mrxx Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Akkurat det gjelder vel flere enn favn...:-) Det gjør det sikkert, men det gjør meg verre enn henne? 0 Siter
flisa Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Hehe ja og jeg kaller mange apekatter, kommer an på hva det gjelder. Jeg også (apekatt med klær på, derimot....er det bare en gammel mann på min side i familien som sier og DET er rasistisk ment) 0 Siter
Goliath Skrevet 8. november 2005 Forfatter Skrevet 8. november 2005 Frankrike og Norge er usammenlignbare bla pga Frankrikes politiske og sosiale historie. Hvis du tror dette er en konflikt som i fremtiden vil begrense seg til Frankrike, så tror jeg du tar feil. Dette er en konflikt basert på grenseløse kultur- og religionsforskjeller, der også opprinnelsesland spiller mindre rolle. Og jeg tviler sterkt på at Frankrikes politiske og sosiale historie spiller inn i særlig grad her. De som står bak denne type opptøyer gjør det pga det de opplever i dag, og ikke hva Frankrike har vært igjennom tidligere. Etterhvert vil denne type konflikt og reaksjonsmønster spre seg over store deler av Europa - Norge inkludert. 0 Siter
Goliath Skrevet 8. november 2005 Forfatter Skrevet 8. november 2005 Det vil nok ta noe tid, men det kommer. Forskjellene er åpenbare. I Frankrike bor millioner av illegale innvandrere, og velferdsstaten har sine klare begrensinger. Her i landet er det langt mer gjennomsiktige forhold, og dessuten pøser vi milliarder inn i innvandringsindustrien. Dette roer gemyttene fordi folk rett og slett har noe å tape på å sette i gang opptøyer. Enn så lenge har du rett i det. Men det er bare et tidsspørsmål. Og det vil neppe "starte" i Norge, men det vil raskt spre seg hit - som det vil i store deler av Europa ellers. 0 Siter
Goliath Skrevet 8. november 2005 Forfatter Skrevet 8. november 2005 Herregud, kan du ikke la dine meninger komme til uttrykk uten å bruke slike rasistbegrep? Lavmål, ærlig talt. Hvis du mener bruken av ordet "apekatter" om A- og B-gjengen er et rasistbegrep, så er du helt på jordet favn - ærlig talt..... Her misstenker jeg deg for å missbruke begrepet rassist som et vikarierende argument, bare for å kunne gå til personangrep - nok en gang. 0 Siter
Goliath Skrevet 8. november 2005 Forfatter Skrevet 8. november 2005 Det er ganske nærliggende å tro at benevnelsen apekatt var rasistisk ment når man setter det i sammenheng med trådstarters budskap i hovedinnlegget. Som favn nevner, apekatt benyttes ofte som en nedsettende karakteristikk av ikke-hvite. Litt vanskelig for oss å vite at du også benytter dette på alle apekatter, uavhengig av hudfarge og rase. Mener du med det at trådstarter (meg) har kommet med rasisttiske undetoner i hovedinnlegget her? Da føler jeg et behov for å be deg om å utdype det litt nærmere.... 0 Siter
favn Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Hvis du tror dette er en konflikt som i fremtiden vil begrense seg til Frankrike, så tror jeg du tar feil. Dette er en konflikt basert på grenseløse kultur- og religionsforskjeller, der også opprinnelsesland spiller mindre rolle. Og jeg tviler sterkt på at Frankrikes politiske og sosiale historie spiller inn i særlig grad her. De som står bak denne type opptøyer gjør det pga det de opplever i dag, og ikke hva Frankrike har vært igjennom tidligere. Etterhvert vil denne type konflikt og reaksjonsmønster spre seg over store deler av Europa - Norge inkludert. Ja, hvis du sier det, er det sikkert sant ;-) Opptøyer og revolter er skremmende, selvsagt. Hva dette i Frankrike skyldes, er et sammensatt problem som i grunnen ingen av oss har noen god oversikt over. Ren og skjær pøbel og faenskap er ett stikkord. Resten orker jeg ikke tenke på akkurat nå... 0 Siter
