Gå til innhold

Utbrenthet - fatique?


Dorthe

Anbefalte innlegg

Er utbrenthet det samme som fatique? Jeg har lest en del amerikanske netsider og der snakkes det endel om fatique men det står sjelden hva symptomene på fatique er. Jeg har trodd at det var omtrent det samme men er det det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest svaksterk

Hm..jeg fikk først beskjed om at jeg var utrbennt da jeg ikke klarte å jobbe som tolk lenger. Da hadde jeg pusha meg selv til randen både på hjemmefronten og arbeidsfronten.

Jeg var moderat deprimert og slet med sterk angst, bla panikkangst.

Jeg tror begrepet utbrennt er en annen og mer poppis måte å si at man er utslitt/deprimert ol.. og alle de rare symptomene man kan få av det :-)

Tror jeg da... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svaksterk

Hm..jeg fikk først beskjed om at jeg var utrbennt da jeg ikke klarte å jobbe som tolk lenger. Da hadde jeg pusha meg selv til randen både på hjemmefronten og arbeidsfronten.

Jeg var moderat deprimert og slet med sterk angst, bla panikkangst.

Jeg tror begrepet utbrennt er en annen og mer poppis måte å si at man er utslitt/deprimert ol.. og alle de rare symptomene man kan få av det :-)

Tror jeg da... :-)

Hm.. nå ser jeg at du egentlig spør om hva ordet betyr? :-)

Det er noe annet enn det jeg har svart på ja... hehe...

Men, jeg vil tro at meningen er det samme ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..jeg fikk først beskjed om at jeg var utrbennt da jeg ikke klarte å jobbe som tolk lenger. Da hadde jeg pusha meg selv til randen både på hjemmefronten og arbeidsfronten.

Jeg var moderat deprimert og slet med sterk angst, bla panikkangst.

Jeg tror begrepet utbrennt er en annen og mer poppis måte å si at man er utslitt/deprimert ol.. og alle de rare symptomene man kan få av det :-)

Tror jeg da... :-)

Men folk som har ME da, deres største problem er jo fatique, kan man bli så utslitt og deppa uten grunn. For folk med ME har jo ingen symptomer før det slår til eller tar jeg feil. Jeg tenker høyt :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svaksterk

Men folk som har ME da, deres største problem er jo fatique, kan man bli så utslitt og deppa uten grunn. For folk med ME har jo ingen symptomer før det slår til eller tar jeg feil. Jeg tenker høyt :o)

ME? Hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men folk som har ME da, deres største problem er jo fatique, kan man bli så utslitt og deppa uten grunn. For folk med ME har jo ingen symptomer før det slår til eller tar jeg feil. Jeg tenker høyt :o)

Folk med ME blir utslitt av ingenting, uten at det har noe med depresjon å gjøre. Har en venninne med dette problemet. Hun har masse virketrang, men ikke energi til å gjøre det hun har lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Fatique kan man sikkert ha hvis man er utbrent også, men det er veldig mange sykdommer hvor fatique er en del av symptomene, sånn som MS, ME og andre nevrologiske sykdommer. Ved reumatiske sykdommer er det også vanlig med fatique.

Det er en trøtthet og slitenhet som ikke er som en vanlig slitenhet, man vil gjerne, men man klarer overhodet ikke gjøre noe og ofte må man bare sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svaksterk

Det som før ble kalt utmattelsessyndrom

Ok:-)

Jeg vet ikke noe om ME egentlig, men jeg tenker at hvor mye man tåler varierer fra person til person. Det avhenger av mange faktorer tror jeg. Biologi; søker man utover mot andre for hjelp eller er man mer innadvent, har man sykdommer?, kan man mangle noen stoffer? hva har man ellers i livet?, hva man tidligere har opplevd, måten man tolker/ser verden på osv..

Akkurat når det gjelder ME har jeg ingen aning :-) Kanskje de med ME blir ganske oppgitt fordi de blir utslitt av ingenting, og derfor blir deprimerte også, eller kanskje de rett og slett er deprimert og derfor blir utslitt? Eller kanskje de mangler noen hormoner/stoffer?.. jeg vet ikke... sansynligvis er det flere faktorer som spiller inn?

Spennende diskusjon da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svaksterk

Fatique kan man sikkert ha hvis man er utbrent også, men det er veldig mange sykdommer hvor fatique er en del av symptomene, sånn som MS, ME og andre nevrologiske sykdommer. Ved reumatiske sykdommer er det også vanlig med fatique.

Det er en trøtthet og slitenhet som ikke er som en vanlig slitenhet, man vil gjerne, men man klarer overhodet ikke gjøre noe og ofte må man bare sove.

Hei:-)

Kan du forklare kort og enkelt hva fatique egentlig er?

