lalala1365380457 Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 hva skal jeg fylle inn i "Sivilstand" på flytteskjemaet jeg holder på å fylle ut (til folkeregisteret)? Har bodd sammens med kjæresten min i 2 år, og vi har nå kjøpt oss leilighet sammen og skal begge melde flytting dit (på samme skjema). Men vi har jo aldri registrert oss som samboere/partnere noen plass, så hva blir det riktige? På forhånd tusen hjertelig takk =D 0 Siter
Gjest samboere Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Dere er nå samboere, så da krysser du av på det. Det er ikke noe sted man registrerer seg offentlig som samboere. 0 Siter
Frøken eple Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Dere er nå samboere, så da krysser du av på det. Det er ikke noe sted man registrerer seg offentlig som samboere. Man kan registrere seg som samboer. For å få bedre rettigheter mht barn, lån osv... 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 8. november 2005 Forfatter Skrevet 8. november 2005 Dere er nå samboere, så da krysser du av på det. Det er ikke noe sted man registrerer seg offentlig som samboere. ok, tusen takk =) ble litt usikker 0 Siter
lex Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Man kan registrere seg som samboer. For å få bedre rettigheter mht barn, lån osv... Bedre rettigheter med hensyn til barn? Hmm - tror du tar feil. Eneste jeg kan komme på er at når man har felles adrese i folkeregisteret - noe man bør ha når man faktisk er samboere - kan samboertid forut for ekteskap telle med ved adopsjon. 0 Siter
Lillemus Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Man kan registrere seg som samboer. For å få bedre rettigheter mht barn, lån osv... Tror kanskje du tenker på det skjemaet som barnefaren må fylle ut på føden dersom foreldrene ikke er gift - det må fylles ut om de skal ha felles foreldreansvar, tror jeg da. 0 Siter
Frøken eple Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Bedre rettigheter med hensyn til barn? Hmm - tror du tar feil. Eneste jeg kan komme på er at når man har felles adrese i folkeregisteret - noe man bør ha når man faktisk er samboere - kan samboertid forut for ekteskap telle med ved adopsjon. Jeg er ikke 100% sikker på hvordan dette foregår, men noen bekjente av meg hadde samboerkontrakt og var da registrerte samboere. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Bedre rettigheter med hensyn til barn? Hmm - tror du tar feil. Eneste jeg kan komme på er at når man har felles adrese i folkeregisteret - noe man bør ha når man faktisk er samboere - kan samboertid forut for ekteskap telle med ved adopsjon. Når man har vært samboere i to år regnes man som gifte når det gjelder forsikringer. Altså etter to år er samboer begunstiget når det gjelder gruppelivsforsikringer og regnes som etterlatt vedr pensjonsforsikringer. Før to år er gått er barna begunstiget. Har man ikke barn er foreldre begunstiget. Har man hverken barn eller foreldre eller sambo/ektefelle er det ikke mye vits i å tegne en gruppelivsforsikring... 0 Siter
flisa Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Tror kanskje du tenker på det skjemaet som barnefaren må fylle ut på føden dersom foreldrene ikke er gift - det må fylles ut om de skal ha felles foreldreansvar, tror jeg da. det er feil - det man fyller ut på sykehuset er om han vedkjenner seg farsskapet. 0 Siter
Atene Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 det er feil - det man fyller ut på sykehuset er om han vedkjenner seg farsskapet. Det er et ekstra felt på det skjemaet, der man kan fylle ut at man ønsker felles foreldreansvar. 0 Siter
flisa Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Det er et ekstra felt på det skjemaet, der man kan fylle ut at man ønsker felles foreldreansvar. det må da nødvendigvis også moren skrive under på, ikke bare faren. 0 Siter
Atene Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 det må da nødvendigvis også moren skrive under på, ikke bare faren. Ja, den delen av skjemaet må begge skrive under på, men det er det samme skjemaet. 0 Siter
flisa Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Ja, den delen av skjemaet må begge skrive under på, men det er det samme skjemaet. Ok! da har det forandret seg siden barnebarnet mitt ble født for 3,5 år siden .) 0 Siter
Atene Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Ok! da har det forandret seg siden barnebarnet mitt ble født for 3,5 år siden .) Nei, vel ? Sånn var det ihvertfall da min yngste ble født for fem år siden. Øverst på skjemaet erkjenner man farskap. Nederst KAN man avtale foreldreansvar - da må begge skrive under. 0 Siter
flisa Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Nei, vel ? Sånn var det ihvertfall da min yngste ble født for fem år siden. Øverst på skjemaet erkjenner man farskap. Nederst KAN man avtale foreldreansvar - da må begge skrive under. *gudskjelov at de ikke så den linja da* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.