Gå til innhold

Amerikaneres geografikunnskaper....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at amerikanerne gir beng i nobelprisvinnerne våre :)

"Jeg er ganske sikker på at amerikanerne gir beng i nobelprisvinnerne våre :)"

Det var jo litt av poenget, da - amerkanerne gir beng i absolutt alt som ikke er amerikansk :-)

"..................................................."

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

11

• citoyen

9

• Dorthe

6

• Goliath

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Og vi kunne nok klart å lage en tilsvarende videosnutt om nordmenns manglende geografikunnskaper vi også - bare vi spurte mange nok:-)"

Jeg har sikkert nevnt det før, men: Jeg har en i klassen, 26 år gammel, som ikke visste forskjellen på en kommune og et fylke. Og slike kunnskapsløse folk har f.eks samme retten til å stemme ved stortingsvalg som de av oss som i det minste representerer et visst nivå av allmennkunnskaper :-)

"............................................."

Jeg tok imot forhåndsstemmer ved valget i år og jeg må innrømme at jeg ble noe blek da en førstegangsvelger kom og spurte:"Er SV det samme som Sosialistisk venstreparti?"

Jeg var ikke så veldig politisk interessert som førstegangsvelger jeg heller, men jeg visste hva de ulike partiforkortelsene sto for!

Skrevet

Det der tror jeg nok er et eksempel på dumhet av typen "liker ikke, fordi det er ikke sånn som jeg er vant til og vil at det skal være" :-)

Men allmennkunnskaps-nivået blant dagens unge er skremmende dårlig. Du tilhører vel omtrent de som jeg ser på som betydelig yngre enn meg, så at du har jevnaldrende av den typen forundrer meg ikke :-) (Men for all del - mange på min alder er stokk dumme, også)

"....................................................."

Tja, hvor gammel er du?

Det var nok en god porsjon stahet i det utsagnet, ja. Det som imponerte meg var hvordan folk får seg til å utbasunere med *stolthet* hvor inkompetente de er på enkelte temaer - da spesielt nynorsk og lignende forhatte emner. Hadde jeg vært like inkompetent som disse hevder å være ville jeg nok fart litt stille i dørene...

Skrevet

Tja, hvor gammel er du?

Det var nok en god porsjon stahet i det utsagnet, ja. Det som imponerte meg var hvordan folk får seg til å utbasunere med *stolthet* hvor inkompetente de er på enkelte temaer - da spesielt nynorsk og lignende forhatte emner. Hadde jeg vært like inkompetent som disse hevder å være ville jeg nok fart litt stille i dørene...

"Det som imponerte meg var hvordan folk får seg til å utbasunere med *stolthet* hvor inkompetente de er på enkelte temaer - da spesielt nynorsk og lignende forhatte emner. Hadde jeg vært like inkompetent som disse hevder å være ville jeg nok fart litt stille i dørene..."

HAH! Det er som om jeg skulle sagt det selv :-)

Jeg har såvidt rundet tallet "gammel" - du er vel ca. midt i mellom "voksen" og "gammel", er du ikke? :-)

"........................................."

Skrevet

"Jeg er ganske sikker på at amerikanerne gir beng i nobelprisvinnerne våre :)"

Det var jo litt av poenget, da - amerkanerne gir beng i absolutt alt som ikke er amerikansk :-)

"..................................................."

Det minner meg om en mail som kom til jobben min for en del år siden. Vi selger et produkt internasjonalt, og prisene på nettsiden er oppført i USD. Personen som henvendte seg, en amerikaner, ville så gjerne kjøpe produktet vårt, men hadde problemer med å finne ut hvor mye 39 USD var i amerikanske dollar.

Skrevet

"Det som imponerte meg var hvordan folk får seg til å utbasunere med *stolthet* hvor inkompetente de er på enkelte temaer - da spesielt nynorsk og lignende forhatte emner. Hadde jeg vært like inkompetent som disse hevder å være ville jeg nok fart litt stille i dørene..."

