fresja Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Knis, jeg skriver på et amerikansk forum og de aner ikke hvor Norge er eller hva slags språk vi snakker. De er fullstendig uvitende, Ganskemange amerikanere har aner i Norge. De vet litt mer om oss. Noen vet til og med hvor i landet oldeforeldrene kom fra. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Geografi-kunnskapene bryr jeg meg faktisk ikke så mye om. Jeg hadde riktignok reagert på at de hadde gitt Australia navnet Iran/Sør-Korea, og jeg kan plassere store land og verdensdeler. Og det kan nok de fleste amerikanere også. Men det faktum at de villig roper høyt om hvilket land USA burde invadere, av de latterligste grunner, _det_ bekymrer meg. De har ingen tanke for menneskeliv, hverken amerikanske eller andre. 0 Siter
Lillemus Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Nå får jeg ikke sett det akkurat nå, men jeg kan jo referere en samtale min kjære hadde med en drosjesjåfør i Texas for noen mnd siden (den foregikk på engelsk da!): - Hvor kommer du fra da? - Jeg kommer fra Norge. - Hvor er Norge? - Vet du hvor Skandinavia er? - Nei, det har jeg ikke hørt om. - Har du hørt om Europa da? - Nei, jeg er fra Philadelphia jeg... 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Ganskemange amerikanere har aner i Norge. De vet litt mer om oss. Noen vet til og med hvor i landet oldeforeldrene kom fra. Hihi, en av sykepleierne på forumet har helt sikkert norske aner. De spiser lutefisk og lefste og krumkaker og fattigmann. Hun ble nesten litt slått ut da jeg skrev at det var julemat. 0 Siter
Lillemus Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Hihi, en av sykepleierne på forumet har helt sikkert norske aner. De spiser lutefisk og lefste og krumkaker og fattigmann. Hun ble nesten litt slått ut da jeg skrev at det var julemat. *Fnis* Min kjære har jo vært på sjøen og en dag fikk de servert lutefisk og pinnekjøtt - dvs. fiskeboller i kraft og lammekjøtt med brun saus... *Grøss* 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 *Fnis* Min kjære har jo vært på sjøen og en dag fikk de servert lutefisk og pinnekjøtt - dvs. fiskeboller i kraft og lammekjøtt med brun saus... *Grøss* Det hørtes jammen jeg ikke godt ut ;o) 0 Siter
Lillemus Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Det hørtes jammen jeg ikke godt ut ;o) *Hehe* Nei, jeg tror ikke han spiste noe særlig den kvelden og han er ikke akkurat kresen i matveien! 0 Siter
Prozak Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Og enkelte lurer på hvorfor mange har problemer med hele konseptet med "the american way"? ".............................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Geografi-kunnskapene bryr jeg meg faktisk ikke så mye om. Jeg hadde riktignok reagert på at de hadde gitt Australia navnet Iran/Sør-Korea, og jeg kan plassere store land og verdensdeler. Og det kan nok de fleste amerikanere også. Men det faktum at de villig roper høyt om hvilket land USA burde invadere, av de latterligste grunner, _det_ bekymrer meg. De har ingen tanke for menneskeliv, hverken amerikanske eller andre. "og jeg kan plassere store land og verdensdeler. Og det kan nok de fleste amerikanere også" Det skal du faktisk ikke være så sikekr på. Det er en helt fantastisk imponerende ignorans i forhold til hele resten av verden som hersker blant en utrolig stor del av den amerikanske befolkningen. "..........................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Morsomt! men jeg skulle gjerne sett en tilsvarende på gata i Norge. Har møtt flere som ikke under noen omstendighet hadde greid å finne Kanariøyene på et kart, enda de har vært der på ferie ti ganger. Det stemmer nok. Likevel er det en viss forskjell på å ikke klare å finne kanariøyene og å plassere midtøsten nederst til høyre på verdenskartet. Og å ikke ha hørt om Europa. Jeg tror detaljkunnskapene om geografi er relativt dårlige blant nordmenn også. Men amerikanere utmerker seg ofte ved å ikke ha den fjerneste anelse om andre land enn sitt eget. "........................................." 0 Siter
citoyen Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Trodde du skulle sjekke svarene mine jeg. Hvor mange rett jeg hadde ;o) *Jeg* vet ikke. Poenget mitt er at vi kan kanskje ikke forvente at amerikanere kan disse tingene om bittelille Norge, når vi selv ikke kan noe særlig om små land i andre verdensdeler 0 Siter
Glimtipper Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 "og jeg kan plassere store land og verdensdeler. Og det kan nok de fleste amerikanere også" Det skal du faktisk ikke være så sikekr på. Det er en helt fantastisk imponerende ignorans i forhold til hele resten av verden som hersker blant en utrolig stor del av den amerikanske befolkningen. "..........................................." Det er sant. Men akkurat dette er vi Europeere flinke til å sette oss på en høy hest angående. Faktum er at mange andre land fungerer på lignende måter, selv om det kanskje ikke er like ille. Mine geografikunnskaper ang. Afrika er for eksempel skremmende fraværende. Men jeg oppfordrer tross alt ikke til invasjon av disse landene, på bakgrunn av at de har "merkelige ideer". Det er grunnholdningen som skremmer meg, den lille stemmen som forteller amerikanerene at de har så rett og andre tar feil. Og som gjør det helt naturlig for de at mennesker skal dø, for amerikanerenes definisjon på gode saker. 0 Siter
