Gå til innhold

Funksjonshemming eller sykdom, hva er forskjellen

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Jeg var en nokså hyppig "gjest" her på dette forumet for laaaang tid siden. Grunnen var at jeg hadde fått diagnosen asperger syndrom, og jeg hadde en svært vanskelig periode med å forstå diagnosen og ganske svære identitetsproblemer ei stund, fordi jeg syntes det var en så vanskelig diagnose.

Temmelig forvirret, egentlig.

Jeg har det mye bedre med meg selv nå, selv om funksjonshemmingen som jeg har, og som er medfødt, ikke har forandret seg noe, ei heller angsten som jeg ikke blir kvitt.

Det er en vesentlig forskjell på det å ha en sykdom, og det å ha en funksjonshemming, sånn som jeg har.

Dersom man har en funksjonshemming, så kan man få hjelp eller hjelpemidler til å overkomme den funksjonshemmingen.

Dersom det er en sykdom, så er det ikke mulig å gjøre det i den utstrekningen.

Nå skal autismeenheten i Norge, samt hjelpetiltak for mennesker med autistiske lidelser legges inn under medisinsk behandling, noe som det fra faglig hold blir protestert kraftig mot. Fra autismeforeningen sin side, blir det trekt frem at man med autisme, står overfor pedagogiske utfordringer, ikke medisinske.

Og psykiatrien som sådan er ikke egentlig skikket til å ta seg av mennesker med autistiske lidelser, så fremt man ikke har spesialisert seg i den retningen.

Det finnes vanvittig mange eksempler på direkte feilbehandling av mennesker med autistiske lidelser. Mennesker som har fått diagnose skizofreni o. l, eller som meg, som fikk diagnose angst og depresjon, og noen sa de trodde jeg hadde en unnvikende personlighetsforstyrrelse (men det var aldri noen off. diagnose).

Angst og depresjon var en mer riktig diagnose dengangen. Men jeg ble forvirret av at de trodde foreldrene mine hadde skylden, noe jeg ikke klarte å få til å stemme.

Hvis det hadde vært en sykdom, så kunne det hendt at foreldrene mine hadde skylden.

Når det er en funksjonshemming, så har de ikke det.

Fortsetter under...

Dette er jo noe å tenke på ja.

Ærlig talt så tror jeg ofte de som skal stille diagnoser ikke har peiling,men bare later som de har det.

Egentlig vet de ingenting,men er for redde for å si det,da virker de uproffe.

Men traff en psykiater for en stund siden,hun sa at de vet for lite om psykiatri og psykiske sykdomme i dag.

Da var hun ærlig,for det er sant,syns det var flott at hun sa det.

Det gjør dem til "normale" folk og ikke altvitendes,det er de ikke....

Men mangen av dem vil gjerne være det.

Berømmer dem som sier sannheten,og den er at de ikke sitter med alle svarene.

Alt er i forandring hele tiden,det gjelder både oss og diagnosene,derfor bør terapeutene også følge med,ellers er det de som henger fast innenfor en a4 ramme,det er skummelt.

Gjest provoserende?

Mener heller at sykdom i noen tilfeller, ikke alle, kan føre til funksjonshemming. Og at funksjonshemmingen er forskjellen mellom det funksjonsnivået en person har og det som samfunnet/dagliglivet krever av en.

Kan ingenting gjøres for å heve ditt funksjonsnivå eller senke kravene fra dine omgivelser, selv om du sier du har en sykdom (egentlig betyr vel syndrom ikke sykdom, men en samling av symptomer)

Mener heller at sykdom i noen tilfeller, ikke alle, kan føre til funksjonshemming. Og at funksjonshemmingen er forskjellen mellom det funksjonsnivået en person har og det som samfunnet/dagliglivet krever av en.

Kan ingenting gjøres for å heve ditt funksjonsnivå eller senke kravene fra dine omgivelser, selv om du sier du har en sykdom (egentlig betyr vel syndrom ikke sykdom, men en samling av symptomer)

Du har nok misforstått innlegget mitt litegranne...jeg har en medfødt funksjonshemming, en tilstand i hjernen, eller en dysfunksjon om du vil, som kalles asperger syndrom.

