Gå til innhold

Utbrenthet - fatique?


Dorthe

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med det samme pga en nevrologisk sykdom og jeg vet at er det noen som overhodet ikke er deprimert så er det meg. Jeg prøver og stå på og er veldig positiv, men plutselig så går det ikke mer og det kommer en usigelig tretthet over meg som gjør at det å gå opp en trapp er slitsomt. Jeg blir forbanna når alle gjerne vil at det skal komme av stress og depresjoner :)

Godt det er flere enn meg som blir forbannet over det. Alle leger prøver å pådytte meg antidepressiva og jeg vil ikke ha. Jeg har forsøkt fire ganger, det hjelper ikke overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke ME, men det er slik fatique jeg snakker om. Den ekstreme slitenheten som gjør at man sover i 15 timer og likevel er sliten når man våkner. Og at det tar lang tid før man er restaurert.

Innlegget ditt var interessant, jeg fikk vite mer om ME enn jeg visste, spennende, Takk :o)

Hvilken sykdom/lidelse eller handicap er det du har?

Om jeg kan spørre om det da?

Mailadressa mi er eventuet:

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Godt det er flere enn meg som blir forbannet over det. Alle leger prøver å pådytte meg antidepressiva og jeg vil ikke ha. Jeg har forsøkt fire ganger, det hjelper ikke overhodet.

Har du begynt på det kurset du snakket om forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du begynt på det kurset du snakket om forresten?

Jada, jeg er der tre ganger i uka. Har vært borte litt mye pga alt styr rundt faren min og tømming av leiligheten men er på vei til å prøve å finne praksisplass snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Jada, jeg er der tre ganger i uka. Har vært borte litt mye pga alt styr rundt faren min og tømming av leiligheten men er på vei til å prøve å finne praksisplass snart.

Jeg begynte på mandag også :) Avklaring heter det, veldig alright, men jeg trodde jeg skulle klare mer enn jeg gjør. Det som er deilig er at det er noen som orker enda mindre enn meg :). Hyggelige mennesker er det der og det er egentlig det jeg savner mest, å ha litt sosialt liv, så får vi se om jeg klarer å jobbe 50 % og om de klarer å skaffe meg noe i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte på mandag også :) Avklaring heter det, veldig alright, men jeg trodde jeg skulle klare mer enn jeg gjør. Det som er deilig er at det er noen som orker enda mindre enn meg :). Hyggelige mennesker er det der og det er egentlig det jeg savner mest, å ha litt sosialt liv, så får vi se om jeg klarer å jobbe 50 % og om de klarer å skaffe meg noe i så fall.

Jeg har sagt i fra at jeg bare vil jobbe 1G. Jeg vet fra før at 50% blir for mye for meg, dessuten tjener jeg mindre på det også enn å tjene den ene G'en. Skal jeg jobbe gratis så hadde jeg heller funnet et sted å jobbe frivillig hvor jeg gjorde en innsats. Men jeg trenger litt penger også nå som alt er blitt så dyrt, dobble transportutgifter, assistenten skal plutselig betales og fysioterapi er ikke lenger uten egenandel.

Håper du finner en bra jobb. Det er viktig og motivere for å gå på jobben at man trives. Spesielt hvis man egentlig er for sliten og har lite ork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bamsepappa

Du kan lese alt om ME og utbrenthet/fatique her:

http://www.menin.no/mambo/

Dette er det offisielle MENIN og ME-nettverket i Norge, som drives av norges ME -forening.

Jeg ser at deres email er: [email protected]

Der kan du sikkert maile for å få tilsendt informasjonsmapper.

Du kan også bestille grundig informasjon (legepakker) du kan levere til din lege leser jeg.

Det er mye nyttig og informativt stoff der, de har kontakt med legestanden og eksperter på sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bamsepappa

Du kan lese alt om ME og utbrenthet/fatique her:

http://www.menin.no/mambo/

Dette er det offisielle MENIN og ME-nettverket i Norge, som drives av norges ME -forening.

Jeg ser at deres email er: [email protected]

Der kan du sikkert maile for å få tilsendt informasjonsmapper.

Du kan også bestille grundig informasjon (legepakker) du kan levere til din lege leser jeg.

Det er mye nyttig og informativt stoff der, de har kontakt med legestanden og eksperter på sykdommen.

http://www.menin.no/phpbb/

Dette er direktelinken til forumet der ser jeg, håper det er til hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese alt om ME og utbrenthet/fatique her:

http://www.menin.no/mambo/

Dette er det offisielle MENIN og ME-nettverket i Norge, som drives av norges ME -forening.