favn Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Hvis du mener bruken av ordet "apekatter" om A- og B-gjengen er et rasistbegrep, så er du helt på jordet favn - ærlig talt..... Her misstenker jeg deg for å missbruke begrepet rassist som et vikarierende argument, bare for å kunne gå til personangrep - nok en gang. For noe tull. 'Apekatter' brukt om fremmedkulturelle/muslimer er på jordet, og den dagen jeg slutte å reagere på noe slikt, står det sørgelig til. 0 Siter
favn Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Hvis noen roper rasist så fort anledningen byr seg, så blir det lite interessant å diskutere med vedkommende. Om du sover om natten eller ikke, det bryr meg heller ikke. Dette ble bare for dumt, sorry. 0 Siter
Goliath Skrevet 8. november 2005 Forfatter Skrevet 8. november 2005 Ja, hvis du sier det, er det sikkert sant ;-) Opptøyer og revolter er skremmende, selvsagt. Hva dette i Frankrike skyldes, er et sammensatt problem som i grunnen ingen av oss har noen god oversikt over. Ren og skjær pøbel og faenskap er ett stikkord. Resten orker jeg ikke tenke på akkurat nå... Helt ærlig så håper jeg inderlig at jeg tar feil. Men det finnes flere andre land i Europa som sliter med nøyaktig de samme problemer som Frankrike gjør - f.eks Nederland, UK, Tyskland og Sverige. Utviklingen er desverre skremmende lik, og vi ser det også i Norge - men heldigvis i vesentlig mindre grad så langt, fordi vi fremdeles har et bedre utbygget sosialt hjelpeapparat, bedre økonomi og ikke på langt nær så høy arbeidsledighet. Men dette vil kunne endre seg på forholdsvis kort sikt. Og så lenge utviklingen stadig går det gale veien, og ikke viser noen tegn til å snu (tvert om) - så er det vanskelig å se positivt på dette. Og det hjelper ikke å stikke hodet i sanden og håpe at det går over av seg selv - for det gjør det ikke. Men desverre er det nettopp det som våre politikere (og de fleste andre politikere i andre europeiske land) har gjort og gjør. 0 Siter
favn Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Hvis du mener bruken av ordet "apekatter" om A- og B-gjengen er et rasistbegrep, så er du helt på jordet favn - ærlig talt..... Her misstenker jeg deg for å missbruke begrepet rassist som et vikarierende argument, bare for å kunne gå til personangrep - nok en gang. Den var billig. 0 Siter
Goliath Skrevet 8. november 2005 Forfatter Skrevet 8. november 2005 For noe tull. 'Apekatter' brukt om fremmedkulturelle/muslimer er på jordet, og den dagen jeg slutte å reagere på noe slikt, står det sørgelig til. Nå ser jeg på A/B gjengen som noen apekatter selv - et ord jeg ofte kan bruke om idioter generelt sett og helt uavhengig av hudfarge, religion eller annet. Jeg ville (og gjør) brukt akkurat den samme definisjonen overfor en hvilken som helst annen gjeng med idioter - som f.eks nynazister. Så strengt tatt ville det vært rasistisk av meg å IKKE bruke det OGSÅ overfor A/B gjengen :-) 0 Siter
Goliath Skrevet 8. november 2005 Forfatter Skrevet 8. november 2005 Den var billig. Sikkert fordi jeg syntes det først var billig fra deg.....:-) Men siste setning kunne jeg avstått fra å skrive, for den var undøvendig. 0 Siter
favn Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Sikkert fordi jeg syntes det først var billig fra deg.....:-) Men siste setning kunne jeg avstått fra å skrive, for den var undøvendig. Ikke bare unødvendig, du vet godt at det ikke er sant. 0 Siter
favn Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Nå ser jeg på A/B gjengen som noen apekatter selv - et ord jeg ofte kan bruke om idioter generelt sett og helt uavhengig av hudfarge, religion eller annet. Jeg ville (og gjør) brukt akkurat den samme definisjonen overfor en hvilken som helst annen gjeng med idioter - som f.eks nynazister. Så strengt tatt ville det vært rasistisk av meg å IKKE bruke det OGSÅ overfor A/B gjengen :-) Grunnen til min ryggmargsrefleks, lå i koblingen mellom revoltene i Frankrike og våre egne A/B-gjenger. Jeg nøler ikke selv med å kalle dette pøbel, faenskap, kriminalitet etc. Men apekatt-begrepet er som kjent et skjellsord av rasemessig konnotasjon. Og :det: bør enhver holde seg for god til. Men når det nå er avklart at flere skribenter bruker begrepet om ALT av kriminelle etc., kan vi ergo forvente å se begrepet flittig i bruk framover da kriminalitet neppe går av moten med det første 0 Siter