Funksjonsnivået mitt nå, er nok så høyt som jeg kan få til, det er ikke det som er problemet. Problemet ligger i at jeg blir sliten av å prøve å opprettholde et høyt funksjonsnivå.

Men dette er ikke noe som jeg foretar meg bevisst, det er nok noe som jeg har lært meg å gjøre, omtrent som om jeg hadde vært dyslektiker og hadde lært meg å "lese" ved å pugge ordene...

Så skaden har forsåvidt allerede skjedd, gjennom en oppvekst der ingen var klar over at det feilte meg noe som helst.

Det ble stilt krav til meg, og det blir det forsåvidt fremdeles, som er av en slik art at jeg ikke greier å oppfylle kravene.

Resultatet blir at jeg blir sliten av sosial omgang. Jeg elsker å ha omgang med andre mennesker, men det blir slitsomt for meg.

Asperger syndrom er en autistisk lidelse som rammer mennesker med ellers normal intelligens.

Mange med asperger syndrom stifter etterhvert bekjentskap med psykiatrien, som en reaksjon på omgivelsenes krav. Hoveddiagnosene som de da får, er angst og depresjon, men noen får også andre diagnoser innenfor psykiatrien.

Men det er ikke så ille å ha denne diagnosen, den gir ihvertfall rettigheter i forhold til uføretrygd, dersom man trenger det.

Og det gjør mange med asperger syndrom etterhvert.

Selv har jeg 100% uføretrygd, som ung ufør.

Mange andre, er ofte på attføring, når de da ikke er under behandling innenfor psykiatrien. Man kan også få "arbeid under bistand".

Atter andre igjen, har en blanding av rehabiliteringspenger og uføretrygd.

Håper det var oppklarende. Du kan også slå opp på autismeforeningen sin side, og lese om asperger syndrom der.

http://ww2.autismeforeningen.no/

mvh

Gjest provoserende?

Du har nok misforstått innlegget mitt litegranne...jeg har en medfødt funksjonshemming, en tilstand i hjernen, eller en dysfunksjon om du vil, som kalles asperger syndrom.

Funksjonsnivået mitt nå, er nok så høyt som jeg kan få til, det er ikke det som er problemet. Problemet ligger i at jeg blir sliten av å prøve å opprettholde et høyt funksjonsnivå.

Men dette er ikke noe som jeg foretar meg bevisst, det er nok noe som jeg har lært meg å gjøre, omtrent som om jeg hadde vært dyslektiker og hadde lært meg å "lese" ved å pugge ordene...

Så skaden har forsåvidt allerede skjedd, gjennom en oppvekst der ingen var klar over at det feilte meg noe som helst.

Det ble stilt krav til meg, og det blir det forsåvidt fremdeles, som er av en slik art at jeg ikke greier å oppfylle kravene.

Resultatet blir at jeg blir sliten av sosial omgang. Jeg elsker å ha omgang med andre mennesker, men det blir slitsomt for meg.

Asperger syndrom er en autistisk lidelse som rammer mennesker med ellers normal intelligens.

Mange med asperger syndrom stifter etterhvert bekjentskap med psykiatrien, som en reaksjon på omgivelsenes krav. Hoveddiagnosene som de da får, er angst og depresjon, men noen får også andre diagnoser innenfor psykiatrien.

Men det er ikke så ille å ha denne diagnosen, den gir ihvertfall rettigheter i forhold til uføretrygd, dersom man trenger det.

Og det gjør mange med asperger syndrom etterhvert.

Selv har jeg 100% uføretrygd, som ung ufør.

Mange andre, er ofte på attføring, når de da ikke er under behandling innenfor psykiatrien. Man kan også få "arbeid under bistand".

Atter andre igjen, har en blanding av rehabiliteringspenger og uføretrygd.