Jeg ser at deres email er: [email protected]

Der kan du sikkert maile for å få tilsendt informasjonsmapper.

Du kan også bestille grundig informasjon (legepakker) du kan levere til din lege leser jeg.

Det er mye nyttig og informativt stoff der, de har kontakt med legestanden og eksperter på sykdommen.

Det er to ME-foreninger i Norge. Det ene er menin, som du har lingent til, det andre er me-foreningen, linken dit er:

http://www.me-forening.no/

:-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bamsepappa

Det er to ME-foreninger i Norge. Det ene er menin, som du har lingent til, det andre er me-foreningen, linken dit er:

http://www.me-forening.no/

:-)

Mvh

Ja, ok :-)

Men det diskusjonsforumet du linket til har ingenting med noen av de to offisielle norske ME-foreningene å gjøre.

Jeg blir opplyst om at forumet du linket til er drevet på hobbybasis av en privatperson som ikke støttes av noen offentlige midler og hovedforeninger.

Den jeg linket tl, denne: http://www.menin.no/phpbb/

er profesjonell med støtte fra den/de offisielle ME-nettverket i norge (og kansje offentlig støtte også?)

Vet du om ME (NIN) -forening (ene) er et tilbud til ME-pårørende også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok :-)

Men det diskusjonsforumet du linket til har ingenting med noen av de to offisielle norske ME-foreningene å gjøre.

Jeg blir opplyst om at forumet du linket til er drevet på hobbybasis av en privatperson som ikke støttes av noen offentlige midler og hovedforeninger.

Den jeg linket tl, denne: http://www.menin.no/phpbb/

er profesjonell med støtte fra den/de offisielle ME-nettverket i norge (og kansje offentlig støtte også?)

Vet du om ME (NIN) -forening (ene) er et tilbud til ME-pårørende også?

Hos menin står det:

MENiN har som målsetting å være til hjelp og støtte for den som daglig må leve med M.E., uansett hvor man befinner seg geografisk. Hvem som helst som ønsker nærmere informasjon og kunnskaper om M.E. og/eller har interesse for å støtte MENiNs arbeid kan bli medlem.

Så der kan du melde deg inn.

ME-foreningen skriver ikke noe om hvem som kan melde seg inn -men jeg vet at mange pårørende til syke møter opp på de åpne husene me-foreningen har i Oslo, så jeg regner med at de er velkomne som medlemmer også. De sykeste med ME kan jo hverken møte på slikt, eller holde kontakten med foreningen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bamsepappa

Hos menin står det:

MENiN har som målsetting å være til hjelp og støtte for den som daglig må leve med M.E., uansett hvor man befinner seg geografisk. Hvem som helst som ønsker nærmere informasjon og kunnskaper om M.E. og/eller har interesse for å støtte MENiNs arbeid kan bli medlem.

Så der kan du melde deg inn.

ME-foreningen skriver ikke noe om hvem som kan melde seg inn -men jeg vet at mange pårørende til syke møter opp på de åpne husene me-foreningen har i Oslo, så jeg regner med at de er velkomne som medlemmer også. De sykeste med ME kan jo hverken møte på slikt, eller holde kontakten med foreningen selv.

Ok,takk! :-)

Mye sant i det du skriver. Alle alvorlige syke skulle hatt en stedsfortreder som kunne stille opp på disse møtene for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt innlegg! Anbefales.

Det er nettopp den ekstreme utslitthet/fatique i forhold til aktiviteten som her er interessant. Her er det ikke snakk om folk under 5-persentilen i normalfordelingen ("energisvake"). Her er det snakk om ekstremavvik fra det normale, og som opplagt må skyldes sykdom.

Kan man bli en av de fem % energisvake i 30 årene, eller ville en ha merket det hele livet?

Mistet menlig all energi da jeg var 33.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje viktig å si noe om forskjellen på slitenhet/trøtthet og fatigue også?

Fatigue/utmatthethet heter det først om utmattelsen overhode ikke står i samsvar med den aktiviteten man har.

Dette er ikke lett å måle, kanskje trenger vi et nytt medisinsk fagfelt, energimedisin. Hvordan måler man energien til et menneske? Det enest man har kommet frem til så langt, og som er utarbeidet av helsedepartementet i Canada er å føre en oversikt over hvilke aktiviteter man er i stand til å utføre en dag -og sammenligne dette med før og etter at man opplevde å bli syk. Man forsøker å si noe om den prosentvise forskjellen i kapasitet både mentalt og fysisk.