*uvitende*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med ME blir utslitt av ingenting, uten at det har noe med depresjon å gjøre. Har en venninne med dette problemet. Hun har masse virketrang, men ikke energi til å gjøre det hun har lyst til.

Det er nettopp derfor jeg lurer på forskjellen mellom fatique og utbrenthet?

Siden NHD sier lenger ned at utbrenthet er antagelig depresjon og utslitthet. Og jeg er ikke enig - tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Hei:-)

Kan du forklare kort og enkelt hva fatique egentlig er?

*uvitende*

http://www.helsenett.no/Multippel-sklerose/Multippel-sklerose/MS-DVD

Det er en utmattelseshet og trøtthet som ikke kommer av eller kan settes i sammenheng med depresjoner. Jeg kan egentlig ikke si det så mye annerledes, men linken til MS siden om dette er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp derfor jeg lurer på forskjellen mellom fatique og utbrenthet?

Siden NHD sier lenger ned at utbrenthet er antagelig depresjon og utslitthet. Og jeg er ikke enig - tror jeg.

Ja, det kan nok være et problem. Venninna mi ble pushet til å skulle ta anti-depressiva, men hun nektet, for hun er jo ikke deprimert, virkelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fatique kan man sikkert ha hvis man er utbrent også, men det er veldig mange sykdommer hvor fatique er en del av symptomene, sånn som MS, ME og andre nevrologiske sykdommer. Ved reumatiske sykdommer er det også vanlig med fatique.

Det er en trøtthet og slitenhet som ikke er som en vanlig slitenhet, man vil gjerne, men man klarer overhodet ikke gjøre noe og ofte må man bare sove.

Du svarer det jeg tror jeg mener. Og da har det ingenting med depresjon å gjøre som nhd skriver.

Jeg sliter med fatique men det er ikke noe psykisk i det, tror jeg da. Jeg tror ikke jeg er dypt deprimert selv om jeg er sinna og deppa noen ganger :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Du svarer det jeg tror jeg mener. Og da har det ingenting med depresjon å gjøre som nhd skriver.

Jeg sliter med fatique men det er ikke noe psykisk i det, tror jeg da. Jeg tror ikke jeg er dypt deprimert selv om jeg er sinna og deppa noen ganger :o)

Jeg sliter med det samme pga en nevrologisk sykdom og jeg vet at er det noen som overhodet ikke er deprimert så er det meg. Jeg prøver og stå på og er veldig positiv, men plutselig så går det ikke mer og det kommer en usigelig tretthet over meg som gjør at det å gå opp en trapp er slitsomt. Jeg blir forbanna når alle gjerne vil at det skal komme av stress og depresjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svaksterk

http://www.helsenett.no/Multippel-sklerose/Multippel-sklerose/MS-DVD

Det er en utmattelseshet og trøtthet som ikke kommer av eller kan settes i sammenheng med depresjoner. Jeg kan egentlig ikke si det så mye annerledes, men linken til MS siden om dette er veldig bra.

Takk for svaret ditt. Jeg så den videoen nå, og forstår litt mer :-)

Da har jeg nok uttalt meg om ting jeg ikke kan noe om ;-)

Jeg tenker også at fatigue vil være en naturlig del av feks ms, fordi det tar krefter, tærer på å ha en slik sykdom. All sykdom tapper en jo for energi. Kroppen jobber mye for å holde seg *oppe* tenker jeg. (tankespinn..)

Da forstår jeg mer! Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatigue blir ofte oversatt til utmattelse på norsk.

Kronisk utmattelse, og kronisk utmattelsessyndrom som to forskjellige ting.

Det samme på engelsk Chronic Fatigue, og Chronic Fatigue Syndrome (CFS)

Kronisk utmattelse får man ved mange sykdommer. Også depresjon og utbrenthet.

Forskjellen på dette og ME/CFS er at med kronisk utmattelse og utbrenthet blir man frisk. ME/CFS er en nevrologisk sykdom beslektet med MS, og du kan bli bedre (og verre), men du blir ikke frisk.

Det spesielle med ME/CFS er at du ikke blir bedre av trening, hvile, atspredning og det å ta fri fra det som har gjort deg f.eks utbrent. Forskjellen mellom ME/CFS ser du blant annet ved hva slags behandling du har utbytte av. Antidepressiva i svært små mengder kan virke positivt på ME-syke som har en depresjon i tillegg til ME, men svært mange får voldsomme bivirkninger, og blir mye sykere av SSRI. Samtaleterapi er bra for de fleste, men tar ikke bort symptomene for en ME-syk. Det å komme seg opp av senga, komme seg ut blant folk, og å trene er bra for en depressiv person, men en ME-syk blir dårlig av trening, trenger enorme mengder av hvile, og blir sykere av å "karre seg opp av senga" når kroppen sier "nei". En ME-syk har også tilleggsproblemer enten med hjerte/karsystemet, klare nevrologiske problemer, tarmproblemer mfl.

