Gå til innhold

Spørsmål om "styrtfødsel"


Velouria

Anbefalte innlegg

Mine to jenter har blitt født kjapt, 3t og 40 min på første og 1 t og 5 min andre gang.

Er noen av disse hva man kaller styrtfødsel? Det gikk jo rimelig kjapt begge gangene, men jeg hørte aldri noe om begrepet styrtfødsel. Please enlighten me. :)

Vi vurderer å sette i gang med prøving på nr 3, så nå suger jeg (igjen) til meg alt fødselsstoff :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener å ha hørt noe om at alt under 3 timer anses som styrtfødsel. Men jeg kan ta feil.

Så koselig at dere tenker på nr. 3 da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt noe om at alt under 3 timer anses som styrtfødsel. Men jeg kan ta feil.

Så koselig at dere tenker på nr. 3 da!

Takk for det :)

Vi er litt i tvil om vi er ferdige med bleier og sånn, men vi syns heller ikke at familien er helt komplett. Også tenker vi litt på at jentene er jo nå snart 5 og snart 7, så vi syns det er på tide at det skjer ganske snart om det skal være aktuelt. Nå bor vi egentlig ganske trangt og vet ikke helt hvor lenge vi blir boende her, så det er mange hensyn å ta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Vi er litt i tvil om vi er ferdige med bleier og sånn, men vi syns heller ikke at familien er helt komplett. Også tenker vi litt på at jentene er jo nå snart 5 og snart 7, så vi syns det er på tide at det skjer ganske snart om det skal være aktuelt. Nå bor vi egentlig ganske trangt og vet ikke helt hvor lenge vi blir boende her, så det er mange hensyn å ta. :)

Vi tenkte også litt slik. Lillebror kom 2 mnd før storesøster ble 6 og 4 mnd før lillesøster blir 5.

Det var litt "nå eller aldri".

Den første tiden kunne jeg kjenne et lite snev av anger. Det er jo utrolig slitsomt med nyfødte.

Men nå som han har blitt 4 mnd synes jeg det er helt herlig å ha en liten en til.

Jeg har aldri syntes bleieskift har vært noen slitsom ting, synes egentlig bare det er koselig.

Sett i gang dere!!!

(Vi starter snart med ombygging av huset for å få flere soverom...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 3 timer på min første fra første tegn. Føselslegen da og jordmoren min nå kaller det begge for styrtfødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andremann kom på 20 - 30 min og var helt klart styrtfødsel. Med tredjemann ble jeg igangsatt og hun kom på to timer og 15 min. Det ble ikke sagt noe om styrtfødsel da, men godt mulig de regner det som det når det går under tre timer (som noen andre her sier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fødte minstemann på 2 1/2 time, men det skjedde likevel ganske kontrollert og gradvis, bortsett fra en meget intens siste halvtime. Noen definisjon har jeg ikke hørt, men jeg tror ikke fagfolk ville kalt det for styrtfødsel.

Noe jeg _har_ hørt, men som kan være en myte, er at fødsel nr. 2 nesten alltid går mye greiere enn den første, men at nr. 3 kan by på overraskelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte minstemann på 2 1/2 time, men det skjedde likevel ganske kontrollert og gradvis, bortsett fra en meget intens siste halvtime. Noen definisjon har jeg ikke hørt, men jeg tror ikke fagfolk ville kalt det for styrtfødsel.

Noe jeg _har_ hørt, men som kan være en myte, er at fødsel nr. 2 nesten alltid går mye greiere enn den første, men at nr. 3 kan by på overraskelser.

Den har jeg hørt også, og det uroer meg faktisk litt siden jeg har sluppet så billig unna de to første gangene... Det var jo meget intenst, men før jeg visste ordet av det lå det et barn i armene som var mitt.

Moren min har født 4 barn på drøye 10 timer sier hun, så jeg har jo egentlig gode odds.

takk for informasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andremann kom på 20 - 30 min og var helt klart styrtfødsel. Med tredjemann ble jeg igangsatt og hun kom på to timer og 15 min. Det ble ikke sagt noe om styrtfødsel da, men godt mulig de regner det som det når det går under tre timer (som noen andre her sier).

Tusen takk for svar, jeg er helt tussete her jeg sitter å mimrer over fødsler. Det er nesten så jeg får kynnere bare av å titte på dette forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 3 timer på min første fra første tegn. Føselslegen da og jordmoren min nå kaller det begge for styrtfødsel.

Ok, takk for infoen. Det er jo uansett ingen big deal, jeg er bare nysgjerrig egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Vi er litt i tvil om vi er ferdige med bleier og sånn, men vi syns heller ikke at familien er helt komplett. Også tenker vi litt på at jentene er jo nå snart 5 og snart 7, så vi syns det er på tide at det skjer ganske snart om det skal være aktuelt. Nå bor vi egentlig ganske trangt og vet ikke helt hvor lenge vi blir boende her, så det er mange hensyn å ta. :)

Nå ble jeg abre litt nysgjerrig og det er mulig jeg blander deg med en annen. Ikke svar hvis du ikke vil. Men er det ikke du som bor sammen med far til barna, men forhodlet deres er over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg hørt også, og det uroer meg faktisk litt siden jeg har sluppet så billig unna de to første gangene... Det var jo meget intenst, men før jeg visste ordet av det lå det et barn i armene som var mitt.

Moren min har født 4 barn på drøye 10 timer sier hun, så jeg har jo egentlig gode odds.

takk for informasjonen :)

Ei venninne av meg har født fire barn på litt over 7 timer :-)

Tror det forløp omtrent slik:

Nr 1: 3 timer fra første ri til barnet var ute

Nr 2: 1 time fra første ri til barnet var ute (planlagt hjemmefødsel)

Nr 3: 20 minutter fra første ri til barnet var ute

Nr 4: 3 timer

Norgesrekord??!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette kan kalles styrtfødsel nei.

