Gå til innhold

psykoser/psykotisk? ser ting...

Anbefalte innlegg

Gjest anonym sliter

fikk nylig vite at jeg har lav terskel for å bli psykotisk. spesielt ved misbruk av dop.

jeg turte ikke fortelle alt jeg ser og hører, da mener jeg når jeg ikke har tatt noe.

har sluttet helt med dop.

jeg ser for eksempel ting i øyekroken hele tiden hvis jeg fokuserer på noe og når jeg snur meg dit er det borte, det er ikke bare mørke skyger men ting.

jeg har også til tider mistet kontrollen over hva jeg driver med men skjønt i etterkant at jeg mistet kontrollen og jeg skammer meg veldig.

jeg har ikke vært innlagt eller noe for dette, jeg har nok misforstått hva som har skjedd og trodd jeg har vært deprimert, er veldig redd for at jeg skal "bli gal" ute blant folk så jeg har holdt meg for meg selv lenge.

det jeg lurer på er om noen kjenner til dette, skal jeg fortelle dette her og risikere og bli innlagt.

ettersom jeg har forstått er dette rimelig alvorlig ?

vet ikke helt hva jeg skal gjøre, kan noen fortelle meg hva som skjer med meg og hva som er best å gjøre???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217555-psykoserpsykotisk-ser-ting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du blir ikke tvangsinnlagt bare fordi at du beskriver psykotiske symptomer. Kriteriene for å bli innlagt på tvang handler BÅDE om at man er alvorlig og akutt psykiatrisk syk OG at det er akutt fare for at man skal skade seg selv eller andre. Det må rett og slett ha klikka skikkelig for deg for at noe sånt skal skje.

Mange med psykotiske symptomer kan bli henvist til psykolog/psykiater på vanlig vis, og så motta tilbud om samtaler og/eller antipsykotisk medisin.

Å legge noen inn på tvang er en desperat handling, og noe jeg tror leger og psykologer kun gjør når de MÅ. Det er best for de, for pasienten og for samfunnsøkonomien at man hjelper folk uten å tvangsinnlegge de.

Gjest anonym sliter

Du blir ikke tvangsinnlagt bare fordi at du beskriver psykotiske symptomer. Kriteriene for å bli innlagt på tvang handler BÅDE om at man er alvorlig og akutt psykiatrisk syk OG at det er akutt fare for at man skal skade seg selv eller andre. Det må rett og slett ha klikka skikkelig for deg for at noe sånt skal skje.

Mange med psykotiske symptomer kan bli henvist til psykolog/psykiater på vanlig vis, og så motta tilbud om samtaler og/eller antipsykotisk medisin.

Å legge noen inn på tvang er en desperat handling, og noe jeg tror leger og psykologer kun gjør når de MÅ. Det er best for de, for pasienten og for samfunnsøkonomien at man hjelper folk uten å tvangsinnlegge de.

takk for svar

jeg går hos psykolog og har vært hos enda flere spesialister for utredning eller hva det heter, det var der jeg ble fortalt dette.

var dum og løy der, og sa nei til flere av tingene de spurte meg om som jeg opplever hele tiden.

var redd.

de har spurt meg flere ganger hva jeg tenker om å bli innlagt en periode, det er derfor jeg ikke turte å si alt som skjer i hodet mitt.

etter å ha lest hva du skriver så må jeg nok ta sjansen for å bli bedre, takk!

Gjest ninibella

"Du blir ikke tvangsinnlagt bare fordi at du beskriver psykotiske symptomer. Kriteriene for å bli innlagt på tvang handler BÅDE om at man er alvorlig og akutt psykiatrisk syk OG at det er akutt fare for at man skal skade seg selv eller andre. Det må rett og slett ha klikka skikkelig for deg for at noe sånt skal skje."

Du tar nok feil der. De har et kriterie om at utsikt for vesentlig bedring blir hindret om du ikke blir tvangsinnlagt. Så det å ha psykotiske symptomer er nok til å bli tvangsinnlagt, du trenger overhodet ikke ha klikka helt. Det skjedde meg og jeg var fullstendig rolig og klar over at det ikke var virkelig etc.

Dette med at det må være fare for en selv eller andre, er feil.

"Du blir ikke tvangsinnlagt bare fordi at du beskriver psykotiske symptomer. Kriteriene for å bli innlagt på tvang handler BÅDE om at man er alvorlig og akutt psykiatrisk syk OG at det er akutt fare for at man skal skade seg selv eller andre. Det må rett og slett ha klikka skikkelig for deg for at noe sånt skal skje."

Du tar nok feil der. De har et kriterie om at utsikt for vesentlig bedring blir hindret om du ikke blir tvangsinnlagt. Så det å ha psykotiske symptomer er nok til å bli tvangsinnlagt, du trenger overhodet ikke ha klikka helt. Det skjedde meg og jeg var fullstendig rolig og klar over at det ikke var virkelig etc.