Du kan lese mer her:

http://meforum.diskusjonsforum.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatigue blir ofte oversatt til utmattelse på norsk.

Kronisk utmattelse, og kronisk utmattelsessyndrom som to forskjellige ting.

Det samme på engelsk Chronic Fatigue, og Chronic Fatigue Syndrome (CFS)

Kronisk utmattelse får man ved mange sykdommer. Også depresjon og utbrenthet.

Forskjellen på dette og ME/CFS er at med kronisk utmattelse og utbrenthet blir man frisk. ME/CFS er en nevrologisk sykdom beslektet med MS, og du kan bli bedre (og verre), men du blir ikke frisk.

Det spesielle med ME/CFS er at du ikke blir bedre av trening, hvile, atspredning og det å ta fri fra det som har gjort deg f.eks utbrent. Forskjellen mellom ME/CFS ser du blant annet ved hva slags behandling du har utbytte av. Antidepressiva i svært små mengder kan virke positivt på ME-syke som har en depresjon i tillegg til ME, men svært mange får voldsomme bivirkninger, og blir mye sykere av SSRI. Samtaleterapi er bra for de fleste, men tar ikke bort symptomene for en ME-syk. Det å komme seg opp av senga, komme seg ut blant folk, og å trene er bra for en depressiv person, men en ME-syk blir dårlig av trening, trenger enorme mengder av hvile, og blir sykere av å "karre seg opp av senga" når kroppen sier "nei". En ME-syk har også tilleggsproblemer enten med hjerte/karsystemet, klare nevrologiske problemer, tarmproblemer mfl.

Du kan lese mer her:

http://meforum.diskusjonsforum.no/

Det er kanskje viktig å si noe om forskjellen på slitenhet/trøtthet og fatigue også?

Fatigue/utmatthethet heter det først om utmattelsen overhode ikke står i samsvar med den aktiviteten man har.

Dette er ikke lett å måle, kanskje trenger vi et nytt medisinsk fagfelt, energimedisin. Hvordan måler man energien til et menneske? Det enest man har kommet frem til så langt, og som er utarbeidet av helsedepartementet i Canada er å føre en oversikt over hvilke aktiviteter man er i stand til å utføre en dag -og sammenligne dette med før og etter at man opplevde å bli syk. Man forsøker å si noe om den prosentvise forskjellen i kapasitet både mentalt og fysisk.

Om man er mor til små barn, jobbe og har et par aktiviteter gående ved siden av, da må man regne med å være sliten støtt. Om man ikke er noen supermenneske, de finnes jo de og, mennesker med enorm kapasitet. Men om man kutter vekk all aktivitet, trapper ned til 50% jobb, og har ungene på barnehage, skole, og fremdels er helt uten overskudd, og at all aktivitet er en stor påkjenning. Da kan man begynne å snakke om fatigue. Men grunnen til denne utmattelsen kjenner man ikke, det kan være mange årsaker. Frem til 80-tallet så ville man lett etter en fysiologisk årsak. Først og fremst hjerte/karproblemer, kreft, infeksjoner med mer. I dag tar man standardiserte blodprøver, og så tenker man oftest psykiatri og depresjon/skjult depresjon.

Når det gjelder ME, så vil man i tillegg til den generelle opplevelsen av å være utmattet ha en mengde tillegssymptomer. Utmattelsen vil ikke minst også være en spesifikk muskelutmattelse. Når man har utført en aktivitet så vil restitusjonsperioden være ekstremt mye lengre enn hos andre. Når du trener, og får melkesyre, så slutter kroppen vanligvis å produser melkesyre i det aktiviteten opphører. Ikke med ME. Da fortsetter kroppen å produsere melkesyre i opp til to dager etter aktiviteten. I Norge setter man diagnosen CFS (ME) om man ikke er i stand til å finne en annen fysisk eller psykisk årsak til utmattelsen. Nå er det derimot flere forskerteam som har klart å finne genetiske forskjeller hos mennesker med ME/CFS, og man regner med at det skal være mulig å lage blodprøver som viser ME/CFS hos et menneske innen få år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er kanskje viktig å si noe om forskjellen på slitenhet/trøtthet og fatigue også?

Fatigue/utmatthethet heter det først om utmattelsen overhode ikke står i samsvar med den aktiviteten man har.

Dette er ikke lett å måle, kanskje trenger vi et nytt medisinsk fagfelt, energimedisin. Hvordan måler man energien til et menneske? Det enest man har kommet frem til så langt, og som er utarbeidet av helsedepartementet i Canada er å føre en oversikt over hvilke aktiviteter man er i stand til å utføre en dag -og sammenligne dette med før og etter at man opplevde å bli syk. Man forsøker å si noe om den prosentvise forskjellen i kapasitet både mentalt og fysisk.

