Gjest psyken Skrevet 9. mars 2001 Del Skrevet 9. mars 2001 Hei! Vil gjerne ha din vurdering om min tilstand: Har fått en utmattelsestilstand med div. symptomer. For et år siden kollapset jeg fysisk og psykisk og ble liggende med diare, utmattelse og mye angst. De ti siste årene har vært slitsomme og turbulente, og jeg har vært trøtt og lei. Det siste året har det gått opp og ned med formen. Sommer og juletida har vært den beste. Nå var jeg optimist med tanke på formen igjen, men så har jeg fått store kvalme/mage/tarmproblemer igjen, med tilhørende fysisk utmattelse. Kan bli helt skjelven i kroppen bare av å gå opp ei lita trapp inne i huset. Har vondt i magen og under brystbeinet. Det jeg blir mest sliten av, er å løfte tungt eller gå fort. Jeg er undersøkt grundig av lege, med gastroskopi, ultralyd, røntgen og en drøss med blodprøver. Har tatt EKG og arbeids-EKG. Funn: reflux, duodenitt, svingninger i stoffskiftet (begge prøver innenfor normalen), ellers ingenting. Tarmen er ikke undersøkt, men legen mente det ikke var nødvendig. Diagnose: Depresjon. Jeg er ikke helt uenig i dette, men godtar det heller ikke helt. Skal begynne med akupunktur snart, og har også fått henvisning til psykolog. Hva tror du om min tilstand? Hva slags råd ville du gi om behandling og videre undersøkelser? Kan nevne at jeg har prøvd Johannesurt, Noni-ekstrakt, div. vitaminer o.l. Jeg tror jeg reagerer allergisk på div. helsekost-produkter, p.g.a. at det er konsentrerte ting. Får større magesymptomer, kvalme m.m. Hvis jeg drikker en halv kopp kaffe, blir jeg skrubbsulten, begynner å kaldsvette og skjelve, og må spise med en gang. Dette siste har jeg hatt i ca 20 år. Det virker som jeg blir dårlig hvis jeg spiser noe som kan stimulere fordøyelsen/nervesystemet i magen e.l. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21592-mageproblemerutmattelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 9. mars 2001 Del Skrevet 9. mars 2001 Kjære psyken. Det er en nær forbindelse mellom psyken og fordøyelses- systemet. Faktisk deler de mange av de samme signalstoffene i nerveforbindelsene og de fleste har en eller annen gang opplevet hvordan nervøsitet har kunnet påvirke fordøyelsen og gitt diare, smerter etc. Det er bra at din lege har tatt deg alvorlig og at du er undersøkt grundig. Jeg ville i første omgang satse på psykologen og prøve å få innsikt i egne symptomer og om disse har forbindelse med dine fysiske plager. Etter noen samtaler, og i samforståelse med psykologen, kan du gjerne prøve akupunktur. Min erfaring er at akupunktur kan ha en meget god effekt på mageplager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21592-mageproblemerutmattelse/#findComment-92755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.