Gjest lissemor Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Datteren min på snart 12 har fått jobb i en kafe hos en slektning,og nå lurer jeg på hvordan det blir med lønn og slikt,og hvilken lov som gjelder for så unge mennesker i jobb. Er det noen aldersgrense for å være i jobb? 0 Siter
lex Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Ja, ifølge arbeidsmiljøloven må man være minst 13 år for å ta lønnet arbeid. I tillegg er det strengere begrensninger for ungdom enn voksne - f.eks. i forhold til hvor lenge de kan jobbe, jobb om kvelden/natten og hvor lang hvileperiode de skal ha. 0 Siter
Speak Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Skal ikke si noe sikker, men jeg ser at det ikke finnes timesatser for det under 13. Mener å ha lest at inntekter for de under 13 må lignes sammen med foreldrene. Dvs. at det blir kjempehøy skatt (din marginalskatt) Men ring likningskontoret for sikkerhets skyld. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.