Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en 13 år gammel sønn som behandlende leger antar har kronisk trøtthetssyndrom (CFS/ME). Den eneste ”behandlingen” vi så langt har fått for dette, er en kompresjonsstrømpe (for å regulere blodtrykk) samt å vente på at kroppen forhåpentligvis helbreder seg selv. Vi kunne tenke oss å prøve ut ”kosttilskuddsterapi” for denne tilstanden i forsvarlige former, basert bl.a på det ernæringsorienterte spesialister på CFS i USA foreslår (for eksempel dr Paul Cheney, The Cheney Clinic in North Carolina). Ved innleggelse på klinikker og i flere forskningsartikler er det observert en rekke kostholdsrelaterte mangler for CFS-ere (generelt dårlig opptak av næringsstoffer og betydelige ”inni-cellen” mangler av magnesium, glutation, B6 og B12 m.m. og dårlig frigivelse av oksygen til vev) samt stort oksidativt stress. Siden ikke all forskningen peker i retning av at alle har de samme manglene, synes vi det er sikrest å gi tilskudd innen ”helt trygge doser”. Derfor:

Multivitamin (her inngår bl.a. A og D vitamin innenfor ADI norm). Dessuten B-compleks, C-vitamin (1000-2000mg), B6 (50 mg), B12 (100mcg?) og gulerot. Videre CoQ10 (100-150 mg), omega 3 og 6 (tilsammen 2g), Magnesium (200-300mg), Krom (200-300mcg), Selen (100mcg) og Sink (10-15mg) samt antioksidant (grape seed+bark), silymarin og MSM.

Mitt spørsmål er for så vidt nesten uavhengig av om man har CFS eller ei. Høres det helt trygt ut å ta kosttilskuddet ovenfor for en periode på 1-2 måneder (og fortsette i 6 måneder eller lengre med et eventuelt justert tilskudd)? Er det noe jeg bør legge til/trekke fra for at f.eks antioksidantbildet skal bli tilstrekkelig variert? (Han får forresten også 500mg kalsium fordi han ikke tåler melk. Han veier 40 kg)

Det foreslås også glutation (500mg, starte lavere), liponsyre (200mg) og Probiotika, men hvor jeg finner dette hen vet jeg ikke nå. Forslag?

Vennlig hilsen Fortvilet pappa

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21621-kosttilskuddsterapi-for-utmattethet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære jank.

Du kan gjerne gi disse tilskuddene i en periode på opptil 3 mnd, men hvis ikke det har noen effekt bør du ikke fortsette.

Som probiotika kan du gi melkefrie kapsler med melkesyrebakterier x 2-3 dgl. Når det gjelder glutation eller liponsyre så vet jeg ikke hvor du får tak i dette. Er det noen andre som vet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...