Gå til innhold

Kan man tvinge noen til å komme på jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Prøvetid er selvfølgelig litt spesiellt. Men da regner jeg med at det også foreligger en kontrakt som spesifiserer prøvetiden? Jeg husker en arb. som dreit seg ut ved å la være å avtale noe. Ifølge fagforeningen betydde det at vedkommende automatisk var fast ansatt etter to uker.

"............................................"

Jada - det gjør det.

Og prøvetiden går ut 25. januar - dermed er h*n å betrakte som fast ansatt etter det, med tre måneders oppsigelse.

Så enten må h*n si opp nå - eller så blir det tre måneders oppsigelse.

Problemet er bare at det egentlig ikke spiller noen rolle - en arbeidstaker kan bare snu ryggen til og gå når det passer.

Så lenge man ikke har fått utbetalt urettmessig lønn - er det ingenting arbeidsgiver kan gjøre.

Skrevet

Jeg tror at oppsigelsen bare gjelder fra arbeidsgiver mottar den. Men jeg tror også at du må ha en stedsfortreder som er ansvarlig arbeidsgiver når du er på ferie, og stedfortrederen kan da motta en oppsigelse (og i teorien være ansvarlig for å finne en vikar). Skjønner at dette er vanskelig for deg i din situasjon, allikevel er det vel en av de andre (assistent/førskolelærer) som er formelt ansvarlig for barnehagen når du har(varslet) fravær? Andre ting kan jo også dukke opp.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg tror at oppsigelsen bare gjelder fra arbeidsgiver mottar den. Men jeg tror også at du må ha en stedsfortreder som er ansvarlig arbeidsgiver når du er på ferie, og stedfortrederen kan da motta en oppsigelse (og i teorien være ansvarlig for å finne en vikar). Skjønner at dette er vanskelig for deg i din situasjon, allikevel er det vel en av de andre (assistent/førskolelærer) som er formelt ansvarlig for barnehagen når du har(varslet) fravær? Andre ting kan jo også dukke opp.

Jeg har et familiemedlem som tar ansvaret når jeg er borte - så det er ikke det som er problemet.

Problemet er at vedkommende ikke kan ansette noen - det sier seg jo forsåvidt selv, så nå må jeg rekke å finne en før jeg drar som kan jobbe 40% fra nå av - og gå opp til 80% i løpet av februar.

Og jeg hater å bare ha to uker på å finne folk - det gir som gjernest litt dårlige resultater :(

Skrevet

Jada - det gjør det.

Og prøvetiden går ut 25. januar - dermed er h*n å betrakte som fast ansatt etter det, med tre måneders oppsigelse.

Så enten må h*n si opp nå - eller så blir det tre måneders oppsigelse.

Problemet er bare at det egentlig ikke spiller noen rolle - en arbeidstaker kan bare snu ryggen til og gå når det passer.

Så lenge man ikke har fått utbetalt urettmessig lønn - er det ingenting arbeidsgiver kan gjøre.

"Så lenge man ikke har fått utbetalt urettmessig lønn - er det ingenting arbeidsgiver kan gjøre."

Vel, så lenge vi har et rettssamfunn blir det jo vanskelig å rettferdiggjøre muligheten til å gjøre annet enn å stille folk økonomisk ansvarlig. Det er kun forsvaret som kan komme og hente deg fysisk når du ikke møter opp på "jobb" :-)

"............................................."

Gjest Persille
Skrevet

"Så lenge man ikke har fått utbetalt urettmessig lønn - er det ingenting arbeidsgiver kan gjøre."

Vel, så lenge vi har et rettssamfunn blir det jo vanskelig å rettferdiggjøre muligheten til å gjøre annet enn å stille folk økonomisk ansvarlig. Det er kun forsvaret som kan komme og hente deg fysisk når du ikke møter opp på "jobb" :-)

"............................................."

Ikke sant :)

Men man kan ikke stille ansatte økonomisk ansvarlig heller tror jeg...

Hvis en ansatt sier opp, jeg må stenge bhg, ikke finner en ny på en uke, foreldrene nekter å betale for den uken, jeg mister inntekten, osv... Så tror jeg ikke man kan gjøre annet enn å nekte å betale lønn for den uken...

Det samme med en butikk - man kan ikke gjøre annet enn å ikke utbetale lønn for den perioden man ikke er på jobb, selv om konsekvensene muligens er langt større for butikken enn å miste de dagene med lønn.

Man har ikke noe ansvar som arbeidstaker...

F.eks undersøkte jeg en gang om jeg kunne forvente at en ansatt tok taxi ved forsovelse, fremfor å bruke vanlig kollektivt og lengre tid på å komme seg på jobb. Den ansatte får ikke lønn for fraværende tid, men det løser jo ikke mitt problem med at barnehagen er stengt når foreldrene kommer.

