Havfruen Skrevet 15. august Skrevet 15. august Eller kan man be terapeuten om å slette dem? @nachnoo 0 Siter
psykedeliker Skrevet 15. august Skrevet 15. august Dette bør du spørre Pasient- og brukerombudet om. 0 Siter
Havfruen Skrevet 15. august Forfatter Skrevet 15. august psykedeliker skrev (1 minutt siden): Dette bør du spørre Pasient- og brukerombudet om. Hørtes litt omstendelig ut😅 0 Siter
psykedeliker Skrevet 15. august Skrevet 15. august Havfruen skrev (Akkurat nå): Hørtes litt omstendelig ut😅 Det koster deg én telefonsamtale. 0 Siter
nachnoo Skrevet 15. august Skrevet 15. august Havfruen skrev (12 minutter siden): Eller kan man be terapeuten om å slette dem? @nachnoo Uten at jeg vet 100%, mener jeg at det kommer an på innholdet. Om du sender en mail for å endre en time, trenger ikke det å journalføres. Hvis det derimot er et ledd i behandlingen, skal det journalføres (på en eller annen måte). Jeg bruker ofte å gjengi hovedpunktene i mailen i mitt journalnotat etter neste time. Noe slikt: "Pasienten sende en e-post 5. mai der hun beskriver suicidale tanker. Vi drøftet dette i dagens time" 0 Siter
Havfruen Skrevet 15. august Forfatter Skrevet 15. august nachnoo skrev (16 minutter siden): Uten at jeg vet 100%, mener jeg at det kommer an på innholdet. Om du sender en mail for å endre en time, trenger ikke det å journalføres. Hvis det derimot er et ledd i behandlingen, skal det journalføres (på en eller annen måte). Jeg bruker ofte å gjengi hovedpunktene i mailen i mitt journalnotat etter neste time. Noe slikt: "Pasienten sende en e-post 5. mai der hun beskriver suicidale tanker. Vi drøftet dette i dagens time" Ok! Takk. Et spørsmål til; er det stor forskjell på om private terapeuter tillater av mail utenom fastsatte timer? Eller ser de ann behovet til pasienten og hva den angivelig trenger? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august Havfruen skrev (5 minutter siden): Ok! Takk. Et spørsmål til; er det stor forskjell på om private terapeuter tillater av mail utenom fastsatte timer? Eller ser de ann behovet til pasienten og hva den angivelig trenger? Jeg tror ikke de vil synes det er så greit utenom timene, jeg ville aldri sendt noe annet enn en kort mail med en helt konkret opplysning. Men så er jeg veldig redd for å være til bry også da 🙈 Anonymkode: c5912...ff8 0 Siter
Havfruen Skrevet 15. august Forfatter Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror ikke de vil synes det er så greit utenom timene, jeg ville aldri sendt noe annet enn en kort mail med en helt konkret opplysning. Men så er jeg veldig redd for å være til bry også da 🙈 Anonymkode: c5912...ff8 Mulig den enkelte opplyser om dette i første time. Du er aldri til bry🧡 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august Havfruen skrev (16 minutter siden): Ok! Takk. Et spørsmål til; er det stor forskjell på om private terapeuter tillater av mail utenom fastsatte timer? Eller ser de ann behovet til pasienten og hva den angivelig trenger? Det er veldig individuelt og du må nesten spørre den enkelte terapeut. Anonymkode: 28afa...b2c 0 Siter
Ikkeanonymnok Skrevet 15. august Skrevet 15. august Havfruen skrev (38 minutter siden): Ok! Takk. Et spørsmål til; er det stor forskjell på om private terapeuter tillater av mail utenom fastsatte timer? Eller ser de ann behovet til pasienten og hva den angivelig trenger? Burde ikke epost til terapeut mellom timene være som e-dialog til fastlegen og behandles deretter? Da tenker jeg både mtp betaling og kryptering. Rart om man fritt og gratis kan ta opp ting på epost mellom timene på en så usikker tjeneste som epost egentlig er. 1 Siter
Havfruen Skrevet 15. august Forfatter Skrevet 15. august Ikkeanonymnok skrev (15 minutter siden): Burde ikke epost til terapeut mellom timene være som e-dialog til fastlegen og behandles deretter? Da tenker jeg både mtp betaling og kryptering. Rart om man fritt og gratis kan ta opp ting på epost mellom timene på en så usikker tjeneste som epost egentlig er. Du har et godt poeng! 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august Ikkeanonymnok skrev (12 minutter siden): Burde ikke epost til terapeut mellom timene være som e-dialog til fastlegen og behandles deretter? Da tenker jeg både mtp betaling og kryptering. Rart om man fritt og gratis kan ta opp ting på epost mellom timene på en så usikker tjeneste som epost egentlig er. En terapeut jeg hadde var i et gruppefellesskap, og der var det kryptert innlogging til meldingssystem. De hadde også fastsatte takster for alt mulig rart. Så dette er jo igjen opp til den enkelte terapeut. Mange bruker f.eks. protonmail eller har andre løsninger. Å laste opp dokumenter på en kryptert tjeneste og gi terapeuten tilgang, er en annen løsning. Dette løses ofte veldig greit på de fleste arbeidsplasser der særlig sensitive ting ikke får skrives direkte i e-post. Garanti har man aldri. Anonymkode: 28afa...b2c 0 Siter
