Gjest Cipr. Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Jeg leste i avisen i dag at ssri kan øke risikoen for benskjørhet http://www.aftenposten.no/helse/article1165943.ece Selv har jeg brukt Cipralex et års tid, og må innrømme at jeg (allikevel) blir litt bekymret av sånne oppslag. Skulle gjerne sett at NHD kunne kommentere dette. Er dette noe å bry seg om? Og i så fall: Hvor alvorlig er det? 0 Siter
Hønemoren Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Sier meg enig med deg, ikke bare denne gangen vi leser om bivirkninger, men stadig vekk mye skremmende om denne type medisin synes jeg så vet ikke om jeg tør bruke dem stort lenger. Skulle gjerne kun brukt Sobril ved behov som har god effekt på meg, men man skal jo helst ikke bruke disse. Brukt dem i 13 år i perioder uten å bli avhengig jeg, kan gå månedsvis uten. Er bevisst på avhengighetsfaren så føler det går greit. Var et lite sidespor dette, men man lurer jo på hva som er best av flere onder på en måte. Altså med tanke på bivirkningene. 0 Siter
Gjest rota Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Denne legen er vel ikke godtatt blant psykiatere tenker jeg. Benskjørhet er jo ille nok, men skade på hjerteklaffene som også kunne forekomme hørtes enda skumlere ut. Men dette er nok ikke noe vi får endelig greie på før 'lykkepille' generasjonen blir pensjonister og vel så det. I mellomtiden får vi bare være lykkelig uvitende, det er en virksom pille det også. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Et slikt funn skal en alltid bry seg om. Dette er antagelig et "førstefunn". Det betyr at vi muligens er på sporet av noe. Noen ganger kan slike funn ikke gjentas, og det hele "koker bort i kålen". Andre ganger kan det være det første sporet på vei mot noe viktig og svært alvorlig. De fleste gangene havner en et sted midt mellom: Det er kanskje av betydning for personer disponert for benskjørhet, men ikke for folk flest. Kun videre forskning, som sikkert vil komme, kan gi svar på dette. I mellomtiden må en vurdere risikoen og bivirkningene ved ikke å behandle en depresjon mot potensielle bivikninger som dette. Et tredje alternativ kan være å velge andre typer antidepressiva. 0 Siter
orangejuice Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 Har det kommet noe ny forskning på dette?Får bare opp gamle artikler i google.Pga dette skremselsgreiene kuttet jeg ned fra Cipralex 10 mg til 5 mg.Noe som gikk greit i 3 uker. Men siste dagene har jeg hatt masse angst, noia og heavy besettende tanker.Føler at jeg ikke kjenner igjen meg selv og at jeg "blir gal".Såpass ubehagelig at i dag valgte jeg å ta 10 mg C igjen og fortsette med det, samtidig som å begynne igjen med 1 mg Fluanxol. Har brukt Cipralex i 2 år, og tror jeg må bare fortsette med det. Kan man bruke disse medisinene livet ut?Vil det hjelpe å ta d vitamin og kalsium for å forebygge eventuell beinskjørhet?Hilsen meg. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. november 2015 Skrevet 2. november 2015 (endret) Det er ingen grunn til å endre på fungerende medisinering.Hvis en har et normalt kosthold, har det ingen positiv effekt å øke inntaket av d-vit og kalsium.Hvis jeg var deprimert, ville bekymringen vedr. benskjørhet vært på 1783. plass over ting jeg ville bekymret meg for. Endret 2. november 2015 av Nils Håvard Dahl, psykiater 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.