Håper det var oppklarende. Du kan også slå opp på autismeforeningen sin side, og lese om asperger syndrom der.

http://ww2.autismeforeningen.no/

mvh

Eller så misforstod du mitt innlegg. Det var egentlig bare dette jeg mente å svare på:

"Det er en vesentlig forskjell på det å ha en sykdom, og det å ha en funksjonshemming, sånn som jeg har.

Dersom man har en funksjonshemming, så kan man få hjelp eller hjelpemidler til å overkomme den funksjonshemmingen.

Dersom det er en sykdom, så er det ikke mulig å gjøre det i den utstrekningen."

Jeg mener at det ikke nødvendigvis er stor forskjell på sykdom og funksjonshemming. Jeg mener heller at sykdom ofte er en årsak til funksjonshemming. Du sier det jo selv, at din sykdom gjør det vanskelig for deg å fungere i dagliglivet?

Hva legger du i "funksjonshemming"?

Eller så misforstod du mitt innlegg. Det var egentlig bare dette jeg mente å svare på:

"Det er en vesentlig forskjell på det å ha en sykdom, og det å ha en funksjonshemming, sånn som jeg har.

Dersom det er en sykdom, så er det ikke mulig å gjøre det i den utstrekningen."

Jeg mener at det ikke nødvendigvis er stor forskjell på sykdom og funksjonshemming. Jeg mener heller at sykdom ofte er en årsak til funksjonshemming. Du sier det jo selv, at din sykdom gjør det vanskelig for deg å fungere i dagliglivet?

Hva legger du i "funksjonshemming"?

Jeg har jo skrevet det i det første innlegget, at funksjonshemmingen min er medfødt. Er man syk så er man syk, har man en funksjonshemming så har man en funksjonshemming.

Det er to helt forskjellige ting. Sykdom kan man bli frisk av, et medfødt handikapp må man tilrettelegge ting rundt.

Det er viktig å skille på de to, fordi man ellers går inn i statistikken for "psykisk syke", som jeg mener er en altfor enhetlig beskrivelse av en hel rekke forskjellige sykdomstilstander og funksjonshemminger.

Og som ofte brukes av det offentlige for å diskriminere gruppen.

Les ellers om mennesker med asperger syndrom på autismeforeningen sin side

(autismeforeningen.no)

mvh

Annonse

Gjest provokatøren - et annet bokstavmenneske

Jeg har jo skrevet det i det første innlegget, at funksjonshemmingen min er medfødt. Er man syk så er man syk, har man en funksjonshemming så har man en funksjonshemming.

Det er to helt forskjellige ting. Sykdom kan man bli frisk av, et medfødt handikapp må man tilrettelegge ting rundt.

Det er viktig å skille på de to, fordi man ellers går inn i statistikken for "psykisk syke", som jeg mener er en altfor enhetlig beskrivelse av en hel rekke forskjellige sykdomstilstander og funksjonshemminger.

(autismeforeningen.no)

mvh

Jeg har lest ganske mye om asberger syndrom. Hva med å slå funksjonshemming opp i leksikon. Som et eksempel sier Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon at en funksjonshemming er "en konflikt mellom individets forutsetningerog miljøets og samfunnets krav tli funksjon på områder som er vesentlig for etablering og opprettholdelse av menneskers selvstendighet og sosiale tilværelse"

Kan ikke sykdom føre til en slik konflikt???

Klart kan en bli frisk av sykdom, men hvis sykdommen er kronisk, mener jeg fortsatt at den kan føre til en funksjonshemming

En annen definisjon på funksjonshemming, fra "Store medisinske leksikon": " Varig, redusert funksjonsevne, fysisk, psykisk eller sosialt, i forhold til aktuelle forventninger og livsførsel, utdanning, yrke eller kuturell aktivitet" Kan ikke kronisk sykdom også føre til det?

