Gå til innhold

Hvor lenge holder en vaffelrøre seg?


Gjest vafler i kveld?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Siden den ser ok ut (og heller ikke lukter rart) smaker du rett og slett. Ingen rar/vond/sur smak = ok.

Hadde den sett ekkel ut el. luktet vondt skulle du selvsagt bare kastet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den ser ok ut (og heller ikke lukter rart) smaker du rett og slett. Ingen rar/vond/sur smak = ok.

Hadde den sett ekkel ut el. luktet vondt skulle du selvsagt bare kastet den.

Hvor lenge vaffelrøre holder seg avhenger av hvor friske ingrediensene er og hvordan røra oppbevares.

Melk el. egg som begynner å bli gamle = røra må brukes umiddelbart.

Helt fersk melk og ditto egg = røra vil sannsynligvis holde seg utmerket i minst 3 dager forutsatt oppbevart i skikkelig kaldt kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cezalion

Den holder seg vel like lenge som ingrediensene hadde holdt seg hvis de ikke hadde blitt til vaffelrøre?

Jeg lager ofte vaffelrøre av slike som selges på pakke. Skal bare blandes med vann. Innholdet i pakken går ut om fire måneder. Tviler på at den ferdige røren holder seg like lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den holder seg vel like lenge som ingrediensene hadde holdt seg hvis de ikke hadde blitt til vaffelrøre?

Sier du det samme med f.eks brød? Eller de stekte vaflene? Jeg bare lurer, sånn i tilfelle jeg skulle komme på besøk til deg.

c",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ofte vaffelrøre av slike som selges på pakke. Skal bare blandes med vann. Innholdet i pakken går ut om fire måneder. Tviler på at den ferdige røren holder seg like lenger.

Tror de fleste skjønner at det dreier seg om holdbarheten på ferske råvarer - ikke tørket etc.

For øvrig vil som regel en blanding (av ferske råvarer) holde seg kortere enn råvarene hver for seg.

Om melka (som sannsynligvis har kortest holdbarhet) har datostempling 7 dager frem i tid, vil røra antakelig ikke holde seg så lenge.

Hvor lenge de ferdigstekte vaflene holder seg er et helt annet spørsmål. Brød, kaker vafler etc. spiser vi så lenge de smaker tilnærmet nybakt/-stekt ikke til de blir bedervet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ofte vaffelrøre av slike som selges på pakke. Skal bare blandes med vann. Innholdet i pakken går ut om fire måneder. Tviler på at den ferdige røren holder seg like lenger.

Det er klart, den holder seg jo kortere når den er blandet opp med vann enn når den er tørrvare!

-men den holder nok en 3-4 dager i kjøleskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste skjønner at det dreier seg om holdbarheten på ferske råvarer - ikke tørket etc.

For øvrig vil som regel en blanding (av ferske råvarer) holde seg kortere enn råvarene hver for seg.

Om melka (som sannsynligvis har kortest holdbarhet) har datostempling 7 dager frem i tid, vil røra antakelig ikke holde seg så lenge.

Hvor lenge de ferdigstekte vaflene holder seg er et helt annet spørsmål. Brød, kaker vafler etc. spiser vi så lenge de smaker tilnærmet nybakt/-stekt ikke til de blir bedervet.

Jeg bruker ofte melk som har gått et par dager over datoen i vaffelrøre.

Det lureste er nok å ta en lukte- og smaketest av røra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stekt den opp.

Med mindre du laget den av _veldig_ gammel og sur melk så hoder den seg fint.

Mange bruker da sur melk i røren, altså melk gått ut på dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte melk som har gått et par dager over datoen i vaffelrøre.

Det lureste er nok å ta en lukte- og smaketest av røra!

Nettopp! "På-kanten-melk" kan brukes i vaffel- og pannekakerøre, men må nødvendigvis brukes opp raskt.

Lukte- og smakssans er det beste verktøyet til å bedømme mat.

"Denne melka er sur" sa jeg til min mor. "Neida, den går ikke ut på dato på flere dager ennå" svarte hun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bris1365380442

Sier du det samme med f.eks brød? Eller de stekte vaflene? Jeg bare lurer, sånn i tilfelle jeg skulle komme på besøk til deg.

c",)

Her i huset spiser vaflene opp i løpet av en time etter at de har blitt stekt, så her trenger ingen å være redd for å bli servert gamle vafler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om røra kan bli for gammel? I et tifelle spiste et titall tillitsfulle vaffelsfråtsere vafler fra en røre som viste seg å være to uker gammel. De ser rimelig oppegående ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om røra kan bli for gammel? I et tifelle spiste et titall tillitsfulle vaffelsfråtsere vafler fra en røre som viste seg å være to uker gammel. De ser rimelig oppegående ut.

Jeg vet ikke... Har du sett Night of the living dead? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...