Dersom det du skriver er riktig i alle tilfeller, skulle jeg ha vært tvangsinnlagt nå. Jeg har nemlig psykotiske symptomer, og en forhistorie med flere psykotiske sammenbrudd. Psykiateren min er fullt klar over hvordan jeg har det, og syns det holder med å gi meg anti-psykotika. Hun følger riktignok godt med.

Jeg mistenker at forhistorien, innsikten og evnen til å samarbeide kan være avgjørende for om man blir innlagt eller ikke. Hvilken behandler man har, er nok også viktig. Hos noen er det høyere under taket enn hos andre.

Annonse

Gjest ninibella

Dersom det du skriver er riktig i alle tilfeller, skulle jeg ha vært tvangsinnlagt nå. Jeg har nemlig psykotiske symptomer, og en forhistorie med flere psykotiske sammenbrudd. Psykiateren min er fullt klar over hvordan jeg har det, og syns det holder med å gi meg anti-psykotika. Hun følger riktignok godt med.

Jeg mistenker at forhistorien, innsikten og evnen til å samarbeide kan være avgjørende for om man blir innlagt eller ikke. Hvilken behandler man har, er nok også viktig. Hos noen er det høyere under taket enn hos andre.

og når har jeg ment at det skjer i ALLE tilfeller?

vet flere som går poliklinisk også.

Men jeg bare sier, som sant er, at det du ikke trenger å ha klikka helt eller være til fare for deg selv eller andre for å bli tvangsinnlagt.

så lenge de mener din utsikt til bedring er stor om du blir innlagt, mener de tvangsinnleggelse er mindre inngripen/belastning enn å fortsette ha "alvorlig sinnslidelse" og ikke være innlagt. Jeg var fullt villig til å motta behandling uten å være innlagt, men de mente det var fare for at jeg ville unndra meg den etter kortere eller lengre tid.

Og jeg er ikke bitter pga tvangsinnleggelsen eller noe slik, jeg bare oppklarer denne misforståelsen som er ute å går at du må ha klikka helt og være til fare for andre eller deg selv.

takk.

takk for svar

jeg går hos psykolog og har vært hos enda flere spesialister for utredning eller hva det heter, det var der jeg ble fortalt dette.

var dum og løy der, og sa nei til flere av tingene de spurte meg om som jeg opplever hele tiden.

var redd.

de har spurt meg flere ganger hva jeg tenker om å bli innlagt en periode, det er derfor jeg ikke turte å si alt som skjer i hodet mitt.

etter å ha lest hva du skriver så må jeg nok ta sjansen for å bli bedre, takk!

Hei!

Hvis du gjør det tydelig at du vil samarbeide om behandling, medisiner etc., er det nok lite sannsynlig at du blir innlagt.

Jeg er enig med andre her om at du burde være ærlig og fortelle om det du sliter med. Vei fordelene med å spille med åpne kort (at du vil få riktig behandling og større sjanse for å bli frisk -samt å slippe å bære dette alene) opp mot den sannsynligvis lille sjansen for at du blir innlagt..

Fortell at du ikke turte å være åpen om symptomene av frykt for å innleggelse, det vil behandlerne helt sikkert ha stor forståelse for. Da vil de også forstå din aversjon mot å bli innlagt og sikkert unngå det i det lengste.

Du kommer til å få det bedre ved å snakke med behandler om dette, for jeg forstår at symptomene gjør deg litt engstelig..

Hovedkriteriet for tvangsinnleggelse er alvorlig sinnslidelse eller mistanke om det. Man MÅ være alvorlig sinnslidende (eller legen mener det er mistanke om det) for tvangsinnleggelse.

Om det går an å være "helt rolig" (dine ord), eller om man må ha "klikka" (mitt ord), er vel mest en diskusjon omkring detaljer og retorikk i forhold til hvordan man definerer begrepet "alvorlig sinnslidelse".

I tillegg til nevnte hovedkriterium, har man to tilleggskriterium. Ett av disse tilleggskriteriene MÅ også være tilstede I TILLEGG til hovedkriteriet. De er enten at man er til fare for selv/andre, eller som du sier, at man uten tvansinnleggelse forspiller sjansene til viktig behandling.

For riktig å banke inn poenget ;-) gjentar jeg jeg det nå enda engang: Det MÅ foreligge alvorlig sinnslidelse eller mistanke om alvorlig sinnslidelse for at man kan tvangsinnlegge folk her i Norge.

Gjest ninibella

Hovedkriteriet for tvangsinnleggelse er alvorlig sinnslidelse eller mistanke om det. Man MÅ være alvorlig sinnslidende (eller legen mener det er mistanke om det) for tvangsinnleggelse.

Om det går an å være "helt rolig" (dine ord), eller om man må ha "klikka" (mitt ord), er vel mest en diskusjon omkring detaljer og retorikk i forhold til hvordan man definerer begrepet "alvorlig sinnslidelse".

