Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har kobberspiral som eg har hatt no i 4 år, og tenker no på at det er på tide med ett bytte. Eg har hatt en del problemer med spiral. Fikk først satt inn hormonspiral, men den blei eg deprimert av og hadde konstant små og større blødninger i ett år. Når eg fekk satt inn kobberspiralen blødde eg først veldig sterkt og første 1/2 året blødde eg ein del ved eggløsning (i fleire dager) og ved mensen blødde eg veldig masse og borti 14 dager. Det tok ett år før ting stabiliserte seg, men blei ikkje regelmessig før etter to år.Har siden hatt tilnærmet normal blødning, blør litt meir enn eg gjorde før, men det er normalt regelmessig (30-31 dager) og i ca 7 dager. Er det sannsynlig at dette begynner igjen ved skifte av spiral og hva kan være årsaken? Eg har i tillegg hatt mange problemer med bakteriell vaginosa og generelt mye utflod. har komt seg noe i det siste når eg slutta med såpe og truseinnlegg. Har blitt sjekka av allmennlege uten å få noe skikkelig svar. Er det ett prevansjonsmiddel på markedet som du kan anbefale utenom spiral?

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209534-spiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du kan ha kobberspiralen i fem år, så det er ingen grunn til å skifte den før tiden. Jeg kan ikke si med sikkerhet hvordan det vil gå, men jeg vil tro at det fortsetter som nå med ny spiral. Det er ikke sammenhang mellom bakteriell vaginose og spiral, det er en tilstand en del kvinner kan være plaget med i lange perioder, men så forsvinner det igjen av seg selv. Hvis du vil prøve noe annet vil jeg foreslå p-pille som gir mindre og regelmessige blødninger. De finnes nå i mange sammensettinger og i lav dose.

Prevensjonsmidler som ikke inneholde østrogen (p-sprøyte, cerazette, p-staver) gir uregelmessige blødninger.

Du opplyser ikke din alderog om du ønsker flere barn, så jeg kan ikke anbefale deg noe spesielt. Det må du diskutere med din lege.

Det skulle i dag være mulig å finne frem til noe som passer for deg.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209534-spiral/#findComment-1520342
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...