Her er historien til to venninner av meg;

Nr. 1, kom på sykehuset, hadde hatt kynnere noen timer, da de kom på føden, hadde ikke V. tid til noe annet enn å inn på fødestua, jeg må ha av meg klæra for jeg kjenner hodet, ingen trodde på henne, hun reiv av seg klæra og la seg oppi fødestolen, og der kom han :-), hun hadde helt rett, hodet var omtrent ute da de ankom sykehuset.

Nr. 2, skulle på kur på en mandag, 14 dager på overtid, søndagsmorgenen våknet hun, følte at noe var veldig annerledes, de dro på sykehuset, hun la seg i fødestolen for å undersøkes, der var det 9 cm åpning, de tok vannet på henne, 15 minutter etterpå var han ute :-). Hun fikk problemer med synet de nærmeste dagene, og det kom seg av styrtfødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tenkte også litt slik. Lillebror kom 2 mnd før storesøster ble 6 og 4 mnd før lillesøster blir 5.

Det var litt "nå eller aldri".

Den første tiden kunne jeg kjenne et lite snev av anger. Det er jo utrolig slitsomt med nyfødte.

Men nå som han har blitt 4 mnd synes jeg det er helt herlig å ha en liten en til.

Jeg har aldri syntes bleieskift har vært noen slitsom ting, synes egentlig bare det er koselig.

Sett i gang dere!!!

(Vi starter snart med ombygging av huset for å få flere soverom...)

Vi må også til med utbygging av huset for å få flere soverom, ikke pga familieforøkelse, men nå må jentene snart få hvert sitt rom.

Skal dere bygge ut mye ? Har dere fått prisoverslaget ? Blir det dyrt ?

Vi ser også på husannonser (bor på en liten plass, så det er ikke ofte det kommer hus til salg), kanskje vi er så heldige å få kjøpt et større hus uten at vi må imellom med så mye som en evt. utbygging vil koste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vår første var jeg 3 minutter på sykehuset... Det var en guffen opplevelse, egentlig.

Med andredama tok det 1 1/2 time, og vi følte at vi hadde gooood tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, jeg er helt tussete her jeg sitter å mimrer over fødsler. Det er nesten så jeg får kynnere bare av å titte på dette forumet :)

Skjønner deg godt og misunner deg litt som kanskje skal få oppleve dette igjen! Jeg både vet og føler at jeg er ferdig med graviditeter og små babyer, men kjenner likevel følelsen av vemod når jeg tenker på det... Kanskje derfor jeg fortsatt "vanker" litt her inne også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette kan kalles styrtfødsel nei.

Her er historien til to venninner av meg;

Nr. 1, kom på sykehuset, hadde hatt kynnere noen timer, da de kom på føden, hadde ikke V. tid til noe annet enn å inn på fødestua, jeg må ha av meg klæra for jeg kjenner hodet, ingen trodde på henne, hun reiv av seg klæra og la seg oppi fødestolen, og der kom han :-), hun hadde helt rett, hodet var omtrent ute da de ankom sykehuset.

Nr. 2, skulle på kur på en mandag, 14 dager på overtid, søndagsmorgenen våknet hun, følte at noe var veldig annerledes, de dro på sykehuset, hun la seg i fødestolen for å undersøkes, der var det 9 cm åpning, de tok vannet på henne, 15 minutter etterpå var han ute :-). Hun fikk problemer med synet de nærmeste dagene, og det kom seg av styrtfødselen.

Det kalles styrtfødsel når det er tre timer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest flere steder det samme om styrtfødsel. Og alle bøker er enige med Gro Nylander om styrtfødsel:

"Styrtfødsel kaller vi det når det tar mindre enn tre timer ved første fødsel, og mindre enn to ved senere."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må også til med utbygging av huset for å få flere soverom, ikke pga familieforøkelse, men nå må jentene snart få hvert sitt rom.

Skal dere bygge ut mye ? Har dere fått prisoverslaget ? Blir det dyrt ?

Vi ser også på husannonser (bor på en liten plass, så det er ikke ofte det kommer hus til salg), kanskje vi er så heldige å få kjøpt et større hus uten at vi må imellom med så mye som en evt. utbygging vil koste.

Vi kikket også en stund etter nytt hus, men det var få som hadde nok soverom. Dessuten trives vi egentlig veldig godt her.

Vi trenger ikke bygge ut, men bygge om. Vi har et hus med sokkel, og i sokkelen er det mye plass som ikke blir brukt.

Så nå skal begge jentene få egne soverom nede, og lillebror får soverommet oppe som jentene har nå.

Vi har ikke egentlig fått noe overslag, men vi regner med det blir mellom 50000 og 100000 for hele sullamitten.

Da skal vi isolere og gjøre et skikkelig rom ut av noe som opprinnelig var en garasje i sokkelen. Bygge om ganske mye ellers + fikse en god del på gårdsplassen og garasjen.

Gleder meg til alt er ferdig.

Men, da skal vi i gang med badet oppe...

Men en dag, da er vi ferdige og det skal bli greit!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg hørt også, og det uroer meg faktisk litt siden jeg har sluppet så billig unna de to første gangene... Det var jo meget intenst, men før jeg visste ordet av det lå det et barn i armene som var mitt.

Moren min har født 4 barn på drøye 10 timer sier hun, så jeg har jo egentlig gode odds.

takk for informasjonen :)

Jeg hadde en veldig laaaang fødsel første gang, andre og tredje gang gikk det kjapt og greit. Nr 3 gikk nesten på rutinen :-) - og altså ikke noe verre enn de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...