For all del, jeg mener ikke å si at jeg tror det er enkelt å ha en diagnose som asperger

Jeg har lest ganske mye om asberger syndrom. Hva med å slå funksjonshemming opp i leksikon. Som et eksempel sier Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon at en funksjonshemming er "en konflikt mellom individets forutsetningerog miljøets og samfunnets krav tli funksjon på områder som er vesentlig for etablering og opprettholdelse av menneskers selvstendighet og sosiale tilværelse"

Kan ikke sykdom føre til en slik konflikt???

Klart kan en bli frisk av sykdom, men hvis sykdommen er kronisk, mener jeg fortsatt at den kan føre til en funksjonshemming

En annen definisjon på funksjonshemming, fra "Store medisinske leksikon": " Varig, redusert funksjonsevne, fysisk, psykisk eller sosialt, i forhold til aktuelle forventninger og livsførsel, utdanning, yrke eller kuturell aktivitet" Kan ikke kronisk sykdom også føre til det?

For all del, jeg mener ikke å si at jeg tror det er enkelt å ha en diagnose som asperger

Selvsagt kan kronisk sykdom eller annen sykdom også føre til funksjonshemming. Det har jeg ikke bestridt eller påstått det motsatte av? Jeg skjønner ikke hva det er jeg har skrevet som har virket provoserende på deg. Men jeg beklager det hvis noe jeg har skrevet har virket sårende på deg.

Asperger syndrom er en MEDFØDT funksjonshemming, er det noe av dette du ikke har forstått?

Så det er ingen sykdom som har ført til at jeg har asperger syndrom. Men derimot har asperger syndrom ført til at jeg har blitt syk til en viss grad, dersom angst og depresjon defineres som en sykdomstilstand....om det tror jeg de lærde strides.

Du skriver at du er et annet "bokstavmenneske".

Jeg syns ikke du skulle kalle deg et bokstavmenneske. Alle er vi mennesker med like eller ulike forutsetninger.

mvh

(autismeforeningen.no)

mvh

Det er litt provoserende at du mener funksjonshemmede ikke blir diskriminert da. Funksjonshemmede blir regnet for å være den største diskriminerte gruppen i Norge.

Det er litt provoserende at du mener funksjonshemmede ikke blir diskriminert da. Funksjonshemmede blir regnet for å være den største diskriminerte gruppen i Norge.

Hæ?

Jeg mener slett ikke det. Du svarer på et innlegg som jeg har skrevet som svar til en annen, som mener at det ikke er forskjell på å ha en sykdom og ha en funksjonshemming.

Hva jeg mener, er at det er diskriminerende overfor meg å hevde at jeg har en psykisk eller fysisk sykdom, når det jeg har, er en medfødt funksjonshemming.

Funksjonshemmede så vel som syke mennesker, blir diskriminerte av det offentlige.

Hæ?

Jeg mener slett ikke det. Du svarer på et innlegg som jeg har skrevet som svar til en annen, som mener at det ikke er forskjell på å ha en sykdom og ha en funksjonshemming.

Hva jeg mener, er at det er diskriminerende overfor meg å hevde at jeg har en psykisk eller fysisk sykdom, når det jeg har, er en medfødt funksjonshemming.

Funksjonshemmede så vel som syke mennesker, blir diskriminerte av det offentlige.

OK, da er vi faktisk enige :o)

Gjest Forskjellendukonstanterer

Selvsagt kan kronisk sykdom eller annen sykdom også føre til funksjonshemming. Det har jeg ikke bestridt eller påstått det motsatte av? Jeg skjønner ikke hva det er jeg har skrevet som har virket provoserende på deg. Men jeg beklager det hvis noe jeg har skrevet har virket sårende på deg.

Asperger syndrom er en MEDFØDT funksjonshemming, er det noe av dette du ikke har forstått?

Så det er ingen sykdom som har ført til at jeg har asperger syndrom. Men derimot har asperger syndrom ført til at jeg har blitt syk til en viss grad, dersom angst og depresjon defineres som en sykdomstilstand....om det tror jeg de lærde strides.

Du skriver at du er et annet "bokstavmenneske".

