Gå til innhold

Sobril/førerkort NHD

Anbefalte innlegg

Fantom1365380824

Legen min fortalte meg at om jeg tar valium eller sobril så kan jeg etter lovene ikke kjøre bil på flere dager.

Kan man miste førerkortet om man tar en sobril ca en gang i uken??

Synes det høres merkelig ut at en ikke kan kjøre iallefall dagen etter man tar en slik medisin..

Er det virkelig så strengt? Hva skal jeg si til legen min om han sier at jeg ikke får kjøre bil om jeg bruker sobril så sjelden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217303-sobrilf%C3%B8rerkort-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på hvordan du føler deg. Man har lov å kjøre på medisiner dersom man ikke blir sløv av dem, tenk på alle som kjører bil og spiser antidepressiva.

Ofte vil man bare bli sløv i begynnelsen men det er veldig individuelt hvor sløv man blir av de forskjellige medikamentene.

Så lenge du har brukt og prøvd ut medisinene slik at du kjenner virkningen av dem, er det ikke riktig det legen din sier. Men du skal ikke kjøre bil på nye preparater du ikke kjenner virkningen på.

Det gjelder antidepressiva også, selv om det ikke står varseltrekant på dem. Varseltrekant betyr et varsel om varsomhet.

Skulle du derimot komme i en ulykke av noe slag, er du mer sårbar hvis de kan påvise diverse medisinbruk. Så jeg er en veldig forsiktig fører av den grunn.(Alle ville kanskje ikke vært helt enig i det, men...) Men jeg tenker spesielt på det.

Fantom1365380824

det har med halveringstiden til medisinen å gjøre.(dette varierer STERKT fra person til person dog)

Diazepam (Vival) har en halveringstid fra 36-200 timer

Oxazepam (Sobril) har en halveringstid på 4-15 timer

Jeg blir ikke sløv av en sobril. Greier bare å slappe av litt bedre inni meg. Etter noen timer så kjenner jeg ikke noe. Iallefall ikke 12 timer etterpå. Da må det jo være mulig å kjøre bil neste morgen om jeg tar en sobril i syv-åtte tiden kvelden før da..

Jeg blir ikke sløv av en sobril. Greier bare å slappe av litt bedre inni meg. Etter noen timer så kjenner jeg ikke noe. Iallefall ikke 12 timer etterpå. Da må det jo være mulig å kjøre bil neste morgen om jeg tar en sobril i syv-åtte tiden kvelden før da..

Skulle ikke tro det gjør noe.

Jeg synes virkningen av Sobril går ut etter ca. 6-8 timer, men er vel individuelt.

Annonse

Jeg kjører på 15 mg sobril. Ikke som en regel. Kjenner etter om jeg føler det er greit. Har gjort det i årevis, på p.forte også. Har hatt ett lite biluhell noen sinne, og føler meg som en like habil sjåfør som den neste. Jeg er klar over nedsenket reaksjonsevne, men man skal ikke overdrive denne heller. Vi er forskjellige der også.

Jeg tror det er veldig individuelt om man kan kjøre på sobril og tilsvarende preparater. Om man kjenner virkningen av dem, og man ikke blir trøtt eller sløvet bør det ikke være noe i veien for å kjøre selv om man går på medisiner som sobril.

Jeg fikk faktisk et tilsvarende preparat som sobril av legen min når jeg skulle ha oppkjøring! Så for min del går det helt greit å kjøre selv om jeg tar slike medisiner, og det er med legens godkjenning.

Så lenge du har brukt og prøvd ut medisinene slik at du kjenner virkningen av dem, er det ikke riktig det legen din sier. Men du skal ikke kjøre bil på nye preparater du ikke kjenner virkningen på.

Det gjelder antidepressiva også, selv om det ikke står varseltrekant på dem. Varseltrekant betyr et varsel om varsomhet.

Skulle du derimot komme i en ulykke av noe slag, er du mer sårbar hvis de kan påvise diverse medisinbruk. Så jeg er en veldig forsiktig fører av den grunn.(Alle ville kanskje ikke vært helt enig i det, men...) Men jeg tenker spesielt på det.

Det er ikke nok å kjenne til virkningen av medikamentet, man må også klart føle seg i stand til å kjøre bil - dvs. ikke føle seg "påvirket" eller ikke ha følelsen av å være trøtt og reagere saktere enn normalt.

Fantom1365380824

Skulle ikke tro det gjør noe.

Jeg synes virkningen av Sobril går ut etter ca. 6-8 timer, men er vel individuelt.

Så det er opp til meg selv om jeg er påvirket eller ikke? Om det skulle skje en ulykke eller jeg blir stoppet i kontroll og må avgi en blodprøve så er det ingen spesiel grense de går etter? Bare jeg som må føle meg opplagt nok til å kjøre liksom?

Så det er opp til meg selv om jeg er påvirket eller ikke? Om det skulle skje en ulykke eller jeg blir stoppet i kontroll og må avgi en blodprøve så er det ingen spesiel grense de går etter? Bare jeg som må føle meg opplagt nok til å kjøre liksom?

kjenn etter selv, men husk at varselstrekantene er der for en grunn ;)

Gjest frustrert8

For noe tull sier jeg da! Men det må jo selvsagt bli ens eget ansvar hvis en blir ør og trøtt av det.

Kan aldri si jeg har blitt ør og trett av vival, snarere tvert i mot. Det er mye farligere å kjøre med min GAD- svimmelhet.