mrxx Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Dette ble bare for dumt, sorry. Det er jeg helt enig med deg i. Hadde du lest svaret mitt til prozak og gjort et forsøk på lese det som sto der og ikke være overivrig på å beskylde meg for rasime så hadde du slippet å dumme deg ut. 0 Siter
MsSophie Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Mener du med det at trådstarter (meg) har kommet med rasisttiske undetoner i hovedinnlegget her? Da føler jeg et behov for å be deg om å utdype det litt nærmere.... Hvis man kan misforstå, da gjør man det gjerne. 0 Siter
Goliath Skrevet 9. november 2005 Forfatter Skrevet 9. november 2005 Hvis man kan misforstå, da gjør man det gjerne. Jeg spurte for en oppklaring, og ikke som en insinuering eller påstand. 0 Siter
favn Skrevet 9. november 2005 Skrevet 9. november 2005 Helt ærlig så håper jeg inderlig at jeg tar feil. Men det finnes flere andre land i Europa som sliter med nøyaktig de samme problemer som Frankrike gjør - f.eks Nederland, UK, Tyskland og Sverige. Utviklingen er desverre skremmende lik, og vi ser det også i Norge - men heldigvis i vesentlig mindre grad så langt, fordi vi fremdeles har et bedre utbygget sosialt hjelpeapparat, bedre økonomi og ikke på langt nær så høy arbeidsledighet. Men dette vil kunne endre seg på forholdsvis kort sikt. Og så lenge utviklingen stadig går det gale veien, og ikke viser noen tegn til å snu (tvert om) - så er det vanskelig å se positivt på dette. Og det hjelper ikke å stikke hodet i sanden og håpe at det går over av seg selv - for det gjør det ikke. Men desverre er det nettopp det som våre politikere (og de fleste andre politikere i andre europeiske land) har gjort og gjør. 'Men det finnes flere andre land i Europa som sliter med nøyaktig de samme problemer som Frankrike gjør - f.eks Nederland, UK, Tyskland og Sverige. Utviklingen er desverre skremmende lik, og vi ser det også i Norge - men heldigvis i vesentlig mindre grad så langt, fordi vi fremdeles har et bedre utbygget sosialt hjelpeapparat, bedre økonomi og ikke på langt nær så høy arbeidsledighet.' På meg virker det som om arbeidsløsheten er et nøkkelord. Man trenger ikke være Einstein for å forstå at massearbeidsløshet blant de dårligst stilte i et samfunn, kan kreere trøbbel, problemer og massesuggererte krefter i retning andre og andres eiendom. 0 Siter
Goliath Skrevet 9. november 2005 Forfatter Skrevet 9. november 2005 'Men det finnes flere andre land i Europa som sliter med nøyaktig de samme problemer som Frankrike gjør - f.eks Nederland, UK, Tyskland og Sverige. Utviklingen er desverre skremmende lik, og vi ser det også i Norge - men heldigvis i vesentlig mindre grad så langt, fordi vi fremdeles har et bedre utbygget sosialt hjelpeapparat, bedre økonomi og ikke på langt nær så høy arbeidsledighet.' På meg virker det som om arbeidsløsheten er et nøkkelord. Man trenger ikke være Einstein for å forstå at massearbeidsløshet blant de dårligst stilte i et samfunn, kan kreere trøbbel, problemer og massesuggererte krefter i retning andre og andres eiendom. Det har du nok rett i. Desverre gjør ikke det at situasjonen ser spesielt lysere ut, for arbeidsledigheten i europa generelt sett vil fortsette å være høy. Konkurransen fra andre verdensdeler med vesentlig billigere arbeidskraft (samt fra de tidligere østblokklandene) vil medvirke sterkt til dette. Verden er blitt mye mindre de siste titalls år, og den store forskjellen i levestandard vil skape ytterligere konflikter og problemer. Dette er konflikter og problemer som tidligere holdt seg innenfor de enkelte lands grenser, men som nå vil "flyte ut" og følge med i den emigreringen som skjer internasjonalt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.