Men det kan man altså ikke - man er ikke pålagt å skynde seg :)

Skrevet

Ikke sant :)

Men man kan ikke stille ansatte økonomisk ansvarlig heller tror jeg...

Hvis en ansatt sier opp, jeg må stenge bhg, ikke finner en ny på en uke, foreldrene nekter å betale for den uken, jeg mister inntekten, osv... Så tror jeg ikke man kan gjøre annet enn å nekte å betale lønn for den uken...

Det samme med en butikk - man kan ikke gjøre annet enn å ikke utbetale lønn for den perioden man ikke er på jobb, selv om konsekvensene muligens er langt større for butikken enn å miste de dagene med lønn.

Man har ikke noe ansvar som arbeidstaker...

F.eks undersøkte jeg en gang om jeg kunne forvente at en ansatt tok taxi ved forsovelse, fremfor å bruke vanlig kollektivt og lengre tid på å komme seg på jobb. Den ansatte får ikke lønn for fraværende tid, men det løser jo ikke mitt problem med at barnehagen er stengt når foreldrene kommer.

Men det kan man altså ikke - man er ikke pålagt å skynde seg :)

Nei, holde tilbake utbetaling og å trekke tap fra feriepenger er vel sannsynligvis det mest sannsynlige. Men jeg vet ikke - jeg kjenner ikke til noen rettsaker på dette.

I tillegg har man jo attester og dårlige referanser, selvfølgelig :-)

Gjest Persille
Skrevet

Nei, holde tilbake utbetaling og å trekke tap fra feriepenger er vel sannsynligvis det mest sannsynlige. Men jeg vet ikke - jeg kjenner ikke til noen rettsaker på dette.

I tillegg har man jo attester og dårlige referanser, selvfølgelig :-)

Men likevel løser det ikke problemet med at man ikke har noen ansatte jobb, som ofte er et større problem enn det økonomiske :)

Skrevet

Men likevel løser det ikke problemet med at man ikke har noen ansatte jobb, som ofte er et større problem enn det økonomiske :)

Sant nok.

"................................."

Skrevet

"Men hvorfor kan du ikke bruke et vikarbyrå?"

For dyrt for det første. For det andre kan jeg ikke ringe dem og si at de skal holde av en til meg i tilfelle noe skjer. Dermed er jeg ikke garantert hjelp uansett.

"Du har vel en vikarliste i bakhånd? Har du snakka med disse?"

Jeg pleier å jobbe selv ved sykdom, og har en fast vikar. Men han går på skole så han kan ikke jobbe hver dag...

"En av foreldra som kunne tenkt seg å dekke opp de aktuelle vaktene? Ikke det at det er en optimalt profesjonell løsning, men det er da bedre enn ingenting? "

Joda det går, men det er som du sier ikke optimalt...

Det som irriterer meg her - er at h*n ikke kan love meg å bli til 20. februar, fremfor 1. februar. Da hadde alle problemer vært løst, og jeg hadde hatt tid til å ansette en ny. Det var dette vi avtalte før jul, og så kommer h*n plutselig nå og sier at h*n ikke kan likevel.

Det finnes måter å løse det på (dyrere og dårligere), men irritasjonen ligger i at man gjør en avtale, og så bryter man det fordi man _kanskje_ kan komme til å finne noe annet.

Kanskje kommer det ikke noe annet - og da er det ikke noe problem heller, men i tilfelle det skjer - så må jeg ha en plan.

Planen er å ansette en i 40% stilling nå innen 20. som så kan gå opp til 80 når h*n slutter. Men da blir h*n sur for at h*n ikke får jobbe begge 40 stillingene nå frem til h*n slutter. Jeg møter ingen forståelse for at jeg må sikre meg at noen er på jobb...

Jeg synes du overdramatiserer unødig når du mener du må stenge hele barnehagen om vedkommende slutter mens du er på ferie. Hvis det faktisk skulle skje, til tross for lang oppsigelsestid (altså avtalebrudd), så KAN du jo - som du selv bekrefter er mulig, om enn ikke optimalt - bruke foreldre eller andre som vikar. At noe ikke er optimalt, er nå så sin sak. Men barna vil ikke få varige sår på sjela om det er en eller flere ukjente vikarer innom i en periode.

Hva med å ha mer enn en vikar på ringelista di? Andre studenter, slik at den du allerede har og en-to andre, eller en hjemmeværende (det finnes faktisk fortsatt noen av dem), eller andre som kan stille på kort varsel.

At noe er lite ønskelig, ikke optimalt osv. betyr ikke at man trenger male fanden på veggen og legge ned, omtrent før problemet faktisk har oppstått...

Gjest Persille
Skrevet

Jeg synes du overdramatiserer unødig når du mener du må stenge hele barnehagen om vedkommende slutter mens du er på ferie. Hvis det faktisk skulle skje, til tross for lang oppsigelsestid (altså avtalebrudd), så KAN du jo - som du selv bekrefter er mulig, om enn ikke optimalt - bruke foreldre eller andre som vikar. At noe ikke er optimalt, er nå så sin sak. Men barna vil ikke få varige sår på sjela om det er en eller flere ukjente vikarer innom i en periode.