Om man er mor til små barn, jobbe og har et par aktiviteter gående ved siden av, da må man regne med å være sliten støtt. Om man ikke er noen supermenneske, de finnes jo de og, mennesker med enorm kapasitet. Men om man kutter vekk all aktivitet, trapper ned til 50% jobb, og har ungene på barnehage, skole, og fremdels er helt uten overskudd, og at all aktivitet er en stor påkjenning. Da kan man begynne å snakke om fatigue. Men grunnen til denne utmattelsen kjenner man ikke, det kan være mange årsaker. Frem til 80-tallet så ville man lett etter en fysiologisk årsak. Først og fremst hjerte/karproblemer, kreft, infeksjoner med mer. I dag tar man standardiserte blodprøver, og så tenker man oftest psykiatri og depresjon/skjult depresjon.

Når det gjelder ME, så vil man i tillegg til den generelle opplevelsen av å være utmattet ha en mengde tillegssymptomer. Utmattelsen vil ikke minst også være en spesifikk muskelutmattelse. Når man har utført en aktivitet så vil restitusjonsperioden være ekstremt mye lengre enn hos andre. Når du trener, og får melkesyre, så slutter kroppen vanligvis å produser melkesyre i det aktiviteten opphører. Ikke med ME. Da fortsetter kroppen å produsere melkesyre i opp til to dager etter aktiviteten. I Norge setter man diagnosen CFS (ME) om man ikke er i stand til å finne en annen fysisk eller psykisk årsak til utmattelsen. Nå er det derimot flere forskerteam som har klart å finne genetiske forskjeller hos mennesker med ME/CFS, og man regner med at det skal være mulig å lage blodprøver som viser ME/CFS hos et menneske innen få år.

Godt innlegg! Anbefales.

Det er nettopp den ekstreme utslitthet/fatique i forhold til aktiviteten som her er interessant. Her er det ikke snakk om folk under 5-persentilen i normalfordelingen ("energisvake"). Her er det snakk om ekstremavvik fra det normale, og som opplagt må skyldes sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje viktig å si noe om forskjellen på slitenhet/trøtthet og fatigue også?

Fatigue/utmatthethet heter det først om utmattelsen overhode ikke står i samsvar med den aktiviteten man har.

Dette er ikke lett å måle, kanskje trenger vi et nytt medisinsk fagfelt, energimedisin. Hvordan måler man energien til et menneske? Det enest man har kommet frem til så langt, og som er utarbeidet av helsedepartementet i Canada er å føre en oversikt over hvilke aktiviteter man er i stand til å utføre en dag -og sammenligne dette med før og etter at man opplevde å bli syk. Man forsøker å si noe om den prosentvise forskjellen i kapasitet både mentalt og fysisk.

Om man er mor til små barn, jobbe og har et par aktiviteter gående ved siden av, da må man regne med å være sliten støtt. Om man ikke er noen supermenneske, de finnes jo de og, mennesker med enorm kapasitet. Men om man kutter vekk all aktivitet, trapper ned til 50% jobb, og har ungene på barnehage, skole, og fremdels er helt uten overskudd, og at all aktivitet er en stor påkjenning. Da kan man begynne å snakke om fatigue. Men grunnen til denne utmattelsen kjenner man ikke, det kan være mange årsaker. Frem til 80-tallet så ville man lett etter en fysiologisk årsak. Først og fremst hjerte/karproblemer, kreft, infeksjoner med mer. I dag tar man standardiserte blodprøver, og så tenker man oftest psykiatri og depresjon/skjult depresjon.

Når det gjelder ME, så vil man i tillegg til den generelle opplevelsen av å være utmattet ha en mengde tillegssymptomer. Utmattelsen vil ikke minst også være en spesifikk muskelutmattelse. Når man har utført en aktivitet så vil restitusjonsperioden være ekstremt mye lengre enn hos andre. Når du trener, og får melkesyre, så slutter kroppen vanligvis å produser melkesyre i det aktiviteten opphører. Ikke med ME. Da fortsetter kroppen å produsere melkesyre i opp til to dager etter aktiviteten. I Norge setter man diagnosen CFS (ME) om man ikke er i stand til å finne en annen fysisk eller psykisk årsak til utmattelsen. Nå er det derimot flere forskerteam som har klart å finne genetiske forskjeller hos mennesker med ME/CFS, og man regner med at det skal være mulig å lage blodprøver som viser ME/CFS hos et menneske innen få år.

Jeg har ikke ME, men det er slik fatique jeg snakker om. Den ekstreme slitenheten som gjør at man sover i 15 timer og likevel er sliten når man våkner. Og at det tar lang tid før man er restaurert.

Innlegget ditt var interessant, jeg fikk vite mer om ME enn jeg visste, spennende, Takk :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...