Gå til innhold

Avføring under fødsel!


Gjest Thekla84

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Jeg har født tre ganger. Og vet du- jeg vet ikke om jeg bæsjet. Merket ingenting og tenkte ikke på det heller.

Fikk klyster før fødslene. Det at man kan bæsje under fødsel er noe jeg ble fortalt flere ÅR etter fødslene mine.

:-)

Jeg husker at jeg før første fødsel ikke likte tanken på å være så naken nedentil. Likte ikke tanken på at barnet skulle trykkes etc. Ble sjenert over tanken, og sjenert over min samboer.

MEN under fødsel ble bare alle de der bekymringen irrelevante. Da tenkte jeg på riene, på følelsene, på når det er ferdig, på klokka (ja for jeg følgte med klokka!!!)...osv. Alt jeg hadde bekymret meg om FØR fødsel var altstå fullstendig irrelevant akkurat i fødselsøyeblikket.

Kanskje det blir likens for deg`?

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angela1365380318

Jordmor vet jo at dette er normalt og er veninnen din sykepleier så vet hun det også, altså ikke noe grunn til å bli flau ovenfor de to.

Skulle samboeren gi deg noen grunn til å føle deg flau eller skamme deg over å ha bæsjet foran dem, etter at du har vært gravid i 9 månder med hans barn og prøver iherdig å få det ut så bør du kansje bytte han ut.

Du kan be om klyster når du annkommer sykehuset, det gjør at mye av bæsjen som ligger i tarmene kommer ut og gjør at det ikke er mye igjen der til selve barnet kommer.

Det er ganske logisk, barnet ligger jo vanligvis høyere oppe, også kommer det ned på vei ut og da presser hodet bæsjen ut.

Om samboeren din trykker og trykker i ti timer kommer det nok bæsj ut av han også skal du se.

Skjønner at du tenker at det er flaut, ingen vil vel bæsje på seg foran andre, men en fødsel er en slags untakstillstand der man kan tillate seg litt mer en ellers i livet.

Om du bæsjer eller ikke, jeg tror at når du holder barnet ditt i armene har du glemt hele greia og er nok mer stolt og glad en flau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også slike tanker før jeg skulle føde 1.mann, - men jeg skal love deg en ting; Når du ligger der og har veer, og skal til å presse ungen ut, er disse tankene som blåst ut av hodet ditt!;-)

Jeg gav i hvertfall f... i det, på det tidspunktet!

Jordmor og hjelpere vet at dette er vanlig, og ingen sier noe om det etterpå.

Vet hvordan du har det nå, men prøv heller å fokusere på å puste riktig når den kommer. Det er mye viktigere!;-)

Lykke til, iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på fødeavdeling, og dette skjedde ikke spesielt ofte. Kanskje ved en av femti eller deromkring.

I de fleste tilfeller tømmer man tarmen med klyster først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under min første fødsel følte jeg at jeg måtte bæsje. Det er et voldsomt trykk i hele underlivet. Det kom bare lit - tror jeg :-) Jeg fikk ikke tilbud om klyster - men det vil jeg spørre om nå vd 3. fødsel (miniklyx).

Synes det var ubehagelig - men jordmor var veldig diskrét. Mannen min tror jeg synes det nesten var naturlig så mye som jeg trykket for å få alt ut!

En jordmor mente at vaginal-fødsel - og med bakterier både fra endetarm og vagina gjør barnet mer motstandsdyktig! Så jeg trøster meg litt med det! Sønnen min er ihvertfall frisk og veldig rask (6 år)!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Under 1.fødsel som startet så kjapt at de ikke tok seg tid til klystér, kjente jeg at jeg måtte bæsje. Åpen og ærlig som jeg er sa jeg bare at jeg måtte på do.

Jordmor ba meg slappe av, tok hånden sin for å ta i mot det som kom, og alt fortsatte som normalt etterpå.

Hun sa at dette var hun veldig vant til. Ingenting å føle seg flau over i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Thekla84

Under 1.fødsel som startet så kjapt at de ikke tok seg tid til klystér, kjente jeg at jeg måtte bæsje. Åpen og ærlig som jeg er sa jeg bare at jeg måtte på do.

Jordmor ba meg slappe av, tok hånden sin for å ta i mot det som kom, og alt fortsatte som normalt etterpå.

Hun sa at dette var hun veldig vant til. Ingenting å føle seg flau over i det hele tatt.

Tusen takk for svaret ;) Har nemlig gått å bekymret meg litt over dette med avføring, og hvis jeg blir tilbudt klystèr, håper jeg at de vil hjelpe meg å sette det, selv om jeg føler dette også er litt flaut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja man gjør gjerne det faktisk, men be om klyster når du ankommer fødeavdelingen om det er tid for det:-)

uansett vil det ikke bli noe problem for deg vil jeg tro, fødselen går sin gang uten at du kan hverken stoppe eller forsinke, jeg selv har født tre barn og ikke opplevd det, men vet om mange som har... ingen har hengt seg opp i det faktisk, dette er noe du ikke merker noe særlig til vil jeg tro.

uansett, barnet ditt blir faktisk født, så overlat alt det andre til fagfolk og bry deg ikke om det i fall det skulle skje:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret ;) Har nemlig gått å bekymret meg litt over dette med avføring, og hvis jeg blir tilbudt klystèr, håper jeg at de vil hjelpe meg å sette det, selv om jeg føler dette også er litt flaut ;)

Jeg synes klystér er mye mer ubehagelig (selv om man da sitter på do alene) enn å bare bæsje litt og bli ferdig ;)

Følelsen man får mens grønnsåpevannet renner inn, og den fryktelige diaréen etterpå. Nei, takke meg til en bæsj eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thekla84

Jeg synes klystér er mye mer ubehagelig (selv om man da sitter på do alene) enn å bare bæsje litt og bli ferdig ;)

Følelsen man får mens grønnsåpevannet renner inn, og den fryktelige diaréen etterpå. Nei, takke meg til en bæsj eller to.

Ja huff, klystèr høres ikke behagelig ut hvertfall ;) Jeg skal prøve å unngå det der tror jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke uvanlig

Det er ikke uvanlig å "gjøre fra seg" under en fødsel. Jordmødrene er vant til dette, og pleier ikke kommentere det til den fødende, .... tror ikke du vil merke det selv ;), pga andre ting ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...