Om man er mor til små barn, jobbe og har et par aktiviteter gående ved siden av, da må man regne med å være sliten støtt. Om man ikke er noen supermenneske, de finnes jo de og, mennesker med enorm kapasitet. Men om man kutter vekk all aktivitet, trapper ned til 50% jobb, og har ungene på barnehage, skole, og fremdels er helt uten overskudd, og at all aktivitet er en stor påkjenning. Da kan man begynne å snakke om fatigue. Men grunnen til denne utmattelsen kjenner man ikke, det kan være mange årsaker. Frem til 80-tallet så ville man lett etter en fysiologisk årsak. Først og fremst hjerte/karproblemer, kreft, infeksjoner med mer. I dag tar man standardiserte blodprøver, og så tenker man oftest psykiatri og depresjon/skjult depresjon.

Når det gjelder ME, så vil man i tillegg til den generelle opplevelsen av å være utmattet ha en mengde tillegssymptomer. Utmattelsen vil ikke minst også være en spesifikk muskelutmattelse. Når man har utført en aktivitet så vil restitusjonsperioden være ekstremt mye lengre enn hos andre. Når du trener, og får melkesyre, så slutter kroppen vanligvis å produser melkesyre i det aktiviteten opphører. Ikke med ME. Da fortsetter kroppen å produsere melkesyre i opp til to dager etter aktiviteten. I Norge setter man diagnosen CFS (ME) om man ikke er i stand til å finne en annen fysisk eller psykisk årsak til utmattelsen. Nå er det derimot flere forskerteam som har klart å finne genetiske forskjeller hos mennesker med ME/CFS, og man regner med at det skal være mulig å lage blodprøver som viser ME/CFS hos et menneske innen få år.

Hei trodde en periode jeg led av ME. Med ?støtte av lege. Fastlegene visste ikke så mye om ME på denne tiden.

Var og medlem av ME foreningen, og snakket med hun som da var formann mange ganger.

Hun var ikke i tvil om at jeg led av dette. Jeg har de aller fleste symptomer på denne sykdommen, kan si klart ja på nesten alle spørsmål under diagnose-stilling, men det som jeg ikke har og som visstnok er avgjørende for diagnosen??(mulig jeg har missforstått noe her)?, Men det er at ved ME så skal man ha litt feber ofte?, og litt hovne lymfekjertler o.l. og det har jeg ikke.

Men ellers stå stemmer alt???? inkl, å ikke tåle ssri..som jeg leste over her.

Har etter som året/ene gikk og jeg ikke fikk noen ordentlig diagnose, utviklet jeg sykdomsangst, og diagnosen min er nå GAD med somatisering og fybriomylagi. Men det er mer,(ifølge homeopaten min)--- har har hatt ett utall nevrologiske symptomer. Blant annet er alt dette styret med overfølsom balansenerve, som gjør at jeg ikke tåler noe av bevegelse uten å bli syk. Kikket jeg på rennede vann, så var det som å få en styrt i hodet m.m. mye mer. Det har sammen med utmattelsen vært problem nr 1. Tror ikke noen vet hvor sliten jeg er, og hvor lite jeg orker. Har prøvd å trimme, men blir bare helt utkjørt. Kan heller ikke sove meg fra dette. Våkner slik om morgenen. Noen ganger orker jeg såvidt å få på meg klærne, er totalt fullstendig utslitt??? Men har alltid presset meg selv noe enormt, så sa det liksom helt stopp for halvannet år siden.

Men jeg er liksom ikke deprimert, så det er ikke det som feiler meg.

Og en skulle vel ikke bli såååå utslitt av GAD, pluss alle de nevrologiske plagene mine. Ligge på et hardet undelag f.eks gjør kroppen nummen. (har ligget i telt noen netter, og dette skjer hver gang) Kan ikke gå noe særlig, blir helt utmattet og svimmel. Veldig mye rart med øynene mm

Har prøvd ssri og AD uten hell.

cipralex gav meg panikkanfall/blodtrykksfall?? og er naturlig nok redd for å få slikt igjen. Men hadde aldri hatt slike anfall før, så det var tablette som gjorde det i følge legen min. Men det har gitt meg angst for nye anfall. -- så er engstelig av meg, men det behøver ikke utelukke noe annet.

Men det går vel an å ha ME og angst??

Og utmattelsen og svimmelheten kom først-- før angsten for hva som feilte meg trådte til. Angstanfall var nå i fjor vår.

Er det forskjellig grad av ME?

Har vært værre og bedre av min tilstand i 11-12 år. Men aldri frisk.

