Gå til innhold

faens skatt

Gjest lyst til å bli skattesvindler :), neida

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg bestilte for noen dager siden skattekort fra ligningkontoret og ba om nytt skattekort på grunnlag av ny inntekt, dama på kontoret var ikke intressert i høre på min versjon og sa at hun sender et tabellkort og at det vil bli trukket utifra en tabell kommer ann på inntekt. Jeg fikk skattekortet idag og på øverste del som arbeidsgiver skal ha står det at det skal trekkes 36% (3 deler) 1 hovedarbeidsgiver, en til biarbeidsgiver) og på den nederste delen sto tabelltrekk grunnlag , men den får jko ikke arbeidsgiver, er dette virkelig å vanskelig eller blir jeg trukket utifra en tabell, hva skjer

Skrevet

Det stod vel et tabellnr på kortet?

7111

Skrevet

7111

Skrevet

7111

Skrevet

7111

Skrevet

7111

Skrevet

Hei

Jeg tror at du misforstår, og det er ikke bryet verd å ergre seg, så slapp av :-)

Det blir som oftest mindre enn 36% skatt ved bruk av tabellkortet. Vent til du får lønning og sjekk det da.

Det står alltid en prosentsats oppgitt ved siden av tabellnummeret, og arbeidsgiver skal trekke denne prosenten hvis du jobber overtid. Ellers skal det trekkes etter tabell.

36% = marginalprosent. Den består av 7,8% trygdeavgift + 28% skatt på nettoinntekt.

Skrevet

Hei

Jeg tror at du misforstår, og det er ikke bryet verd å ergre seg, så slapp av :-)

Det blir som oftest mindre enn 36% skatt ved bruk av tabellkortet. Vent til du får lønning og sjekk det da.

Det står alltid en prosentsats oppgitt ved siden av tabellnummeret, og arbeidsgiver skal trekke denne prosenten hvis du jobber overtid. Ellers skal det trekkes etter tabell.

36% = marginalprosent. Den består av 7,8% trygdeavgift + 28% skatt på nettoinntekt.

riktig riktig ja jeg håper det , er nemlig ikke intressert i betale en kroner mer i skatt enn nødvendig når skattepenga mine går til pop/rock i trondheim.

NB! ikke mist fokus på det første jeg spurte om , skattepengene osv kommer i annen rekke :)

Skrevet

Jeg jobber med lønn. Dersom noen får nytt skattekort i løpet av året får det %-trekk, akkurat som du ha fått nå. Tabellkort blir bare korrekt om du skal jobbe hele året visstnok.

Skrevet

[quote name=lyst til å bli skattesvindler :), neida' timestamp='1131488893' post='2835802]

riktig riktig ja jeg håper det , er nemlig ikke intressert i betale en kroner mer i skatt enn nødvendig når skattepenga mine går til pop/rock i trondheim.

NB! ikke mist fokus på det første jeg spurte om , skattepengene osv kommer i annen rekke :)

Hei igjen.

Hm, restskatt er sure penger. Jeg sier det bare fordi det er først på skatteoppgjøret neste år du virkelig får se om det skattetrekket du har hatt i år er nok.

Klage er greit, ingen vil betale for mye skatt, ikke jeg heller. Likevel prøver jeg å trekke ca 500 kr for mye skatt hver eneste måned. Hvorfor? Fordi det er så deilig å få noen kroner tilbake + renter til sommeren.

Det er ikke lett å spare penger, så det med litt ekstra skattetrekk er en grei måte.

Jeg beregner mange skattekort. Da pleier jeg å råde folk til å øke trekket med noen prosent, eller å ta et par hakk strengere tabell enn nødvendig. Når jeg forklarer hvorfor, så ønsker mange å gjøre det.

Det er ikke Staten som tjener på at du trekker nok, eller for mye. Staten tar det den vil ha uansett. Det er kun deg selv som har glede av å være på den sikre siden.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...