Gå til innhold

FU: Tampong eller bind?


DarkPink

Anbefalte innlegg

Ikke sikkert det var helt rette forumet detta, men. Inspirert av en annen tråd:

Bruker dere bind eller tamponger, og hvorfor? Merker dere noen forskjell på menstruasjonens varighet eller andre ting?

Selv sverger jeg til tamponger, både fordi jeg får kortere mens, og fordi jeg synes det er mye mer hygienisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • DarkPink

    9

  • Lillemus

    6

  • Lurveline

    6

  • Elbereth

    6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nikløs

Brukte tampong i flere år, men fikk problemer med tør skjede og sopp. Dette blec mye bedre etter at jeg gikk over til å bruke bind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare tampong (sover bare 5-6 timer hver natt). Men man får ikke mindre mens av å bruke tampong.

Nei, men den går fortere over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruker tamp.

Tampong for da glemmer jeg at jeg har mensen.

orker ikke bleie i buksa å kjenne at det renner å være redd for at det skal renne utenom.

mensen varer 3 dager og tampongen er halvfull etter 6 timer.

sover godt med den om natta også (ca 7 timer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri tamponger fordi jeg synes DET er uhygienisk. Stenge skitet oppi der... Æsj. Bedre å få det ut. Skifter heller bind ofte.

Dessuten; les her:

http://eu.itsmybody.com/phppages/parser.php?country_id=47&path=/nfmy_period/faq_tss.html

http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showQA&DocumentId=31122390

Jeg vil ikke gå med bind bare fordi jeg kan få en supersjelden sykdom hvis jeg går med tapongene for lenge... da skifter jeg heller bare ofte! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjør selvsagt ikke det.

Joda. Hvis jeg bare skal ta helt hypotetiske tall, si at man blør 2dl per menstruasjon. Og en tamponger suger opp 0,6dl per dag, imens det renner 0,4dl _ut_ av skjeden per dag. Skjønner?

Det er derfor noen blir for tørre og ikke kan bruke tampong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruker tamp.

Aldri tamponger fordi jeg synes DET er uhygienisk. Stenge skitet oppi der... Æsj. Bedre å få det ut. Skifter heller bind ofte.

Dessuten; les her:

http://eu.itsmybody.com/phppages/parser.php?country_id=47&path=/nfmy_period/faq_tss.html

http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showQA&DocumentId=31122390

Sånne skremsels dikt orker jeg ikke bry meg om.

det må da være mer uhygienisk å la det renne ut i strie strømmer vel?

Nei her blir det aldri bind uansett. den dagen tamponger forsvinner,går jeg til legen å får gjort noe så jeg slipper helvetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler, og de første dagene samtidig...

Det går med ei dobbelpakke grønn ob + ei pakke nattbind, supplerer med mindre kaliber bind utover uka :(

Monstermensen holder på i ca 6,7 dager, dag 2,3 og 4 er verst. På det verste renner det over etter mindre enn en time.

*vurderer tiltak*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille pille trille

Jeg vil ikke gå med bind bare fordi jeg kan få en supersjelden sykdom hvis jeg går med tapongene for lenge... da skifter jeg heller bare ofte! =)

Er ikke bare derfor jeg ikke gjøre det:-)

Synes det er ekkelt å stappe dem oppi...

Heldigvis er det helt valgfritt;-)

Kan ellers anbefale hormonspiral - så blir man kvitt hele helveten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge deler, og de første dagene samtidig...

Det går med ei dobbelpakke grønn ob + ei pakke nattbind, supplerer med mindre kaliber bind utover uka :(

Monstermensen holder på i ca 6,7 dager, dag 2,3 og 4 er verst. På det verste renner det over etter mindre enn en time.

*vurderer tiltak*

Seriøst? Har du ikke fått sjekket dette med lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare derfor jeg ikke gjøre det:-)

Synes det er ekkelt å stappe dem oppi...

