Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ser i dr. Flytlies bok "Vitaminrevolusjonen", at C-vit anbefales her på maxdoser på 3000 mg. Og jeg tviler på at det er lurt å ta såpass når du er gravid. Bl.a kan man få kraftig diare av "crash-doser" av C-vit. Men det visste du vel.

Følger spent med på hva Bruset sier om dette!

Klem....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20855-graviditet-og-influensa/#findComment-90274
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Jeg ser i dr. Flytlies bok "Vitaminrevolusjonen", at C-vit anbefales her på maxdoser på 3000 mg. Og jeg tviler på at det er lurt å ta såpass når du er gravid. Bl.a kan man få kraftig diare av "crash-doser" av C-vit. Men det visste du vel.

Følger spent med på hva Bruset sier om dette!

Klem....

Vitamin C.

Mennesket mistet evnen til å produsere vitamin C, gjennom en mutasjon for lenge siden i motsetning til andre pattedyr. Hunder, geiter etc produserer fortsatt vitamin C. Japanske forskere har funnet et lukket gen hos mennesket som tyder på at vi en gang produserte vårt eget vitamin C. Vi klarte sannsynligvis å spise så mye gjennom kosten på den tiden (flere tusen generasjoner siden) at det ikke medførte noen ulempe i seleksjonen. Beregninger viste at som jegere og samlere i steinalderen spiste vi ca 600 mg vitamin C daglig. Noen mener derfor dette er det riktige inntaket for voksne. Andre, som for eksempel nobelprisvinner i kjemi Linus Pauling, mente vi skulle innta mye mer for å oppnå samme blodverdier som andre pattedyr. Han anbefalte ca 10 gram daglig til voksne, noe som er umulig å oppnå gjennom kosten. På den annen side viser moderne forsøk at frisk voksne begynner å skille ut vitamin C gjennom urinen ved inntak over 200 mg. Spørsmålet er som du skjønner vanskelig og noen fasit finnes neppe. Forbruket av vitamin C øker betydelig ved sykdom, særlig infeksjoner. Forkere har derfor lagt merke til at den dosen som fører til diare hos friske (fra 5-6 gram daglig) kan økes betraktelig under sykdom. Det kalles ”bowel tolerance” fordi overskuddet av vitamin C har en osmotisk effekt på tarmene og gjør at avføringen inneholder mer væske. Vitamin C er neppe skadelig pga utskillelse av overskuddet gjennom urinen. Slutter man brått med store doser vitamin kan man få en relativ mangel da kroppens enzymsystemer er vant med inntak av store doser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20855-graviditet-og-influensa/#findComment-90936
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære jao.

Jeg kjenner ikke til at dette er farlig, for kroppen skiller ut det den ikke trenger gjennom urinen. Du bør ikke slutte brått etter å ha brukt så store doser. Bruk en uke på å trappe ned for kroppen kan venne seg til et høyt innehold av vitamin C.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20855-graviditet-og-influensa/#findComment-90949
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...