Gå til innhold

eksamensangst

Gjest skriftlig vel å merke

Anbefalte innlegg

Gjest skriftlig vel å merke

Jeg har snart eksamen og gruer meg noe forferdelig. Finnes det alternative måter å ta eksamen på?

I fjor holdt jeg på å besvime,og under prøver blir jeg kvalm, vondt i hodet, svimmel, svetter og rett og slett fysisk dårlig. Og ja, jeg sliter psykisk ellers, vært psyk i mange år.

Finnes det råd hvordan takle eksamen, hvordan stresse ned eller noe annet som kan hjelpe? Jeg er så redd og nervøs at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207981-eksamensangst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går an å få en ekstra time på eksamen hvis man trenger det.

Var det din første eksamen i fjor? Var det virkelig så ille? Du lever jo fortsatt.

Hva er det verste som kan skje? Er det verdens undergang hvis lille du stryker på én liten eksamen?

Jeg prøver å tenke at jeg står nok uansett, men nå skal jeg jobbe ekstra hardt for å gjøre det enda bedre! Det er en mye mindre destruktiv tankegang enn "dette går til h¤%&ete uansett".

Prøv å se på eksamen som en sjanse til å vise hva du kan. Da har DU kontrollen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207981-eksamensangst/#findComment-1501788
Del på andre sider

Bitis Gabonica

Det går an å få en ekstra time på eksamen hvis man trenger det.

Var det din første eksamen i fjor? Var det virkelig så ille? Du lever jo fortsatt.

Hva er det verste som kan skje? Er det verdens undergang hvis lille du stryker på én liten eksamen?

Jeg prøver å tenke at jeg står nok uansett, men nå skal jeg jobbe ekstra hardt for å gjøre det enda bedre! Det er en mye mindre destruktiv tankegang enn "dette går til h¤%&ete uansett".

Prøv å se på eksamen som en sjanse til å vise hva du kan. Da har DU kontrollen.

Lykke til!

Betablokkere kan hjelpe noen hvis symptomer som hjertebank og skjelving ødelegger mye. Ofte er det vel prestasjonsangst som ligger bak disse nervene. I alle fall er det det som får meg nervøs i en eksamenssituasjon. Har riktignok aldri tatt eksamen på høyskole eller universitetsnivå, men det hjelper å fokusere på at du faktisk kan noe (og ikke ingenting), og at muligheten for å stå er større enn den er for å stryke. Dessuten har det hjulpet meg å prente meg inn med at "jeg bare skriver en skolestil". Da slapper jeg mer av.

Vet ikke om det var mye hjelp i dette, og jeg kjenner dessverre ikke regelverket så godt. Hvis du har tid, så snakk med en rådgiver på stedet du utdanner deg. Kanskje finnes det muligheter for å¨få ekstra tid, eller å ta det som en hjemmeeksamen. Det burde være hjelp å få! Kanskje dunne det være lurt å snakke om det med venner også (hvis du har noen du føler deg trygg på?). De fleste er mer eller mindre nervøse for eksamen, så kanskje det er erfaringer å utveksle om hvordan man kan takle stresset?

I alle fall er dette ikke noe å være flau over. Jeg er redd det nesten er mer vanlig enn uvanlig å ha eksamensangst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207981-eksamensangst/#findComment-1504418
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...