Gå til innhold

Må mail mellom terapeut og pasient legges ved i journalen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet

Dette bør du spørre Pasient- og brukerombudet om.

Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Dette bør du spørre Pasient- og brukerombudet om.

Hørtes litt omstendelig ut😅

psykedeliker
Skrevet
Havfruen skrev (Akkurat nå):

Hørtes litt omstendelig ut😅

Det koster deg én telefonsamtale.

Skrevet
Havfruen skrev (12 minutter siden):

Eller kan man be terapeuten om å slette dem?

@nachnoo

Uten at jeg vet 100%, mener jeg at det kommer an på innholdet. Om du sender en mail for å endre en time, trenger ikke det å journalføres. Hvis det derimot er et ledd i behandlingen, skal det journalføres (på en eller annen måte). 

Jeg bruker ofte å gjengi hovedpunktene i mailen i mitt journalnotat etter neste time. Noe slikt: "Pasienten sende en e-post 5. mai der hun beskriver suicidale tanker. Vi drøftet dette i dagens time"

Skrevet
nachnoo skrev (16 minutter siden):

Uten at jeg vet 100%, mener jeg at det kommer an på innholdet. Om du sender en mail for å endre en time, trenger ikke det å journalføres. Hvis det derimot er et ledd i behandlingen, skal det journalføres (på en eller annen måte). 

Jeg bruker ofte å gjengi hovedpunktene i mailen i mitt journalnotat etter neste time. Noe slikt: "Pasienten sende en e-post 5. mai der hun beskriver suicidale tanker. Vi drøftet dette i dagens time"

Ok! Takk. Et spørsmål til; er det stor forskjell på om private terapeuter tillater av mail utenom fastsatte timer? Eller ser de ann behovet til pasienten og hva den angivelig trenger?

AnonymBruker
Skrevet
Havfruen skrev (5 minutter siden):

Ok! Takk. Et spørsmål til; er det stor forskjell på om private terapeuter tillater av mail utenom fastsatte timer? Eller ser de ann behovet til pasienten og hva den angivelig trenger?

Jeg tror ikke de vil synes det er så greit utenom timene, jeg ville aldri sendt noe annet enn en kort mail med en helt konkret opplysning. Men så er jeg veldig redd for å være til bry også da 🙈

Anonymkode: c5912...ff8

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tror ikke de vil synes det er så greit utenom timene, jeg ville aldri sendt noe annet enn en kort mail med en helt konkret opplysning. Men så er jeg veldig redd for å være til bry også da 🙈

Anonymkode: c5912...ff8

Mulig den enkelte opplyser om dette i første time. Du er aldri til bry🧡

AnonymBruker
Skrevet
Havfruen skrev (16 minutter siden):

Det er veldig individuelt og du må nesten spørre den enkelte terapeut. 

Anonymkode: 28afa...b2c

Ikkeanonymnok
Skrevet
Havfruen skrev (38 minutter siden):

Burde ikke epost til terapeut mellom timene være som e-dialog til fastlegen og behandles deretter? Da tenker jeg både mtp betaling og kryptering. Rart om man fritt og gratis kan ta opp ting på epost mellom timene på en så usikker tjeneste som epost egentlig er. 

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (15 minutter siden):

Burde ikke epost til terapeut mellom timene være som e-dialog til fastlegen og behandles deretter? Da tenker jeg både mtp betaling og kryptering. Rart om man fritt og gratis kan ta opp ting på epost mellom timene på en så usikker tjeneste som epost egentlig er. 

Du har et godt poeng!

AnonymBruker
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (12 minutter siden):

En terapeut jeg hadde var i et gruppefellesskap, og der var det kryptert innlogging til meldingssystem. De hadde også fastsatte takster for alt mulig rart. Så dette er jo igjen opp til den enkelte terapeut. Mange bruker f.eks. protonmail eller har andre løsninger. Å laste opp dokumenter på en kryptert tjeneste og gi terapeuten tilgang, er en annen løsning. Dette løses ofte veldig greit på de fleste arbeidsplasser der særlig sensitive ting ikke får skrives direkte i e-post. Garanti har man aldri. 

Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En terapeut jeg hadde var i et gruppefellesskap, og der var det kryptert innlogging til meldingssystem. De hadde også fastsatte takster for alt mulig rart. Så dette er jo igjen opp til den enkelte terapeut. Mange bruker f.eks. protonmail eller har andre løsninger. Å laste opp dokumenter på en kryptert tjeneste og gi terapeuten tilgang, er en annen løsning. Dette løses ofte veldig greit på de fleste arbeidsplasser der særlig sensitive ting ikke får skrives direkte i e-post. Garanti har man aldri. 

Noe som dette burde jo vært standarden såfremt det ikke er snakk om å kun endre en timeavtale. 

Skrevet
Havfruen skrev (1 time siden):

Dette kommer også an på hva terapeuten trives med. Noen har ingen motforestillinger mot mail, andre har det. 

Skrevet
Havfruen skrev (55 minutter siden):

Mulig den enkelte opplyser om dette i første time. Du er aldri til bry🧡

Hva mener du med det? 

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (32 minutter siden):

De "helprivate" behandlerne har ikke nødvendigvis tilgang til den formen for tjenester som ligger på HelseNorge. Noen vil derfor være opptatt av at de ikke ønsker at sensitive opplysninger sendes pr mail, mens andre lar det være litt opp til pasienten om vedkommende ønsker å ta den risikoen bruk av mail potensielt kan utgjøre. 

Jeg har hørt behandlere si at de lar det være opp til pasienten hvorvidt de skriver til dem eller ikke, men at de er tydelige på at de ikke lover svar på annet enn praktiske avklaringer, som bytte av time etc. Dvs. de leser mailene, men forplikter seg ikke til å svare. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (10 minutter siden):

Hva mener du med det? 

At vedkommende skal ta sin rettmessige plass og ikke være redd for å være for mye.

Anonymkode: c4cf7...e20

Ikkeanonymnok
Skrevet
frosken skrev (1 minutt siden):

De "helprivate" behandlerne har ikke nødvendigvis tilgang til den formen for tjenester som ligger på HelseNorge. Noen vil derfor være opptatt av at de ikke ønsker at sensitive opplysninger sendes pr mail, mens andre lar det være litt opp til pasienten om vedkommende ønsker å ta den risikoen bruk av mail potensielt kan utgjøre. 

Jeg har hørt behandlere si at de lar det være opp til pasienten hvorvidt de skriver til dem eller ikke, men at de er tydelige på at de ikke lover svar på annet enn praktiske avklaringer, som bytte av time etc. Dvs. de leser mailene, men forplikter seg ikke til å svare. 

Det er jo forsåvidt et greit kompromiss. Samtidig er det underlig om pasientene tar den sjansen, spesielt når man ser hvor ekstremt viktig det er for folk flest å være anonym i dagens samfunn. 

AnonymBruker
Skrevet

Behandlere har generelt ikke lov til å oppfordre til eller aktivt bruke vanlig, ukryptert e-post til å motta sensitive helseopplysninger.. Vanlig e-post er en usikker kanal, og ifølge Norm for informasjonssikkerhet i helse-, omsorgs- og sosialsektoren (Normen) plikter virksomheter å sikre at pasientopplysninger ikke på avveie.

Anonymkode: b2e18...620

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...