Prozak Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Ok, gi meg språk, styreform og religion for disse landene, UTEN å slå det opp eller sjekke på nett: Malawi, Djibouti, Comoros. "Malawi, Djibouti, Comoros" Hvor mange nobelprisvinnere kommer fra de landene? Hvor mange av de ligger i front på enkelte teknologiske og vitenskapelige områder? Ja, norge er et lite land. Men det er en del av Europa - også kjent som "vesten". Det gjelder ikke fødestedet til M'Buto. Og sannsynligheten for at noen kjenner styresettene i de landene du nevner der, liten som den er, er garantert større i europa enn i USA. "............................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Det er sant. Men akkurat dette er vi Europeere flinke til å sette oss på en høy hest angående. Faktum er at mange andre land fungerer på lignende måter, selv om det kanskje ikke er like ille. Mine geografikunnskaper ang. Afrika er for eksempel skremmende fraværende. Men jeg oppfordrer tross alt ikke til invasjon av disse landene, på bakgrunn av at de har "merkelige ideer". Det er grunnholdningen som skremmer meg, den lille stemmen som forteller amerikanerene at de har så rett og andre tar feil. Og som gjør det helt naturlig for de at mennesker skal dø, for amerikanerenes definisjon på gode saker. " Det er grunnholdningen som skremmer meg, den lille stemmen som forteller amerikanerene at de har så rett og andre tar feil." Helt enig - det er det som er det egentlige problemet. Mangel på kunnskaper om resten av verden er ikke nødvendigvis farlig i seg selv. "...................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 De fleste av oss ville vel i hvert fall vist at det lå i Afrika, og ikke f.eks i Australia:-) Men til amerikanernes forsvar, så har helt sikkert de som lagde denne videosnutten klippet vekk alle de som svarte nogenlunde riktig. Og vi kunne nok klart å lage en tilsvarende videosnutt om nordmenns manglende geografikunnskaper vi også - bare vi spurte mange nok:-) "Og vi kunne nok klart å lage en tilsvarende videosnutt om nordmenns manglende geografikunnskaper vi også - bare vi spurte mange nok:-)" Jeg har sikkert nevnt det før, men: Jeg har en i klassen, 26 år gammel, som ikke visste forskjellen på en kommune og et fylke. Og slike kunnskapsløse folk har f.eks samme retten til å stemme ved stortingsvalg som de av oss som i det minste representerer et visst nivå av allmennkunnskaper :-) "............................................." 0 Siter
Sofline Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Skjer ingenting når jeg prøver å se... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Nå får jeg ikke sett det akkurat nå, men jeg kan jo referere en samtale min kjære hadde med en drosjesjåfør i Texas for noen mnd siden (den foregikk på engelsk da!): - Hvor kommer du fra da? - Jeg kommer fra Norge. - Hvor er Norge? - Vet du hvor Skandinavia er? - Nei, det har jeg ikke hørt om. - Har du hørt om Europa da? - Nei, jeg er fra Philadelphia jeg... Hahaha :-)) 0 Siter
citoyen Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 "Og vi kunne nok klart å lage en tilsvarende videosnutt om nordmenns manglende geografikunnskaper vi også - bare vi spurte mange nok:-)" Jeg har sikkert nevnt det før, men: Jeg har en i klassen, 26 år gammel, som ikke visste forskjellen på en kommune og et fylke. Og slike kunnskapsløse folk har f.eks samme retten til å stemme ved stortingsvalg som de av oss som i det minste representerer et visst nivå av allmennkunnskaper :-) "............................................." Da jeg gikk i tredje klasse på videregående hadde jeg en i klassen som protesterte høylytt da vi fikk rundskriv fra fylket på nynorsk - hun påsto at hun ikke skjønte hva som sto der... 0 Siter
citoyen Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 "Malawi, Djibouti, Comoros" Hvor mange nobelprisvinnere kommer fra de landene? Hvor mange av de ligger i front på enkelte teknologiske og vitenskapelige områder? Ja, norge er et lite land. Men det er en del av Europa - også kjent som "vesten". Det gjelder ikke fødestedet til M'Buto. Og sannsynligheten for at noen kjenner styresettene i de landene du nevner der, liten som den er, er garantert større i europa enn i USA. "............................................." Jeg er ganske sikker på at amerikanerne gir beng i nobelprisvinnerne våre 0 Siter
Prozak Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Da jeg gikk i tredje klasse på videregående hadde jeg en i klassen som protesterte høylytt da vi fikk rundskriv fra fylket på nynorsk - hun påsto at hun ikke skjønte hva som sto der... Det der tror jeg nok er et eksempel på dumhet av typen "liker ikke, fordi det er ikke sånn som jeg er vant til og vil at det skal være" :-) Men allmennkunnskaps-nivået blant dagens unge er skremmende dårlig. Du tilhører vel omtrent de som jeg ser på som betydelig yngre enn meg, så at du har jevnaldrende av den typen forundrer meg ikke :-) (Men for all del - mange på min alder er stokk dumme, også) "....................................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.