Kan pip eller andre som vet mye om ME svare meg på noe her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei trodde en periode jeg led av ME. Med ?støtte av lege. Fastlegene visste ikke så mye om ME på denne tiden.

Var og medlem av ME foreningen, og snakket med hun som da var formann mange ganger.

Hun var ikke i tvil om at jeg led av dette. Jeg har de aller fleste symptomer på denne sykdommen, kan si klart ja på nesten alle spørsmål under diagnose-stilling, men det som jeg ikke har og som visstnok er avgjørende for diagnosen??(mulig jeg har missforstått noe her)?, Men det er at ved ME så skal man ha litt feber ofte?, og litt hovne lymfekjertler o.l. og det har jeg ikke.

Men ellers stå stemmer alt???? inkl, å ikke tåle ssri..som jeg leste over her.

Har etter som året/ene gikk og jeg ikke fikk noen ordentlig diagnose, utviklet jeg sykdomsangst, og diagnosen min er nå GAD med somatisering og fybriomylagi. Men det er mer,(ifølge homeopaten min)--- har har hatt ett utall nevrologiske symptomer. Blant annet er alt dette styret med overfølsom balansenerve, som gjør at jeg ikke tåler noe av bevegelse uten å bli syk. Kikket jeg på rennede vann, så var det som å få en styrt i hodet m.m. mye mer. Det har sammen med utmattelsen vært problem nr 1. Tror ikke noen vet hvor sliten jeg er, og hvor lite jeg orker. Har prøvd å trimme, men blir bare helt utkjørt. Kan heller ikke sove meg fra dette. Våkner slik om morgenen. Noen ganger orker jeg såvidt å få på meg klærne, er totalt fullstendig utslitt??? Men har alltid presset meg selv noe enormt, så sa det liksom helt stopp for halvannet år siden.

Men jeg er liksom ikke deprimert, så det er ikke det som feiler meg.

Og en skulle vel ikke bli såååå utslitt av GAD, pluss alle de nevrologiske plagene mine. Ligge på et hardet undelag f.eks gjør kroppen nummen. (har ligget i telt noen netter, og dette skjer hver gang) Kan ikke gå noe særlig, blir helt utmattet og svimmel. Veldig mye rart med øynene mm

Har prøvd ssri og AD uten hell.

cipralex gav meg panikkanfall/blodtrykksfall?? og er naturlig nok redd for å få slikt igjen. Men hadde aldri hatt slike anfall før, så det var tablette som gjorde det i følge legen min. Men det har gitt meg angst for nye anfall. -- så er engstelig av meg, men det behøver ikke utelukke noe annet.

Men det går vel an å ha ME og angst??

Og utmattelsen og svimmelheten kom først-- før angsten for hva som feilte meg trådte til. Angstanfall var nå i fjor vår.

Er det forskjellig grad av ME?

Har vært værre og bedre av min tilstand i 11-12 år. Men aldri frisk.

Kan pip eller andre som vet mye om ME svare meg på noe her??

Det er ikke noe du skriver her som tyder på at du _ikke_ har ME. Men man kan ikke sette en slik diagnose over nett -du må nesten komme deg til en spesialist på ME/CFS og få ham eller henne til å se på deg.

Du finner en liste over slike leger her:

http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about157.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Godt det er flere enn meg som blir forbannet over det. Alle leger prøver å pådytte meg antidepressiva og jeg vil ikke ha. Jeg har forsøkt fire ganger, det hjelper ikke overhodet.

Hei, Dorte..var inne og søkte på utmattelsessyndrom..leste dine innlegg og husker vi har pratet tidligere. i diskusjone om ssri-benzo--husker du?

Du skriver du har prøvd 4 ssri? Ble du også dårlig av dem..langt over det normale??Jeg ble det, og nå seponerer jeg cipralex, og er like dårlig som i oppstart. Gikk seponeringen greit for deg?.

Har leste av folk med ME, CFS (som jeg nå skal utredes for) er ekstremt vare for medisiner, og der er det jo full score. Har veldig mange symptomer på dette syndromet.

Bruker valium mot alle de rare psykosomatiske symptomene fra sentralnervesystemet. Mente du engang sa du brutke rivotril?? stemmer det..? Tenker kanskje på å bytte til rivltril, men er redd for å forlate trygge valium...

lider du av cfs og hva er evt. dine symptomer... hvis du ikke vil skrive her, kan du skrive til meg på [email protected]

nhd mente man kunne få slik utmattelses-syndrom.. nevrasteni av langvarig benzo bruk???? vet du noe om dette--

Håper å høre fra deg-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...