Gå til innhold

Et spørsmål til tannlege Erik!


Gjest marlena

Anbefalte innlegg

Gjest marlena

Tusen takk for svar her en dagen. Jeg var hos tannlegen i dag, men det eneste han gjorde vaar å slipe plastikken. Jeg har fortsatt vondt, bør jeg ta røntgen. En annen ting er at han skal jo egentlig ta å skifte to plomber til på tirsdag. Skifte ut amalgamen til plastikk. ville du anbefalt å gå til samme tannlegge når det gikk slik dårlig nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei marlena.

Som jeg skrev til deg er ettersmerter etter blombering med plast (kompositt) materialer desverre en ikke uvanlig komplikasjon.

Materialet trekker seg noe sammen ette herding og dette gir spenninger i tannen.

Smerten kan også skyldes at fyllingene er litt for høye.

Det var nok derfor tannlegen slipte litt på dem. Spenningen i tannen kan han ikke gjøre så mye med.

Dersom det har vært store fyllinger i tennene kan det selvfølgelig oppstå betennelser i nervene i tennene.

Så lenge smerter etter at man har fått plastfyllinger er ganske vanlig synes jeg du skal se dette an noen dager til.

I hvert fall synes jeg du skal gi tannlegen din en sjanse til å ordne opp i dette. Dersom det fremdeles er vondt når du skal i gang med flere tenner, ville jeg utsatt dette slik at du ikke får vondt i for mange tenner på en gang.

Både tannleger og fabrikantene av disse materialene er klar over at dette kan skje og arbeider med å forandre fyllingsmaterialet og behandlingsteknikken.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Hei marlena.

Som jeg skrev til deg er ettersmerter etter blombering med plast (kompositt) materialer desverre en ikke uvanlig komplikasjon.

Materialet trekker seg noe sammen ette herding og dette gir spenninger i tannen.

Smerten kan også skyldes at fyllingene er litt for høye.

Det var nok derfor tannlegen slipte litt på dem. Spenningen i tannen kan han ikke gjøre så mye med.

Dersom det har vært store fyllinger i tennene kan det selvfølgelig oppstå betennelser i nervene i tennene.

Så lenge smerter etter at man har fått plastfyllinger er ganske vanlig synes jeg du skal se dette an noen dager til.

I hvert fall synes jeg du skal gi tannlegen din en sjanse til å ordne opp i dette. Dersom det fremdeles er vondt når du skal i gang med flere tenner, ville jeg utsatt dette slik at du ikke får vondt i for mange tenner på en gang.

Både tannleger og fabrikantene av disse materialene er klar over at dette kan skje og arbeider med å forandre fyllingsmaterialet og behandlingsteknikken.

Lykke til.

All den tid dette er en vanlig komplikasjon ser jeg ingen grunn til en undersøkelse via røntgenbilder nå.

Hvis smertene derimot vedvarer ut over den tiden man kan forvente kan det være aktuelt å ta bilder for å se om det foreligger betennelsestilstander

eller andre forhold som kan forårsake smerte. Tannen bør også sjekkes for eventuelle brister i emaljen som kan være vanskelige å se, men som kan forårsake smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei marlena.

Som jeg skrev til deg er ettersmerter etter blombering med plast (kompositt) materialer desverre en ikke uvanlig komplikasjon.

Materialet trekker seg noe sammen ette herding og dette gir spenninger i tannen.

Smerten kan også skyldes at fyllingene er litt for høye.

Det var nok derfor tannlegen slipte litt på dem. Spenningen i tannen kan han ikke gjøre så mye med.

Dersom det har vært store fyllinger i tennene kan det selvfølgelig oppstå betennelser i nervene i tennene.

Så lenge smerter etter at man har fått plastfyllinger er ganske vanlig synes jeg du skal se dette an noen dager til.

I hvert fall synes jeg du skal gi tannlegen din en sjanse til å ordne opp i dette. Dersom det fremdeles er vondt når du skal i gang med flere tenner, ville jeg utsatt dette slik at du ikke får vondt i for mange tenner på en gang.

Både tannleger og fabrikantene av disse materialene er klar over at dette kan skje og arbeider med å forandre fyllingsmaterialet og behandlingsteknikken.

Lykke til.

Tusen takk for hjelpen!

Nå venter jeg noen dager til. Takk for gode opplysninger jeg fikk, de tilfredsstilte meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...