Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har fått svar på blodprøvene jeg tok og fått vite at jeg er Rh- og jeg vet at pappa'n er Rh+. Så leser jeg videre at jeg muligens kan danne antistoffer mot fosterets blod og at jeg må ta ny prøve i uke 32.

Er det noen som har vært borti det samme? Er det noen risiko for meg eller babyen? Er nå i uke 20 og det er mitt første svangerskap.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211806-n%C3%A5r-mor-er-rh-og-far-rh/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er som regel helt problemfritt. Du tar en blodprøve til i uke 36, og så sjekker de barnets blod etter fødselen. Hvis du har fått et Rh+ barn, får du en sprøyte med antistoffer, så du ikke skal danne noen selv.

Jeg er Rh-, og har fått tre barn uten problemer.

Det er som regel helt problemfritt. Du tar en blodprøve til i uke 36, og så sjekker de barnets blod etter fødselen. Hvis du har fått et Rh+ barn, får du en sprøyte med antistoffer, så du ikke skal danne noen selv.

Jeg er Rh-, og har fått tre barn uten problemer.

Tusen takk for beroligende svar, Atene!

• 2 uker senere...
Gjest minus og pluss

Hei. jeg har født to friske unger (samt hatt to aborter) og er Rh-.

Har fått en spøryte etter hver fødsel + aabort samt blitt fulgt opp gjennom svangerskapene. leste mye om dette i 1. svagerskap og var litt engstelig men alt har gått bra...

Så ta det med ro, det går nok bra skal du se. Dersom du er bekymret be legen din forklare deg litt mer om dette.

Lykke til

Jeg er også Rh- og har fått 3 friske barn med en mann som er Rh+. Det er såvidt jeg vet uansett ikke noe problem i første svangerskap, men dersom barnet er Rh+ kan du danne antistoffer, som kan ha alvorlige følger i senere svangerskap. Dette er ikke noe problem i dag da du evt vil få en sprøyte etter fødselen for å hindre at dette skjer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...