Gå til innhold

Hvordan best få bort blod fra en boblejakke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

var i en "redningsaksjon" i dag av det litt mere alvorlige slaget. En gammel dame falt på gata, slo hodet og blødde. For at hun skulle få noe hodeunderlag så lånte hun jakka mi til ambulansen kom.

Heldigvis så opplevde jeg at det var flere folk som ville hjelpe til her, som spurte om vi hadde ring til ambulansen, om det var noe de kunne gjøre etc..

Men med den jakka ser jeg ut som en kirurg eller slakter:)

Det står at den skal vaskes på 30C men hvilket vaskepulver fungerer best mot blodflekker?

den er 100 prosent Polyester

er litt desperat, det er eneste tykke jakka jeg har

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg aner ikke, og jeg ville nok ha levert den på reseriet i steden for å prøve å få det til sjøl.

Og - flott at du hjalp damen!

Skrevet

Husk å legge den i bløt i KALDT vann først.

Som vaskemiddel ville jeg satset på Biotex.

Skrevet

Husk å legge den i bløt i KALDT vann først.

Som vaskemiddel ville jeg satset på Biotex.

Har bare Blenda Total, kan den gjøre noe nytte?

Kan jeg vaske den på høyere grader uten å ødelegge jakka?

Skrevet

Hvor varmt vannet kan være i forhold til jakka er ett spørsmål.

men dette med å bløtlegge i kaldt vann er noe som er viktig når det gjelder blod. Har noe med hvordan blod reagerer på varme etc.

Skrevet

Den jakka hadde gått i søppelbøtta ja. Fremmed blod går man ikke rundt med.

Vil du likevel vaske jakka, er det kun kaldt blod og helst bløtlegging som kan løse opp proteinene fra blodet. Vask så i kaldt vann, og så så varmt som mulig etterpå for å ta knekken på evt ufyseligheter i blodet.

Orker du virkelig å gå rundt med en jakke du vet har vært bløddned? Du kunne da fått erstattet den vel?

Annonse

Skrevet

Vil du likevel vaske jakka, er det kun kaldt blod og helst bløtlegging som kan løse opp proteinene fra blodet. Vask så i kaldt vann, og så så varmt som mulig etterpå for å ta knekken på evt ufyseligheter i blodet.

Orker du virkelig å gå rundt med en jakke du vet har vært bløddned? Du kunne da fått erstattet den vel?

"Vil du likevel vaske jakka, er det kun kaldt blod og helst bløtlegging som kan løse opp proteinene fra blodet."

Hehe...håper du mente kaldt vann og ikke blod...

Skrevet

"Vil du likevel vaske jakka, er det kun kaldt blod og helst bløtlegging som kan løse opp proteinene fra blodet."

hehe.. nei.. Akkurat som at rødvin hjelper på hvitvinsflekker;o)

Selvsagt skulle det være vann:o)

Skrevet

Hvem skulle i så fall ha erstattet den jakka, og på hvilket grunnlag?

Klart hadde det vært en helt ny dyr jakke så hadde jeg nok ikke tatt av meg jakka i første omgang.

Nei, får jeg bort blodet så gjør det meg da ingenting at det har vært blod fra en annen person på det

men kanskje jeg er sær?

Skrevet

H*n mente sikkert at man må ha is i blodet for å gå med en nedblødd jakke. ;)

Skrevet

Hvem skulle i så fall ha erstattet den jakka, og på hvilket grunnlag?

Klart hadde det vært en helt ny dyr jakke så hadde jeg nok ikke tatt av meg jakka i første omgang.

Nei, får jeg bort blodet så gjør det meg da ingenting at det har vært blod fra en annen person på det

men kanskje jeg er sær?

Vet ikke om du er sær jeg, kan kun svare for meg selv, og jeg synes du er det;o)

Dama du hjalp burde da kunne betale for den, som takk.

Men blir den helt fin så bare bruk den du, men husk kaldt vann på blodet først ellers vil du "vaske fast" fargestoffene og da får du det nok aldri helt bort.

Skrevet

Vet ikke om du er sær jeg, kan kun svare for meg selv, og jeg synes du er det;o)

Dama du hjalp burde da kunne betale for den, som takk.

Men blir den helt fin så bare bruk den du, men husk kaldt vann på blodet først ellers vil du "vaske fast" fargestoffene og da får du det nok aldri helt bort.

synes jo det er i særeste laget å først tilby henne jakke mi som hodeunderlagg mens hun var ganske i ørska. Så skulle jeg ringe legevakta etterpå og sende over en regning ? Nei, det ville vært frekt

Hun har vel nok med å erstatte brillene som ble knust? Og dessuten MÅTTE hun ikke låne jakka mi, det var jeg som gjorde det for at hun skulle ligge konfortabelt.

selvfølgelig kjipt om jeg ikke får bort flekkene, men jeg sender da ikke regning til henne pga det

Skrevet

Vaskemiddelet er sikkert greit.

Umulig å si om jakken blir ødelagt på høyere temperatur. Prøv den lave først, og hvis det ikke hjelper, er den jo ødelagt uansett, så da har du ingenting å tape.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...