HAH! Det er som om jeg skulle sagt det selv :-)

Jeg har såvidt rundet tallet "gammel" - du er vel ca. midt i mellom "voksen" og "gammel", er du ikke? :-)

Jeg er nok bikket litt over midten :)

Skrevet

Nå får jeg ikke sett det akkurat nå, men jeg kan jo referere en samtale min kjære hadde med en drosjesjåfør i Texas for noen mnd siden (den foregikk på engelsk da!):

- Hvor kommer du fra da?

- Jeg kommer fra Norge.

- Hvor er Norge?

- Vet du hvor Skandinavia er?

- Nei, det har jeg ikke hørt om.

- Har du hørt om Europa da?

- Nei, jeg er fra Philadelphia jeg...

He, he! Jeg har en lignende en fra jeg bodde der borte jeg var innom en diner i Flagstaff Arizona.

So, where are you from?

Norway

Høh?

Norway

Oh, Norway! Is that in Arizona? :)

Skrevet

Jeg er nok bikket litt over midten :)

Ok, da bommet jeg ikke så voldsomt når jeg sa "ca. midten", da :-)

Skrevet

He, he! Jeg har en lignende en fra jeg bodde der borte jeg var innom en diner i Flagstaff Arizona.

So, where are you from?

Norway

Høh?

Norway

Oh, Norway! Is that in Arizona? :)

Min søster arbeidet for Disney der borte, og fikk følgende spørsmål: Har dere like store problemer med vikingene i Norge som vi har med de svarte her?

Dette var jo noen som kom til Norge-paviljongen, så de hadde i det miste fått med seg at det var et land, og at det gikk isbjørner og troll rundt i gatene her.

Skrevet

Min søster arbeidet for Disney der borte, og fikk følgende spørsmål: Har dere like store problemer med vikingene i Norge som vi har med de svarte her?

Dette var jo noen som kom til Norge-paviljongen, så de hadde i det miste fått med seg at det var et land, og at det gikk isbjørner og troll rundt i gatene her.

Slett ikke værst bare det! Stort sett når jeg fikk kommentarer på aksenten sa jeg at jeg var fra Transylvania og det var det heller aldri noen som stusset på, men de lurte litt på hvilken stat det lå i. Men nå skal det sies at jeg møtte svært mange oppegående mennesker også.

Og det er jo ikke så rart at det er mange som er elendige i geografi, de er jo supermakten og, er lært opp til at de, trenger ingen andre...

Skrevet

Jeg underviste en time i en andreklasse i USA, og det var i grunn læreren som hadde de dumme spørsmålene :) Ungene lurte på om vi hadde Nintendo og TV og slikt i Norge, mens læreren forklarte barna at i Norge, der var det alltid kaldt. Jeg måtte forklare at vinterklimaet på stedet jeg kom fra var mye varmere enn vinterklimaet de selv var vant til i Midtvesten :)

Skrevet

De fleste av oss ville vel i hvert fall vist at det lå i Afrika, og ikke f.eks i Australia:-)

Men til amerikanernes forsvar, så har helt sikkert de som lagde denne videosnutten klippet vekk alle de som svarte nogenlunde riktig.

Og vi kunne nok klart å lage en tilsvarende videosnutt om nordmenns manglende geografikunnskaper vi også - bare vi spurte mange nok:-)

Hva med han Oslogutten i "Internatet" som ikke greide å peke på Oslo på norgeskartet da? Da ble jeg sjokkert!

Men jeg husker nå at vi måtte pugge alle de amerikanske statene og plassere dem på kartet da vi gikk på ungdomsskolen (eller var det på barneskolen?) - ikke at jeg husker så mye av det nå lenger da...(men jeg husker at jeg hadde alle riktig på prøven, takket være pappa som hadde kopiert x antall kart til meg der navnene var strøket ut!)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...