nesral Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Min bror på 28 år har mange symptomer på tourettes syndrom. Både vokale og motoriske tics.Selv om han har hatt symptomer i flere år har det vært relativt ubetydelige tics som vi rundt han bare har prøvd å overse.Det siste året har derimot de vokale ticsene forverret seg: repetering av ord,fuglelyder osv.Det begynner rett og slett å bli ganske så uholdbart når han er hjemme i helgene! Han har ALDRI snakket om ticsene sine eller en evt.diagnose til oss i familien. Ei heller har mine foreldre tatt opp dette direkte med tourettes med han.Vi synes alle det er fryktelig vanskelig da han alltid blir veldig irritert når ticsene blir nevnt.Han er en sunn og ressurs sterk gutt med høgskole utdannelse og full jobb, jeg mener han bør til en nevrologisk vurdering i og med at det har blitt en så merkbar forverring det siste året.Hvor skal dette ende ? Kan du anbefale en dyktig nevrolog eller annen lege med spesialkompetanse på området? Jeg ønsker at han kommer til den beste med en gang! Hilsen fortvilet søster. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210020-bror-med-tourettes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Oftest er det psykiatere som behandler Tourette syndrom, men det kan være nevrolog også. Synes du kan prøve å kontakte psykiatrisk poliklinikk i kommunen der du bor for å forhøre deg litt. Eventuelt en pasienforening for Tourette. Viktig at du snakker åpent med ham, si at dere observerer at han har ticsene, prøv å finn ut om han selv er det bevisst, og om han er plaget av det. Han bør daglig ta omega-3 tiskudd, for noen kan det lindre den uroen som følger med. Dersom han ikke har nevnt noe til fastlegen sin, kan dere godt informere denne om det dere ser, så kan legen ta det opp med broren din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210020-bror-med-tourettes/#findComment-1526031 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.