Ikkeanonymnok Skrevet 15. august Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En terapeut jeg hadde var i et gruppefellesskap, og der var det kryptert innlogging til meldingssystem. De hadde også fastsatte takster for alt mulig rart. Så dette er jo igjen opp til den enkelte terapeut. Mange bruker f.eks. protonmail eller har andre løsninger. Å laste opp dokumenter på en kryptert tjeneste og gi terapeuten tilgang, er en annen løsning. Dette løses ofte veldig greit på de fleste arbeidsplasser der særlig sensitive ting ikke får skrives direkte i e-post. Garanti har man aldri. Anonymkode: 28afa...b2c Noe som dette burde jo vært standarden såfremt det ikke er snakk om å kun endre en timeavtale. 0 Siter
frosken Skrevet 15. august Skrevet 15. august Havfruen skrev (1 time siden): Ok! Takk. Et spørsmål til; er det stor forskjell på om private terapeuter tillater av mail utenom fastsatte timer? Eller ser de ann behovet til pasienten og hva den angivelig trenger? Dette kommer også an på hva terapeuten trives med. Noen har ingen motforestillinger mot mail, andre har det. 0 Siter
frosken Skrevet 15. august Skrevet 15. august Havfruen skrev (55 minutter siden): Mulig den enkelte opplyser om dette i første time. Du er aldri til bry🧡 Hva mener du med det? 0 Siter
frosken Skrevet 15. august Skrevet 15. august Ikkeanonymnok skrev (32 minutter siden): Burde ikke epost til terapeut mellom timene være som e-dialog til fastlegen og behandles deretter? Da tenker jeg både mtp betaling og kryptering. Rart om man fritt og gratis kan ta opp ting på epost mellom timene på en så usikker tjeneste som epost egentlig er. De "helprivate" behandlerne har ikke nødvendigvis tilgang til den formen for tjenester som ligger på HelseNorge. Noen vil derfor være opptatt av at de ikke ønsker at sensitive opplysninger sendes pr mail, mens andre lar det være litt opp til pasienten om vedkommende ønsker å ta den risikoen bruk av mail potensielt kan utgjøre. Jeg har hørt behandlere si at de lar det være opp til pasienten hvorvidt de skriver til dem eller ikke, men at de er tydelige på at de ikke lover svar på annet enn praktiske avklaringer, som bytte av time etc. Dvs. de leser mailene, men forplikter seg ikke til å svare. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august frosken skrev (10 minutter siden): Hva mener du med det? At vedkommende skal ta sin rettmessige plass og ikke være redd for å være for mye. Anonymkode: c4cf7...e20 0 Siter
Ikkeanonymnok Skrevet 15. august Skrevet 15. august frosken skrev (1 minutt siden): De "helprivate" behandlerne har ikke nødvendigvis tilgang til den formen for tjenester som ligger på HelseNorge. Noen vil derfor være opptatt av at de ikke ønsker at sensitive opplysninger sendes pr mail, mens andre lar det være litt opp til pasienten om vedkommende ønsker å ta den risikoen bruk av mail potensielt kan utgjøre. Jeg har hørt behandlere si at de lar det være opp til pasienten hvorvidt de skriver til dem eller ikke, men at de er tydelige på at de ikke lover svar på annet enn praktiske avklaringer, som bytte av time etc. Dvs. de leser mailene, men forplikter seg ikke til å svare. Det er jo forsåvidt et greit kompromiss. Samtidig er det underlig om pasientene tar den sjansen, spesielt når man ser hvor ekstremt viktig det er for folk flest å være anonym i dagens samfunn. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august Behandlere har generelt ikke lov til å oppfordre til eller aktivt bruke vanlig, ukryptert e-post til å motta sensitive helseopplysninger.. Vanlig e-post er en usikker kanal, og ifølge Norm for informasjonssikkerhet i helse-, omsorgs- og sosialsektoren (Normen) plikter virksomheter å sikre at pasientopplysninger ikke på avveie. Anonymkode: b2e18...620 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august https://tidsskriftet.no/2024/05/debatt/helseopplysninger-i-private-digitale-kanaler Anonymkode: b2e18...620 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.