laban Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 På dialekta mi sier vi "svelgte", men det er kanskje ikke lov å skrive? Lov og lov, det er mye som har blitt "lovlig" å skrive etter hvert. Vil du være på den sikre siden, skal du skrive svelget eller svelgde. Men det er jo ofte i dialekter at d i mange ord uttales om t eller omvendt. 0 Siter
Patsi Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Nå har jeg lest ordet så mange ganger at det høres helt teit ut... Men jeg tror vi sier: å svelge, svelger, svelgte, har svelgt Så da må det rette være: å svelge, svelger, svelgte, har svelget :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Lov og lov, det er mye som har blitt "lovlig" å skrive etter hvert. Vil du være på den sikre siden, skal du skrive svelget eller svelgde. Men det er jo ofte i dialekter at d i mange ord uttales om t eller omvendt. Ikke helt enkelt å holde styr på hva som er lov/ikke lov lengre.... Men takk for hjelpen :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Nå har jeg lest ordet så mange ganger at det høres helt teit ut... Men jeg tror vi sier: å svelge, svelger, svelgte, har svelgt Så da må det rette være: å svelge, svelger, svelgte, har svelget :-) Jepp, kan se sånn ut:-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Å svelge - svelger - svalg - har svulget Hmm, ser ikke helt sånn ut :-/ 0 Siter
Gjest togli Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=svelge&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j v1 betyr at det bøyes som "å kaste" Aha, takk:-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 På min dialekt ville jeg sagt: "hun svælja masse vann". Men tror nok å svelge, svelger, svelget, har svelget er riktig. Ser sånn ut, ja :-) Jammen et komplisert ord å bøye dette her! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Å svælje - svæljer - svælja - har svælja osv.. 0 Siter
Goliath Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Å svelge, svelger, svelget, har svelget osv. Enig med deg:-) 0 Siter
ekte nick Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Å svelge - svelger - svelget - har svelget. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Å svælje - svæljer - svælja - har svælja osv.. Forundrer meg ikke om det snart blir lov også ,-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 8. november 2005 Skrevet 8. november 2005 Å svelge - svelger - svelget - har svelget. Jepp, ser ut som du har rett :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.