Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal slutte å røyke, og har tenkt å bestille time hos legen for å få Zyban.

Det som er verst for meg er nok kiloene som kommer på! har for mye av de allerede.Og det er jo like usunt å ha for mange kilo å bære på. Har du noen gode råd å gi meg?

Tror du det er mulig å slutte å røyke samtidig å gå ned i vekt?

Har du noen anbefalinger til meg??

Hilsen en som gleder seg til å slutte å røyke, hvis hu kan holde kiloene unna samtidig :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21663-det-g%C3%A5r-mot-r%C3%B8ykestopp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Tenkende.

Det har vært en opplest sannhet at de som kutter røyken går opp i vekt, men en undersøkelse fra Sverige viste faktisk at man både kunne slanke seg og kutte røyken samtidig. Zyban påvirker nikotinfølsomme reseptorer i hjernen slik at du ikke skal oppleve så sterkt røykesug. Du kan derfor gjerne sette deg som mål å ta av noen kg samtidig og innkassere enda flere seire på livsstilsarenaen. Forskningen har vist blandede resultater når det gjelder røykeslutt med akupunktur, men min erfaring er at mine pasienter som har klart å stumpe røyken har lagt på seg like mange hg (3-4) som andre har lagt på seg kg. Dette kommer sannsynligvis av at akupunkturen kan påvirke et "behovssenter" i hjernen eller hjelper kroppen å produsere stoffer som minsker trang til både mat og tobakk.

Kjære Tenkende.

Det har vært en opplest sannhet at de som kutter røyken går opp i vekt, men en undersøkelse fra Sverige viste faktisk at man både kunne slanke seg og kutte røyken samtidig. Zyban påvirker nikotinfølsomme reseptorer i hjernen slik at du ikke skal oppleve så sterkt røykesug. Du kan derfor gjerne sette deg som mål å ta av noen kg samtidig og innkassere enda flere seire på livsstilsarenaen. Forskningen har vist blandede resultater når det gjelder røykeslutt med akupunktur, men min erfaring er at mine pasienter som har klart å stumpe røyken har lagt på seg like mange hg (3-4) som andre har lagt på seg kg. Dette kommer sannsynligvis av at akupunkturen kan påvirke et "behovssenter" i hjernen eller hjelper kroppen å produsere stoffer som minsker trang til både mat og tobakk.

Det har jeg aldri hørt om, og det virket intresangt.

Hva sier man til behandleren, for at han/hun skal forstå at det er derfor jeg kommer?

At jeg både skal slutte å røyke og ikke gå formye opp i vekt?

Det tror jeg at jeg må prøve!

Takk for gode råd og godt svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...