldri alene. Etter dette så fikk jeg samboer og sluttet å feste hver helg. Men etter hvert begynnet jeg å drikke Fredag og Lørdag alene, samboer var stort sett tilstede med drakk ikke sammen med meg. Da drakk jeg fra 3-6 enheter alkohol. Dette har jeg fortsatt med til jeg begynnet på medisiner for psyk lidelser. Så jeg har nesten drukket hver helg de siste 7 åra Med bare noen få helger hvor jeg ikke har drukket noen ting. Et år hvor samboer jobbet borte og jeg var hjemme alene så drakk jeg i perioder et par ukedager også. Noen ganger så mye t jeg ikke var helt edru når jeg skulle kjøre på jobb. Har også stått foran barskapet og styret brennevin ned rett fra flasken for å skjule for samboer hvor mye jeg har drukket dette har ikke skjedd så ofte, noen ganger i året. Etter at jeg begynnte på medisiner for psykisker problemer SSRI,AP og SS så har jeg blitt mere forsiktig med hvor mye jeg har drukket. De gangene jeg har startet opp på ny medisin så har jeg ikke drukket på et par måneder til jeg har fått en stabil virkning. Men har ikke klart å holde meg unna alkohol men har da stort sett ikke drukket mere en 2-3 enheter Fredag og lørdag. Men har også noen få ganger drukket mer enn det 3-6 enheter. Det jeg liker best med å drikker er det kicket jeg får av de første drammene, Driker jeg mere enn det så kjenner jeg ikke dette kicket men blir bare mere full. Så det er dette kicket jeg liker ved å drikke. Nå er foresten magen og armen bra og det har de vært de siste 5 årene. Har alltid hatt i bakhodet at jeg kunne bli alkoholiker, men hvor går grenset fra når man blir alkoholiker? Har jeg et alkoholproblem? Bør jeg slutte helt å drikker? Har jeg et alkoholproblem når nå jeg stort sett bare drikker 2-3 enheter i Fredag og Lørdag? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/205188-alkoholproblem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Ja du har et alkoholproblem. Du har det under en viss kontroll, men det er der. Kanksje vil det være best å kutte helt ut? Alkoholiker er ikke et faglig begrep, og det er heller ikke definert. Nå skiller vi mellom den mildere betegnelsen "Skadelig bruk av alkohol" og den alvorligere "Skadelig bruk med avhengighet". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/205188-alkoholproblem/#findComment-1474481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fluxing Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 Ja du har et alkoholproblem. Du har det under en viss kontroll, men det er der. Kanksje vil det være best å kutte helt ut? Alkoholiker er ikke et faglig begrep, og det er heller ikke definert. Nå skiller vi mellom den mildere betegnelsen "Skadelig bruk av alkohol" og den alvorligere "Skadelig bruk med avhengighet". Det var tøft å høre. Men jeg har vel hatt en mistanke. Jeg skal starte med å åpme meg mere overfor behandler angåend dette og fortelle allt, ikke bare det som har skjedd før i livet. Så jeg starter med det At jeg kansje burde slutte å drikke synes jeg er vanskelig. Spesiellt med tanke på sosiale situasjoner hvor alkohol er en del av bildet. Men med tanke på at dette kan utvikle seg vidre til noe jeg ikke lengere har kontroll over er skremmende. I og med at jeg bruker medisiner mot psykiske lidelers og må bruke det kansje resten av livet så burde bare det tilsi at jeg ikke burde drikke. Jeg kan jo kansje start med å slutte å drikke når jeg er alene sammen med samboer. Og bare drikke når den sosial situasjonen krever det. Hvis jeg da klarer å slutte å drikke før jeg blir full hver gang kansje det går bra? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/205188-alkoholproblem/#findComment-1475063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.