Gå til innhold

Utmeldt av statskirken - hvor begraves?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å tenke seriøst på å melde meg ut av statskirken og da jeg nevnte det for min kjære ble han nesten bestyrtet - da kunne jeg jo ikke begraves på en kirkegård mente han. Men man blir jo det selv om man ikke er med i statskirken? Eller....?

Hvor skulle man ellers bli begravet liksom?! Evt. urnenedsatt.

Skrevet

Joda, du begraves på gravlunden selv om du ikke er medlem i statskikrka. Den er felles for alle livssyn/trossamfunn.

Gjest LucySky
Skrevet

Jeg er helt sikker på at du kan bli begravet eller urnenedsatt (!)på den kirkegården du sokner til.

Jeg har vært med i begravelser der folk har vært utmeldt og begravelser der folk ikke har vært utmeldt, og alle er da begravet på samme sted.

Hvordan skulle det ellers gå, det er snaut med gravplasser som det er, om de ikke skulle spa opp nye overalt for dem som melder seg ut eller er muslimer eller bahai'er eller ka farsken.

Skrevet

Du har rett til å bli begravd på en gravlund/kirkegård selv om du er utmeldt av statskirka. Gravferdsloven § 6 sier " Avdøde personer som ved dødsfallet hadde bopel i kommunen har rett til fri grav på kirkegård her. Det samme gjelder dødfødte barn når moren har bopel i kommunen."

Problemet er at Trondheim Kommune fortsatt kaller områdene som er avsatt til å begrave folk for kirkegårder. Det er Kirkelig Fellesråd i Trondheim som har ansvar for kirkegårdene men det er lovfestet at alle skal ha rett til å begraves uansett tro eller livssyn. På Lademoen Kirkegård er det en jødisk sektor, på Moholt kan muslimer bli begravd slik at de ligger i retning Mekka, og vi Humanetikere begraves på kirkegård i nærområdet. Problemet er større når det gjelder å finne konfesjonsfrie seremonirom.

Ønsker du dokumentasjon å vise din kjære finner du gravferdsloven her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19960607-032.html&dep=alle&kort+,+titt=gravferd&

Skrevet

Jeg har meldt meg ut av statskirken, og tenkte over det med begravelse. Jeg var for en tid på en tilstelning hvor det også var to begravelsesagenter. De bekreftet at man begraves på en kirkegård uansett. Så vi som ikke er med i statskirken blir med andre ord også begravet:-)

Skrevet

Spørsmålet er: Hvorfor i all verden _vil_ du begraves på en kirkegård? Jeg skal definitivt ikke begraves der.

".................................................."

ikke fast nick
Skrevet

Du kan jo få asken spredd for vinden nå til dags, bare å søke om det.

Når det gjelder selve seremonien så har feks. Humanetisk forbund egne folk som kan gjøre slikt. Det kan da foregå i gravferdskapellet, eller kanskje også andre steder som samfunnshus, grendehus, men her er jeg usikker. Sjekk med HEFs sider: http://www.human.no/templates/Page____280.aspx

Skrevet

Spørsmålet er: Hvorfor i all verden _vil_ du begraves på en kirkegård? Jeg skal definitivt ikke begraves der.

Må vel innrømme at det er litt snodig kanskje, men selv synes jeg det er veldig fint å kunne gå på kirkegården, se på gravstenene og minnes mine avdøde slektninger.

skorpionfisken
Skrevet

Hvor skal ditt legeme ende da?

Skrevet

Hvor skal ditt legeme ende da?

Det vet jeg ikke ennå, men på kirkegården skal det ikke :-)

"..................................................."

skorpionfisken
Skrevet

Det vet jeg ikke ennå, men på kirkegården skal det ikke :-)

"..................................................."

Og det har du informert dine kjære om, sånn i tilfelle du blir påkjørt og drept i dag?

Jeg hadde fått et kjempeproblem om jeg visste at min kjære ikke ville til kirkegården. Hvor i huleste skulle jeg da gjort av vedkommende.

Du må ha planen klar skjønner du, så du ikke risikerer et evig "liv" blandt kristenmanns blod....

Skrevet

Og det har du informert dine kjære om, sånn i tilfelle du blir påkjørt og drept i dag?

Jeg hadde fått et kjempeproblem om jeg visste at min kjære ikke ville til kirkegården. Hvor i huleste skulle jeg da gjort av vedkommende.

Du må ha planen klar skjønner du, så du ikke risikerer et evig "liv" blandt kristenmanns blod....

Jada. Jeg har en "nødløsning", men det er ikke sikkert at det er den jeg ender opp med hvis jeg kommer på noe bedre :-)

"......................................................"

Skrevet

Jada. Jeg har en "nødløsning", men det er ikke sikkert at det er den jeg ender opp med hvis jeg kommer på noe bedre :-)

Du får sikre deg i testamentet at spredningen skal foregå i vindstilla (jfr. The Big Lebowski).

Altså hvis det skulle være planen...

Skrevet

Dessverre vanskelig å slippe unna kirkegården selv om man ikke er kirkemedlem.

Innen det blir "min tur" håper jeg det blir mer vanlig med livssynsnøytrale gravlunder.

Gjest skjønner ikke problemet
Skrevet

Dessverre vanskelig å slippe unna kirkegården selv om man ikke er kirkemedlem.

Innen det blir "min tur" håper jeg det blir mer vanlig med livssynsnøytrale gravlunder.

Kanskje det vil være greiere hvis du kaller det gravlund i stedet. Plassen er jo ikke hellig, og det er jo sermonien i kirke/kapell som er kristen. (hvis du da ikke velger et annet alternativ

Skrevet

Stoppes ut? :)

Skrevet

Joa, du kan begraves om du melder deg ut. Å få plass på kirkegården er en rettighet alle norske statsborgere har. Medlemskap i statskirken bestemmer mer i forhold til seremonidelen, og i enkelte tilfeller muligens og plasseringen på kirkegården.

Og dine etterlatte slipper å forholde seg til både prest og andre kirkelige ansatte og ;-)

Og seremonien vil heller ikke avholdes i kirken.

Pr. i dag vet jeg ikke hvordan man eventuelt ordner kistebegravelser hvor avdøde ikke er medlem av statskirken; i de tilfeller jeg har støtt borti har alltid en av de etterlate som er medlemmer av statskirken fikset begravelsen på sitt medlemskap.

Innbitte ateister velger uansett ofte kremasjon, i og med at kistebegravelsen også sees på som et kristent symbol av mange.

Skrevet

Joa, du kan begraves om du melder deg ut. Å få plass på kirkegården er en rettighet alle norske statsborgere har. Medlemskap i statskirken bestemmer mer i forhold til seremonidelen, og i enkelte tilfeller muligens og plasseringen på kirkegården.

Og dine etterlatte slipper å forholde seg til både prest og andre kirkelige ansatte og ;-)

Og seremonien vil heller ikke avholdes i kirken.

Pr. i dag vet jeg ikke hvordan man eventuelt ordner kistebegravelser hvor avdøde ikke er medlem av statskirken; i de tilfeller jeg har støtt borti har alltid en av de etterlate som er medlemmer av statskirken fikset begravelsen på sitt medlemskap.

Innbitte ateister velger uansett ofte kremasjon, i og med at kistebegravelsen også sees på som et kristent symbol av mange.

Tanken om å melde meg ut av statskirken blir stadig sterkere og det dere sier gjør valget enda lettere. Selv om jeg er glad i tradisjoner og sånt så er det jo masse i kristendommen jeg overhode ikke kan stå inne for så tiden er kanskje moden for min del til å gjøre noe med det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...