Gå til innhold

Hvordan få hjelp fra psykolog?

Anbefalte innlegg

Gjest Usosialmann

Jeg er en mann i 30-årene som de siste årene har hatt det tungt, både på hjemmebane og i jobbsammenheng. Jeg føler for å snakke ut med noen, men har ingen å gjøre dette med. Det er mest nærliggende å kontakte en psykolog, men jeg har ikke spesiell god økonomi. Finnes det muligheter til å bli henvist til psykolog, uten at dette koster meg noe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209135-hvordan-f%C3%A5-hjelp-fra-psykolog/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hvordan gå fram

Du må ha legehenvisning først. Du må finne en psykolog som har både driftstilskudd og avtale med kommunene. Da betaler du kun egenandel, og deretter får du frikort (egenandeler til lege og psykolog summeres opp på samme kort).

Mange psykologer har disse avtalene, men problemet er at det oftest er lange ventelister. Det lurerste er å skrive et kort brev om deg selv og hvorfor du ønsker hjelp. Send et eksemplar rundt til ca. 5-6 psykologer. (Dette kan du gjøre selv om du ikke har fått henvisningen fra legen enda, får den får du etterpå). I brevet ber du psykologen om han/hun kan sette deg på venteliste dersom de ikke har tid nå. Be gjerne også om du kan få en vurderingssamtale allerede nå (slik at dere har truffet hverandre), for sånt har jo litt med kjemi å gjøre også.

Får du avslag fra alle de 5-6 pga fulle ventelister, så sende nye brev til nye 5-6 psykologer -helt til du får napp.

Ønsker deg lykke til!

Tante Tea, på tur med en Toller c',)

Hvis du er i jobb så kontakt bedriftshelsetjenesten. Alle arbeidsgivere er pliktig til å ha bedriftshelsetjeneste. Via dem er det ofte lettere og fortere å få time hos psykolog. Mange bedriftshelsetjeneste-legekontor har ofte egen psykolog tilknyttet seg. Man kommer ofte fortere gjennom mølla om man går via bedriftshelsetjenesten fordi de har fokus på å hjelpe folk til å stå i jobb og å bli friskest mulig fortest mulig.

Du må ha legehenvisning først. Du må finne en psykolog som har både driftstilskudd og avtale med kommunene. Da betaler du kun egenandel, og deretter får du frikort (egenandeler til lege og psykolog summeres opp på samme kort).

Mange psykologer har disse avtalene, men problemet er at det oftest er lange ventelister. Det lurerste er å skrive et kort brev om deg selv og hvorfor du ønsker hjelp. Send et eksemplar rundt til ca. 5-6 psykologer. (Dette kan du gjøre selv om du ikke har fått henvisningen fra legen enda, får den får du etterpå). I brevet ber du psykologen om han/hun kan sette deg på venteliste dersom de ikke har tid nå. Be gjerne også om du kan få en vurderingssamtale allerede nå (slik at dere har truffet hverandre), for sånt har jo litt med kjemi å gjøre også.

Får du avslag fra alle de 5-6 pga fulle ventelister, så sende nye brev til nye 5-6 psykologer -helt til du får napp.

Ønsker deg lykke til!

Er neimen ikke bare bare å få hjelp i dette landet.....

Og dette som skal være en velferdsstat,det er en skam syns jeg.

Ofte gjør ikke legene jobben sin,sier de skal sende henvisning til psykolog uten å gjøre det.

De tenker ikke på at de som søker psykolog er i en vanskelig situasjon,syns leger er lite seriøse og tar ikke folk på alvor.

Annonse

Gjest hvordan gå fram

Er neimen ikke bare bare å få hjelp i dette landet.....

Og dette som skal være en velferdsstat,det er en skam syns jeg.

Ofte gjør ikke legene jobben sin,sier de skal sende henvisning til psykolog uten å gjøre det.

De tenker ikke på at de som søker psykolog er i en vanskelig situasjon,syns leger er lite seriøse og tar ikke folk på alvor.

Det pleier ikke være vanskelig å få en henvisning fra lege. Men legen bør ikke sende henvisning direkte til en-eller-annen psykolog på måfå, uten å ha oversikt over ledig kapasitet. De jeg kjenner, har fått en henvisning med seg fra legen, hvor det bare står "henvisning til psykolog" uten å stå noen bestemt psykologs navn. Så tar man selv med henvisningen til den psykologen man får time hos.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...