Gå til innhold

forelesere som skriver artikler på engelsk, får de hjelp med oversettelsen?

Anbefalte innlegg

Gjest engelsk må man kunne
Skrevet

men kjære deg det er da ikke det jeg stiller spørsmål om

en ting er å kunne lese og å gjøre seg godt forstått på engelsk. det kan jeg også, etter å ha hatt engelsk på skolen og lest diverse engelsk pensumlitteratur

Men å skrive godt engelsk, nei der kløner jeg. Sikkert også fordi det er lenge siden jeg har hatt engelskundervisning på skolen og ingen korrigerer det jeg skriver.

Det er jo ikke alltid slik at fordi man er forstår og snakker godt engelsk nødvendigvis skriver godt engelsk også

Nei, men når man studerer, leser alt på engelsk, skriver på engelsk, så lærer man seg å skrive på engelsk, det er faktisk ikke så veldig vanskelig.. At du ikke har lært deg det sier vel mest om deg?..

For de fleste litt høyt utdannet innen et fagområde vil det antageligvis være lettest å skrive på engelsk da det meste faglige er vanskelig å oversette til norsk (da mna jo leser om det på engelsk).

Du er fortsatt på videregående eller?

Gjest Masterstudentinnen
Skrevet

Trekker du litt raske slutninger her, kanskje? "Alt" skrives på engelsk, du liksom.. På mitt institutt er de aller fleste ansattes arbeidsspråk norsk, både skriftlig og muntlig.

Det er det stort sett på mitt institutt også. Det meste går på norsk, og mange fagbøker på engelsk

kommer jo an på hva man studerer også da

Studerer man noe som omgår det norske språket, så er det jo ikke særlig fruktbart å gå over til engelsk:)

Gjest Masterstudentinnen
Skrevet

Nei, men når man studerer, leser alt på engelsk, skriver på engelsk, så lærer man seg å skrive på engelsk, det er faktisk ikke så veldig vanskelig.. At du ikke har lært deg det sier vel mest om deg?..

For de fleste litt høyt utdannet innen et fagområde vil det antageligvis være lettest å skrive på engelsk da det meste faglige er vanskelig å oversette til norsk (da mna jo leser om det på engelsk).

Du er fortsatt på videregående eller?

jeg må nesten le:)

Du spør om jeg går på videregående, da må jeg nesten spørre om du går på ungdomskolen?

Enten så har du ikke lest innlegget mitt eller så har du problemer med å forstå nyansene i det jeg skriver her

En ting er å lese, forstå og snakke engelsk. En annen ting er å skrive godt engelsk. Og nei jeg skriver ikke som en innfødt engelskman. Og det har jeg heller ikke noe behov for der jeg studerer

Skrevet

jeg må nesten le:)

Du spør om jeg går på videregående, da må jeg nesten spørre om du går på ungdomskolen?

Enten så har du ikke lest innlegget mitt eller så har du problemer med å forstå nyansene i det jeg skriver her

En ting er å lese, forstå og snakke engelsk. En annen ting er å skrive godt engelsk. Og nei jeg skriver ikke som en innfødt engelskman. Og det har jeg heller ikke noe behov for der jeg studerer

Det er vel du som virker lit tung siden du ikke fatter at folk kan skrive bra engelsk uten å være derfra. I fagmiljøer, hvertfall naturvitenskaplig som jeg er vant med så er språket som brukes engelsk. Er det virkelig så utrolig at folk greier skrive engelsk?

Har du svart på hvilket fagfelt du driver med?

Gjest Masterstudentinnen
Skrevet

Det er vel du som virker lit tung siden du ikke fatter at folk kan skrive bra engelsk uten å være derfra. I fagmiljøer, hvertfall naturvitenskaplig som jeg er vant med så er språket som brukes engelsk. Er det virkelig så utrolig at folk greier skrive engelsk?

Har du svart på hvilket fagfelt du driver med?

jeg tviler ikke på at folk kan skrive bra engelsk uten å være innfødt, men jeg tar det ikke som en selvfølge at alle er velsignet med den evnen.

Det som var spørsmålet mitt var om noen forelesere brukte språkvask eller fikk noen til å oversette for seg.

Ikke alle er flinke i språk, men de kan være utmerkede forelesere og fagpersoner for det.

hvilket studieprogram jeg studerer vil jeg ikke ut med da jeg ikke ønsker å bli gjenkjent. Men man kan si at det har noe med samfunnsfag å gjøre

Skrevet

jeg tviler ikke på at folk kan skrive bra engelsk uten å være innfødt, men jeg tar det ikke som en selvfølge at alle er velsignet med den evnen.

Det som var spørsmålet mitt var om noen forelesere brukte språkvask eller fikk noen til å oversette for seg.

Ikke alle er flinke i språk, men de kan være utmerkede forelesere og fagpersoner for det.

hvilket studieprogram jeg studerer vil jeg ikke ut med da jeg ikke ønsker å bli gjenkjent. Men man kan si at det har noe med samfunnsfag å gjøre

Jeg jobber på et universitet, og jada, det er mange som språkvasker det de skriver!

Skrevet

Mulig at engelsk ikke er så viktig innen det fagfeltet. Er vel heller ikke likt når det gjelder fagfelt.

Språkvask bruker vel de fleste, korektur må jo til, men ikke oversettelse nei.

Innen noen fagfelt ER det faktisk en selvfølge at en kan engelsk.

Gjest Masterstudentinnen
Skrevet

Jeg jobber på et universitet, og jada, det er mange som språkvasker det de skriver!

Er det slik at den enkelte forfatter selv må betale for språkvasken, eller betaler instituttet for sånne tjenester?

Og er det noen spesielle firmaer som blir spesielt brukt til dette formålet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...