Heldigvis er det helt valgfritt;-)

Kan ellers anbefale hormonspiral - så blir man kvitt hele helveten...

Ja, det er godt det finnes ulike alternativer for ulike folk. Visste ikke at hormonspiral stopper det, jeg. Hvor mange år skal den sitte? Er det ikke det noen menn kan stikke seg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille pille trille

Ja, det er godt det finnes ulike alternativer for ulike folk. Visste ikke at hormonspiral stopper det, jeg. Hvor mange år skal den sitte? Er det ikke det noen menn kan stikke seg på?

Kan sitte opptil 5 år. De aller fleste mister mensen helt, noen får betydelig redusert. Hormonpåvirkningen er lokal, så det er lite bivirkninger i forhold til p-piller som påvirker hele kroppen.

Trådene er litt stive i starten, da kan mannen kjenne dem, auauau:-) Men de mykner etter noen uker.

Settes sjelden på kvinner som ikke har født - og krever at du er trofast:-) Et løssluppent sexliv og spiral hører ei sammen... For da øker sjansen for at du blir steril.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille pille trille

Begge deler, og de første dagene samtidig...

Det går med ei dobbelpakke grønn ob + ei pakke nattbind, supplerer med mindre kaliber bind utover uka :(

Monstermensen holder på i ca 6,7 dager, dag 2,3 og 4 er verst. På det verste renner det over etter mindre enn en time.

*vurderer tiltak*

Hvor gammel er du ca? Har det vært sånn for deg hele tida? Har du sjekket om du kan være bløder eller noe?

http://www.fbin.no/

Se på medisinsk - von Willenbrand syndrom

Svært mange kvinner sliter med store menser og lav blodprosent uten å få sjekket opp om de er blødere. Dette kan vanlige leger for lite om! Og kvinnene tror det skal være sånn.

For noen kan mensen bli sånn pga muskelknuter i livmoren også, tror jeg.

Jeg hadde bedt om en utredning hadde jeg vært deg. Det kan hende du kan gjøre noe med det, uansett hva grunnen skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Har du ikke fått sjekket dette med lege?

Joda - spis jern, får jeg beskjed om.

Har alltid hatt krafig mens, og det ble ikke noe bedre da jeg satte inn kobberspiral. Og den trives jeg forsåvidt med, enn så lenge...

Det er egentlig snakk om å velge mellom flere "onder" - jeg tåler ikke hormonprevensjon (p-piller osv).

Hadde jeg hatt råd skulle jeg sterilisert meg, har fått de barna jeg skal ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille pille trille

Joda - spis jern, får jeg beskjed om.

Har alltid hatt krafig mens, og det ble ikke noe bedre da jeg satte inn kobberspiral. Og den trives jeg forsåvidt med, enn så lenge...

Det er egentlig snakk om å velge mellom flere "onder" - jeg tåler ikke hormonprevensjon (p-piller osv).

Hadde jeg hatt råd skulle jeg sterilisert meg, har fått de barna jeg skal ha :)

Men vil du tåle lokale hormoner i en hormonspiral? Jeg tåler hverken mini- eller p-piller, hormonspiral går fint.

Så hadde du spart mye bry hver måned...

Kobberspiraler gjør at man blør mer enn vanlig.

Sløv lege som bare sier spis jern, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sitte opptil 5 år. De aller fleste mister mensen helt, noen får betydelig redusert. Hormonpåvirkningen er lokal, så det er lite bivirkninger i forhold til p-piller som påvirker hele kroppen.

Trådene er litt stive i starten, da kan mannen kjenne dem, auauau:-) Men de mykner etter noen uker.

Settes sjelden på kvinner som ikke har født - og krever at du er trofast:-) Et løssluppent sexliv og spiral hører ei sammen... For da øker sjansen for at du blir steril.

Og jeg som er både barnløs og løssluppen - der røyk den sjansen til å miste mensen! =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...