Gå til innhold

Trenger hjelp

Gjest komplett utrent

Anbefalte innlegg

Gjest komplett utrent
Skrevet

Kvinne i sin beste alder, med små barn, full jobb og dårlig tid, lett overvektig, må ta skjeen i en annen hånd og komme i form!

Fullstendig utrent!

Har nesten ubrukt ergometersykkel, pent brukte gangstaver og en fullstendig ubrukt treningsdvd med Kari Jaquesson og noen strikker (styrketrening).

Mål 1: Komme i normalt god form (til å kunne gå noen sikturer i vinter, ca 1,5 mil i rolig tempo og ellers til å klare hverdagens store og små utfordringer) i løpet av 12 uker.

Mål 2: Finne et aktivitetsnivå som passer for å opprettholde formen etter at de 12 ukene er gått.

Utfordringer 1: Råtten kropp er utsatt for belastningsskade. Må med andre ord være forsiktig.

Utfordring 2: Hvordan begynne enkelt og lite slitsomt nok til å ikke bli lei underveis.

Hva, når, hvordan???

Treningsstudio og svømming er uaktuelt.

Skrevet

Enda en "mest-mulig-på-kortest-mulig-tid"? Hvorfor har dere det så travelt, alle sammen?

Du kan nok gjøre ganske mye på 12 uker, men er du fullstendig utrent på forhånd så skal du helst ha en forsiktig progresjon til å begynne med. Jeg synes 12 uker høres ut som veldig kort tid til å få gjort så altfor mye.

"................................................"

Gjest mirakel*2?
Skrevet

hvorfor er svømming uaktuelt? Kan du ikke svømme eller er det en annen grunn? Jeg svømte, ikke bare var det god trening for meg og min dårlige rygg, jeg ble heller ikke lei det. Perfekt trening for meg.

Gjest 3 mil en vei
Skrevet

hvorfor er svømming uaktuelt? Kan du ikke svømme eller er det en annen grunn? Jeg svømte, ikke bare var det god trening for meg og min dårlige rygg, jeg ble heller ikke lei det. Perfekt trening for meg.

Det er dessverre ikke alle som har svømmebasseng lett tilgjengelig.

Gjest komplett utrent
Skrevet

Har ikke mulighet til å svømme, av forskjellige årsaker.

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Har ikke mulighet til å svømme, av forskjellige årsaker.

ok

Gjest komplett utrent
Skrevet

Enda en "mest-mulig-på-kortest-mulig-tid"? Hvorfor har dere det så travelt, alle sammen?

Du kan nok gjøre ganske mye på 12 uker, men er du fullstendig utrent på forhånd så skal du helst ha en forsiktig progresjon til å begynne med. Jeg synes 12 uker høres ut som veldig kort tid til å få gjort så altfor mye.

"................................................"

Og jeg som trodde jeg tok godt i.... Så lite peil har jeg altså.

Nei, det kan ta den tida det tar, men jeg skal altså bare komme i helsemessig og velværemssig god nok form. Skal ikke bli super på noen måte. Det kan ta så lang tid det må å komme i slik form, også må det jo vedlikeholdes på ett nivå etterpå.

Hvor lang tid trenger jeg, tror du?

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Det er dessverre ikke alle som har svømmebasseng lett tilgjengelig.

ja, det er jo sant

Skrevet

Og jeg som trodde jeg tok godt i.... Så lite peil har jeg altså.

Nei, det kan ta den tida det tar, men jeg skal altså bare komme i helsemessig og velværemssig god nok form. Skal ikke bli super på noen måte. Det kan ta så lang tid det må å komme i slik form, også må det jo vedlikeholdes på ett nivå etterpå.

Hvor lang tid trenger jeg, tror du?

Du vil utvilsomt komme i bedre form i løpet av 12 uker, hvis du er utrent fra før av. Litt avhengig av hvor du vil, så vil jeg imidlertid tippe at det tar lengre tid før du merker de helt store forskjellene. Men det er egentlig umulig å si - jeg mener bare at man må forsøke å være forberett på at en slik prosess kan ta tid, og at det er lett å miste tiltakslysten underveis når det ikke går så fort som man vil.

Så jeg vil ikke forsøke å gi deg noe tidsperspektiv - jeg har uasett ikke trener-kompetanse. Men begynn å trene, så merker du hvor fort ting begynner å skje :-)

"......................................."

ShitDiddelyDo
Skrevet

Har du en eller annen treningsform du tror du vil like å drive med?

Det er i så fall det viktigste, hvis ikke blir alt et ork.

Liker du å jogge - jogg. Liker du å sykle - kjøp deg en sykkel (eventuelt en ergometersykkel nå om vinteren). Liker du aerobic - forsøk det, osv.

Skrevet

Begynne å gå! En halvtime hver dag. Du vil merke bedring ganske fort. Senere trenings-dvd sammmen med nabo/venninne?

Deretter kan du tenke på andre ting.

PS: du er ike fullstdnig utrent hvis du er småbarnsmor. Da er du i masse aktivitet.

Skrevet

Det som ofte er vanskeligst er å holde oppe motivasjonen alene. Dersom du har mulighet til å planlegge dette sammen med noen andre er muligheten for å lykkes mye større.

Ikke sett deg for høye må i starten, men øk på litt etter hvert.

Stavgang er bra. Jeg synes det er bedre å gjøre litt mer hver gang i stedet for å gjøre noe hver dag. Enklere å få gjennomført synes jeg. 45-60 minutter hver annen dag. Planlegg HVILKE dager dette skal gjøres på, og dersom du skal flytte dag om det ikke passer skal det flyttes til dagen FØR.

Avtal med din treningspartner DAG og TID. Da er det lettere å ikke sluntre unna.

Ergometersykkel er TUNGT og umotiverende. Om du har råd så kjøp en spinninsykkel. (Gjerne brukt - der er jo mye billigere) De ser like ut, men du kjenner umiddelbart forskjellen. Jeg har selv en spinninsykkel som står foran TV'n i kjellerstua. Den bruker jeg minimum 2 ganger i uka (og har gjort det i snart 2 år). Sykler 60 minutter hver gang.

Den er perfekt å bruke om du har barn. Da kan du trene mens de sover eller gjør andre ting. (Om du ikke har veldig små barn da) Du har heller ingen unnskyldning med dårlig vær:-)

Etter en stund kan det være OK å kjøpe en pulsklokke. Jeg merket at jeg ble mer effektiv da jeg kunne måle hver gang jeg ble for slapp. Men som sakt - kom i gang først.

Pluss på med litt sit-ups etter pulstrening.

Har aldri brukt treningsvideo selv, men tror det kan være veldig effektiv. Igjen - sett opp plan får NÅR det skal gjøres.

Du kan jo sette opp treningsplan hver 14. dag. Da har du mulighet til å variere etter hva du synes er mest OK. Det er bedre å trene noe du liker enn å trene det som kanskje er best. Da holder motivasjonen mye lenger. Målet er jo at det skal bli en vane.

Skrevet

Ser du har fått mange bra svar her. Jeg har hørt at hvis man biter tanna sammen og trener noen ganger i uka i tre uker, så blir man rett og slett avhengig av treningen. Da slurver man iallefall ikke unna :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...