Gå til innhold

behandling av panikkangst med antidepressiva

Anbefalte innlegg

Hei. jeg har hatt panikkangst og sosialangst i flere år, med en økning i antall anfall det siste halve året. Legen min mener at jeg vil ha stor hjelp med bruk av antidepressiva (sammen med samtaleterapi). Er det noen som har erfaring med dette? Jeg er skeptisk til antidepressiva, det jeg frykter mest er å bli "flatet ut" følelsesmessig. Hvordan kan antidepressiva hjelpe mot angstanfall?

Fortsetter under...

Jeg har nå brukt AD (cipralex) i over ett år og har blitt utrolig mye bedre av sosialangsten min. Ikke har jeg hatt ett eneste panikkanfall etter at jeg begynte med medisiner heller.

Noen bivirkninger av medisinen plages jeg med, men jeg føler meg slettes ikke avflatet i humøret. Jeg har helt mistet lysten på sex, men det er kanskje en billig pris å betale for å komme seg utav en depresjon, bli bedre av angsten, slippe panikk og bli betraktelig bedre fra tvangstankene jeg hadde også.

Ikke alle opplever bivirkninger av AD i det hele tatt, så hadde jeg vært deg ville jeg i alle fall gitt medisinen en sjanse.

Jeg har nå brukt AD (cipralex) i over ett år og har blitt utrolig mye bedre av sosialangsten min. Ikke har jeg hatt ett eneste panikkanfall etter at jeg begynte med medisiner heller.

Noen bivirkninger av medisinen plages jeg med, men jeg føler meg slettes ikke avflatet i humøret. Jeg har helt mistet lysten på sex, men det er kanskje en billig pris å betale for å komme seg utav en depresjon, bli bedre av angsten, slippe panikk og bli betraktelig bedre fra tvangstankene jeg hadde også.

Ikke alle opplever bivirkninger av AD i det hele tatt, så hadde jeg vært deg ville jeg i alle fall gitt medisinen en sjanse.

Tror man bruker litt mindre mengder antidepresiv medisin ved angst, enn feks for depresjon og ocd. Jeg går på max dose av zoloft, og jeg føler meg ikke så flat i følelsene. Men lysten på sex er borte. Men jeg går på¨flere medisiner som tar bort sexlysten som bivirkning.

Tror man bruker litt mindre mengder antidepresiv medisin ved angst, enn feks for depresjon og ocd. Jeg går på max dose av zoloft, og jeg føler meg ikke så flat i følelsene. Men lysten på sex er borte. Men jeg går på¨flere medisiner som tar bort sexlysten som bivirkning.

Ja, glemte å skrive det. Jeg bruker 20 mg cipralex. Det er antakeligvis en del mer enn de fleste andre trenger.

Forhåpentligvis vil mindre dose gi enda færre bivirkninger.

Ja, glemte å skrive det. Jeg bruker 20 mg cipralex. Det er antakeligvis en del mer enn de fleste andre trenger.

Forhåpentligvis vil mindre dose gi enda færre bivirkninger.

Hei dere! og slamp82.

Jeg fikk panikkangst av cipralex. Også økt angst generellt. Snakket med en bekjent her om dagen som hadde opplevd det samme. Men nå hadde ingen av oss hatt panikk i forkant da, kan jo være viktig å ta med. Du har det jo, så det vil ikke bli noen ny og skremmende erfaring, slik det ble for oss.

Personlig hadde jeg masse bivirkninger i oppstart og underveis. Men veldig tøfft i oppstart. Har null sexlyst, og er avflatet følelsesmessig.

Men det siste kan være på godt og vondt altså. Det kan være godt å ikke føle så mye på mange måter og ta så hardt på ting. Blir liksom mere likegyldig til ting som jeg ellers ville reagert på. Men jeg greide heller ikke å føle glede som før. Så denne avflatingen er tosidig.

Nå sliter jeg med å seponere. DE skaper et behov,og det er vanlig med abstinenser. Så viktig å gå mega sakte ned, ved seponering for å slippe mest mulig ubehag.

Men som du ser av tråden over her, er det mange som har fått god hjelp. Og en kan regne ca 30/70 når det gjelder rein angst har jeg lest. Men de hjelper bedre på angst når det ligger en depresjon under. 50/50. Det er egentlig en depresjons medisin. Så det kan være du er blant de heldige. Så det er verdt et forsøk.

Grunnen til at jeg skriver dette allikevel, er at jeg er lei av at denne siden ved ssri ikke skal belyses. Jeg synes det er viktig med rett informasjon. Du kan bli sykere, men du kan og bli frisk. Det er en sjanse du må ta. Det er en prøve og feile medisin. Langtidsvirkninger vet vi desverre ikke noe om.

Jeg reagerte nok veldig, da jeg generelt er var for medisiner og lider av kroppslig GAD. Dvs at jeg har mere fysiske symptomer enn psykiske. Som konstant svimmelhet og utmattelse,kvalme og utrolig mye merkelige symptomer fra sentralnervesystet.

Så vi med denne lidelsen har med andre ord sentralnervesystemet temmelig oppskrudd fra før, og vil dermed merke bivirkninger veldig.

Noen merker nesten ingen ting, men en tommelfinger regel, har jeg lært i ettertid, er at dersom du føler deg som forgiftet, så ikke fortsett. Jeg ble slik, men fortsatte allikevel, da jeg hadde få å spørre akkurat da.-- og det må jeg bittert leve med. Da mitt cipralexfirsøk har påført meg veldig angst for angst--for panikkangst, og jeg er blitt mere redd. Før hadde jeg "bare" fysiske symptomer. -- disse gjorde at jeg ikke orket noe som helst fysisk--og dermed veldig begrensende for livskvaliteten. Nå har jeg det meste innen angst.

Men når dette er sagt, så har jeg på nært hold sett folk som har hatt veldig stor nytte av ssri. Rett og slett blitt friskte. Men har også utover meg selv, sett det motsatte, folk som blir svært syke.

Men jeg synes det er legers plikt å informere om begge sider av ssri. De gjør nemlig ikke det. Bare litt kvalme?? og den holder ikke for litt for mange av oss.

Det var forresten den eneste bivirkningen jeg ikke fikk.. og jeg har vært veldig plaget med kvalme tidligere som nevnt ovenfor. Så magen har når jeg tenker etter vært bedre denne perioden. Så aldri så ille at det ikke er godt for noe:0))

Dette er ment som informasjon og ikke for å skremme.:0))

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...