Gå til innhold

Hvordan stive hekletøy?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å hekle noen små engler og tenkte jeg skulle stive dem slik at de holder seg fine, men hvordan gjør man sånt da??? Renholderen her på jobben anbefaler å kjøpe stivelse, hvor får man kjøpt det? Min mor brukte sukkerlake (???) tror jeg, noen som har oppskrift og fremgangsmåte her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira12

Får du ikke kjøpt en slik sprayflaske i butikken med stivelse?

Stiff, heter det det?

Mamma bruker noe slikt noe når hun stryker kanten på bunadskjortene.

Skulle vel kunne bruke det på helketing også da..Eller?

He he, har egentlig ikke peiling, ikke stryker jeg, og ikke hekler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo kjøper Bio-tex (tror jeg) pulverstivelse som blandes ut i vann i dagligvarebutikken. Den er visstnok mange ganger bedre enn spraystivelse. Hun bruker det både på duker og heklebrikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det samme en gang for mange år siden, da brukte jeg sukkerlake.

Tror ikke jeg hadde noen oppskrift, jeg bare brukte vann og masse sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo kjøper Bio-tex (tror jeg) pulverstivelse som blandes ut i vann i dagligvarebutikken. Den er visstnok mange ganger bedre enn spraystivelse. Hun bruker det både på duker og heklebrikker.

Så det finnes fremdeles altså?! Jøss! Trodde det var noe som fantes bare på min mormors tid jeg. :o)

Da skal jeg sjekke - tuuuusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den lenka har jeg funnet, men det står ikke noe om fremgangsmåte der jo. Skal det bare blandes? Skal det varmes? Blandingsforhold som omtrent? *Blond*

heerrreeegud

Du tar en klæsj melispulver i en bolle og heller på vann mens du rører til det er en tykk suppe. Så dypper du heklaobjektet ditt i suppa og så strekker du den og legger den til tørk på et papir.

Åssen lager du melisglasur til muffins? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den lenka har jeg funnet, men det står ikke noe om fremgangsmåte der jo. Skal det bare blandes? Skal det varmes? Blandingsforhold som omtrent? *Blond*

...det kan jo tenkes at det skal kokes ....men jeg skal spørre mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heerrreeegud

Du tar en klæsj melispulver i en bolle og heller på vann mens du rører til det er en tykk suppe. Så dypper du heklaobjektet ditt i suppa og så strekker du den og legger den til tørk på et papir.

Åssen lager du melisglasur til muffins? :)

Kan det bli no fint da? Blir det ikke fryktelig klissete?

Sukkerlake må jo varmes opp skal den bli brukanes, ikke så rart jeg lurte på om det samme gjalt melis vel. *Snurt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det kan jo tenkes at det skal kokes ....men jeg skal spørre mamma.

Kanskje jeg skal spørre kjærestens mor? Det må vel være sjakktrekk som "duganes svigerdatteremne"? ;o) Eller er det noe man bør kunne kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det bli no fint da? Blir det ikke fryktelig klissete?

Sukkerlake må jo varmes opp skal den bli brukanes, ikke så rart jeg lurte på om det samme gjalt melis vel. *Snurt*

Ja, jeg begynte å lure sjøl....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke forsøkt sukker eller melis, men potetmel. Rører ut potetmel i vann og dupper hekletøyet eller strekkebrikken oppi. Lar den tørke og stryker så.

Strykestivelse går an på hekle- eller strikkebrikker, men ikke på kurver som skal stå av seg selv. Men det skulle ikke forundre meg om det finnes noe pulver i handel som du kan røre ut i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...