For ikke å snakke om hvis man har panikkangst. Da må jo sobril og vival være redningen, hadde aldri turd kjøre vil uten beroligende i veska med den diagnosen..

Jeg har brukt vival i mange år, og fått legeattest til å ta minibuss-førekort av samme lege som skriver dem ut.

Og en ting til. Jeg har lest på nettet at 10-12 mg vival på dagsdose er tillatt vedbilkjøring.

Tenk på alle som lider av allergi. De medisinene de bruker er iallfall sløvende, og gir tretthet. Og ssri da, som man blir både likeglad og trett av. Har aldri i mitt liv slitt så med tretthet som på ssri.

Men det hører vi ikke noe om.

Annonse

Gjest frustrert8

For noe tull sier jeg da! Men det må jo selvsagt bli ens eget ansvar hvis en blir ør og trøtt av det.

Kan aldri si jeg har blitt ør og trett av vival, snarere tvert i mot. Det er mye farligere å kjøre med min GAD- svimmelhet.

For ikke å snakke om hvis man har panikkangst. Da må jo sobril og vival være redningen, hadde aldri turd kjøre vil uten beroligende i veska med den diagnosen..

Jeg har brukt vival i mange år, og fått legeattest til å ta minibuss-førekort av samme lege som skriver dem ut.

Og en ting til. Jeg har lest på nettet at 10-12 mg vival på dagsdose er tillatt vedbilkjøring.

Tenk på alle som lider av allergi. De medisinene de bruker er iallfall sløvende, og gir tretthet. Og ssri da, som man blir både likeglad og trett av. Har aldri i mitt liv slitt så med tretthet som på ssri.

Men det hører vi ikke noe om.

Og det med dosen på 10-12 mg daglig vil jo og selvfølgelig være svært individuellt, for man venner seg jo på medisiner. Hva det måtte være.

Noe tollereanse blir det jo unektelig i løpet av årene, når en går fast på medisiner. Det gjelder alt med rød trekant.

Så en med allergi, som første perioden blir veldig sløv og trøtt, vil etter en tids bruk ofte ikke reagere slik i det hele tatt. og det samme gjelder jo benzo preparater.

Når det er brukt noen år vil jo 5 mg virke svakere enn den gjorde i begynnelsen. Så det er mao umulig å få målt sløvhet blodprøver. helt individuellt,

derfor må alle heller være sitt ansvar bevisst.

Det er ikke nok å kjenne til virkningen av medikamentet, man må også klart føle seg i stand til å kjøre bil - dvs. ikke føle seg "påvirket" eller ikke ha følelsen av å være trøtt og reagere saktere enn normalt.

Ja, det ansvaret har en uansett når en setter seg bak en bil, enten det gjelder medisinpåvirkning, at en er trøtt, er oppskaket osv. En må alltid vite at en er i stand til å kjøre bil på en forsvarlig måte.

Så jeg setter meg ikke bak rattet i kjennbar påvirket tilstand, men har likevel kjørt på 15 mg sobril eller en paralgin forte. Uten at jeg mener det var og er uansvarlig for meg. Men dette kan ha sammenheng med hvor sterke smerter jeg har hatt, eller hvor sterk angst før jeg tok medisinene, hvor mye jeg har brukt av dem den siste tiden. Det er ganger jeg ikke føler jeg skal kjøre på en paralgin forte. Og det er ganger jeg ikke kjører fordi helsetilstanden min er slik at det ikke kjennes forsvarlig ut selv om jeg ikke har tatt noen medisiner.

Man har et stort ansvar for andres liv bak rattet, det er klart. Jeg tror at vi som går på medisiner, AD, eller hva det nå er, tenker vel så mye på dette som andre.

Det spørs om du blir stoppet på grunn av merkelig kjøring, eller om du har vært mistenkelig uansvarlig bak rattet i en kollisjon. Er det tvil om hvem som har vært uansvarlig, og du er den eneste på medisiner, ligger en nok tynnere an. Tror jeg i hvert fall. Jeg tenker i hvertfall på det hver gang jeg setter meg foran rattet.

Men dette gjelder også antidepressiva. Man skal ikke kjøre bil den første tiden en går på AD, før en eventuelt vet og kjenner at en er i stand til det. Selv fikk jeg et trasig anfall i forbindelse med oppstart av cipralex denne gangen, og hadde jeg vært bak rattet da vet jeg ikke hvordan det skulle gått.

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Ved førstegangs bruk, må pasienten lære seg å kjenne virkningen før en kjører bil.

2. Hos "erfaren bruker" gjelder som for all annen bilkjøring at en må selv vurdere om en er opplagt nok til å kjøre bil.

3. Veiledende retningslinjer sier at bruk over 15 mg x 3 ikke er forenlig med bilkjøring.

Dette er helt individuelt hvordan man reagerer på medikamentet. Hvis jeg tar meg selv som eksempel så blir jeg ikke sløv av sobril eller rivotril, den bare fjerner angsten hos meg. Kjører bedre bil med enn uten for å si det sånn, pga når jeg har sterk uro/angst så har jeg ikke noe bak rattet å gjøre i det hele tatt. men jeg vet om noen som reagerer med at de blir sløve og trøtte på små doser. Jeg har vært oppe i 25 mg x 4 daglig på det meste med sobril. Og 1 mg x 3 daglig med rivotril.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...