I tillegg til nevnte hovedkriterium, har man to tilleggskriterium. Ett av disse tilleggskriteriene MÅ også være tilstede I TILLEGG til hovedkriteriet. De er enten at man er til fare for selv/andre, eller som du sier, at man uten tvansinnleggelse forspiller sjansene til viktig behandling.

For riktig å banke inn poenget ;-) gjentar jeg jeg det nå enda engang: Det MÅ foreligge alvorlig sinnslidelse eller mistanke om alvorlig sinnslidelse for at man kan tvangsinnlegge folk her i Norge.

Ja det må foreligge alvorlig sinsslidelse, men det må ikke være fare for en selv eller andre. En trenger ikke være klikka rabiat fordi om en f.eks har psykotiske symptomer. En kan forholde seg meget rolig. F.eks være deprimert og stort sett holde seg hjemme og unna folk. En skader ikke seg selv eller andre for det.

Vanskelig å fatte poenget mitt eller? Har du vært tvangsinnlagt på det grunnlaget kanskje? Det har jeg og jeg har papirene her, så jeg vet nok hva jeg snakker om=)

De mest rabiate folka er forresten der frivillig=)

Du får det til å høres ut som om en som har vært tvangsinnlagt er rabiat, helt klikk og farlig. Noe som er ganske så feil. Ikke rart det fins fordommer.

Da fare for en selv eller andre, bare er ETT av de tilleggskriteriene i tillegg til "alvorlig sinnslidelse". Det er andre, som det jeg nevnte ovenfor. Som at de mener det er mindre inngripen i lengden å legge deg inn på tvang, enn at du fortsetter å være syk om de er redd det er fare for du unndrar deg behandling etter kortere eller lengre tid.

Jeg har hatt noen påkjenninger den siste tiden og opplever stadig noe av det samme som det du beskriver. Jeg gikk en stund og tidde om det, enda det plaget meg veldig og jeg ble mer engstelig av det.

Jeg går til jevnlig behandling for depresjon og angst, både i gruppeterapi og til individuell terapi. Da jeg endelig turte å fortelle om hvordan jeg hadde det til individualterapeuten min, så ble jeg møtt med forståelse, ikke fordømmelse.

Jeg er også klar over at mange av de tankene jeg har ikke er normale, og at jeg forestiller meg ting som ikke helt har rot i virkeligheten. Likevel er det vondt og skremmende for meg.

ingen har nevnt med ett ord at jeg står i fare for å tvangsinnlegges, eller innlegges i det hele tatt. Det de har spurt meg om er om jeg kan tenke meg å forsøke antipsykotisk medisin, noe jeg foreløpig har takket nei til av redsel for å legge på meg enda mer enn jeg allerede har gjort (har gått opp mye i vekt på ganske kort tid og sliter med høyt blodtrykk).

Men, jeg teller på knappene om det kanskje kan være lurt å forsøke uansett.

Jeg bruker ikke dop da. Det er 20 år siden jeg leflet med sånt. Om du tester ut stoff, så kanskje det beste er at du kutter ut det først?

Hei. Jeg bare lurer på om du vet hva som regnes som "alvorlig sinnslidelse"? kanskje ikke det rette sted å spørre men...;-)

Hei. Jeg bare lurer på om du vet hva som regnes som "alvorlig sinnslidelse"? kanskje ikke det rette sted å spørre men...;-)

I hovedsak er det de schizofrene lidelsene og de alvorlige personlighetsforstyrrelsene som regnes som alvorlig sinnslidelse. I tillegg alle tilstander med psykose/bisarr og omfattende realitetsbrist(rusutløst psykose, bipolar lidelse, depresjon med psykose osv).

Jeg tror det blir riktig å si det sånn. Men når det kommer til stykket, er det vel forskjeller i hvordan ulike behandlere oppratter hva som er alvorlig sinnlidelse og hva som ikke er det. F.eks. hvor ville og standhaftige vrangforestillinger må man ha for at det skal kunne kalles psykose? I teorien er det jo svart-hvitt, i praksis er det vel mest grått.

Annonse

I hovedsak er det de schizofrene lidelsene og de alvorlige personlighetsforstyrrelsene som regnes som alvorlig sinnslidelse. I tillegg alle tilstander med psykose/bisarr og omfattende realitetsbrist(rusutløst psykose, bipolar lidelse, depresjon med psykose osv).

Jeg tror det blir riktig å si det sånn. Men når det kommer til stykket, er det vel forskjeller i hvordan ulike behandlere oppratter hva som er alvorlig sinnlidelse og hva som ikke er det. F.eks. hvor ville og standhaftige vrangforestillinger må man ha for at det skal kunne kalles psykose? I teorien er det jo svart-hvitt, i praksis er det vel mest grått.

tusen takk=) man må kanskje uansett være psykotisk, eller?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...