Hva med å ha mer enn en vikar på ringelista di? Andre studenter, slik at den du allerede har og en-to andre, eller en hjemmeværende (det finnes faktisk fortsatt noen av dem), eller andre som kan stille på kort varsel.

At noe er lite ønskelig, ikke optimalt osv. betyr ikke at man trenger male fanden på veggen og legge ned, omtrent før problemet faktisk har oppstått...

Alle mine foreldre arbeider - jeg kan ikke forvente at de skal stille opp.

Poenget med første innlegget (før det eskalerte) var at vi hadde en avtale - som vedkommende nå bryter. Da må jeg gå tilbake på løftet om større stilling, fordi jeg må ansette en person til.

I tillegg kunne vedkommende ha sagt dette med en gang, fremfor å lure meg - det er det jeg blir så vanvittig provosert av - av egoistiske hensyn. Da hadde jeg hatt en god måned på å finne en ny person - fremfor å hasteansette noen nå.

Jeg skal alltids klare å opprettholde driften rent fysisk - men denne type ting setter bhg i et dårlig lys, og skaper misfornøyde foreldre.

Det største irritasjonsmomentet er at dette skjer fordi h*n plutselig ombestemmer seg, fremfor å opprettholde den avtalen vi hadde - og det skaper masse ekstra jobb for meg.

Jeg har blitt løyet for i utgangspunktet - h*n skulle fortsette til sommeren, det var avtalen ved ansettelse. Og så plutselig skal man jobbe et annet sted, og så plutselig kan man ikke en gang bli to ekstra uker så jeg rekker å komme hjem.

H*n har ikke fått ny jobb et annet sted - det er bare i tilfelle det skjer.

Og så blir h*n sur på meg fordi jeg da velger å ansette en til å jobbe de siste 40% hele tiden, fremfor å bruke vedkommende. Det er nemlig ingen forståelse for at jeg trenger noen som jeg vet er der - "vi hadde jo en avtale".

Det er veldig enveis det der...

Skrevet

Alle mine foreldre arbeider - jeg kan ikke forvente at de skal stille opp.

Poenget med første innlegget (før det eskalerte) var at vi hadde en avtale - som vedkommende nå bryter. Da må jeg gå tilbake på løftet om større stilling, fordi jeg må ansette en person til.

I tillegg kunne vedkommende ha sagt dette med en gang, fremfor å lure meg - det er det jeg blir så vanvittig provosert av - av egoistiske hensyn. Da hadde jeg hatt en god måned på å finne en ny person - fremfor å hasteansette noen nå.

Jeg skal alltids klare å opprettholde driften rent fysisk - men denne type ting setter bhg i et dårlig lys, og skaper misfornøyde foreldre.

Det største irritasjonsmomentet er at dette skjer fordi h*n plutselig ombestemmer seg, fremfor å opprettholde den avtalen vi hadde - og det skaper masse ekstra jobb for meg.

Jeg har blitt løyet for i utgangspunktet - h*n skulle fortsette til sommeren, det var avtalen ved ansettelse. Og så plutselig skal man jobbe et annet sted, og så plutselig kan man ikke en gang bli to ekstra uker så jeg rekker å komme hjem.

H*n har ikke fått ny jobb et annet sted - det er bare i tilfelle det skjer.

Og så blir h*n sur på meg fordi jeg da velger å ansette en til å jobbe de siste 40% hele tiden, fremfor å bruke vedkommende. Det er nemlig ingen forståelse for at jeg trenger noen som jeg vet er der - "vi hadde jo en avtale".

Det er veldig enveis det der...

"Selvfølgelig" jobber de fleste av barnas foreldre, det er jo normalt at begge foreldrene er i jobb. Selv hadde jeg tidligere en kollega som hadde barn i en liten barnehage, og der skjedde det fra tid til annen at mor eller far måtte bruke "barnepasser syk" eller en feriedag/avspasering for å vikariere i barnehagen, når det var sykdom blant personalet.

Gjest Persille
Skrevet

"Selvfølgelig" jobber de fleste av barnas foreldre, det er jo normalt at begge foreldrene er i jobb. Selv hadde jeg tidligere en kollega som hadde barn i en liten barnehage, og der skjedde det fra tid til annen at mor eller far måtte bruke "barnepasser syk" eller en feriedag/avspasering for å vikariere i barnehagen, når det var sykdom blant personalet.

Jada, det er en nødløsning. Mamma kan også stille opp - så det løser seg jo.

Jeg var bare egentlig ute etter å finne ut om jeg har noen rettigheter som arbeidsgiver - og det har jeg ikke...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...