Jeg syns ikke du skulle kalle deg et bokstavmenneske. Alle er vi mennesker med like eller ulike forutsetninger.

mvh

Jg skjønner godt hva du har skrevet som provoserer: Du har skrevet at det er stor forskjell på sykdom og funksjonshemming. - At det er to helt forskjellige ting. Og jeg må si meg helt enig med "provoserende" at det er det ikke. Sykdom kan ofte føre til funksjonshemming. At du har asberger - en medfødt funksjonshemming - og ikke vil bli kalt syk er noe helt annet enn den generelle - og provoserende - uttalelsen om at sykdom og funksjonshemming er to helt forskjellige ting. Det er det nemlig ikke.

Man kan være syk uten å være funksjonshemmet

Man kan være funksjonshemmet uten å være syk

Man kan være syk som fører til at en blir funksjonshemmet.

Min personlige mening er at de fleste sykdommer medfører funksjonshemming. - Om enn for en midlertidig periode.

Annonse

Jg skjønner godt hva du har skrevet som provoserer: Du har skrevet at det er stor forskjell på sykdom og funksjonshemming. - At det er to helt forskjellige ting. Og jeg må si meg helt enig med "provoserende" at det er det ikke. Sykdom kan ofte føre til funksjonshemming. At du har asberger - en medfødt funksjonshemming - og ikke vil bli kalt syk er noe helt annet enn den generelle - og provoserende - uttalelsen om at sykdom og funksjonshemming er to helt forskjellige ting. Det er det nemlig ikke.

Min personlige mening er at de fleste sykdommer medfører funksjonshemming. - Om enn for en midlertidig periode.

Hva er det som er så provoserende med det? Hvis det ikke var to forskjellige begreper, så ville man ikke hatt to forskjellige språklige uttrykk for det.

Man kan ha en kronisk sykdom, som også kan betegnes som funksjonshemming, og i den sammenheng så vil det ikke være noen forskjell.

Man kan også ha en sykdom, som fører til funksjonshemming.

Slik sett er vi ikke uenige.

Men man kan også ha et medfødt handikapp, som i seg selv ikke er noen sykdom.

Ville du for eksempel si at alle mennesker som brukte krykker, var syke? Noen kunne jo ha brukket bena? Eller alle mennesker med armen i fatle, var syke?

I mitt tilfelle, så har jeg ikke noen sykdom, ihvertfall ikke i utgangspunktet.

Jeg har en funksjonshemming. Hvis dette provoserer deg, så har du helt rett i at det skjønner jeg ikke. Fordi asperger syndrom er regnet som en funksjonshemming.

Men asperger syndrom er ikke den eneste funksjonshemmingen man kan ha. Det finnes uendelig mange funksjonshemminger innenfor bare det som har med hjernen å gjøre.

Jeg syns det er temmelig sårende å bli sammenliknet med mennesker med sykdommer, når det ikke er det jeg har. Eller å bli satt i bås, som f.eks. psykisk syk, når jeg faktisk ikke er det? Og at dette kan bli brukt mot meg ved en eller annen anledning, spesielt av det offentlige. At man snakker om meg som om jeg ikke er et menneske, men bare en del av en gruppe.

Det er det som er provoserende for meg.

Det er dette, som gjør at det er så greit for mennesker innenfor det offentlige, å drive med diskriminering, for hvis man kan plassere mennesker i båser, så kan man snakke nedsettende om de. Da kan man forsvare dårlige prioriteringer innenfor helsevesenet, da kan man forsvare at man ikke gir støtte i en vanskelig situasjon.

Hvis man først har satt en i bås som f.eks. psykisk syk.

Håper dette var oppklarende, og at du skjønner at vi faktisk er litt enige?

Hvis du da ikke jobber for det offentlige, og har din egen agenda?

Og jeg tror ikke at ALLE mennesker som jobber innenfor det offentlige, ser på andre mennesker på denne måten. Men jeg tror at mange gjør det.

mvh

Hva er det som er så provoserende med det? Hvis det ikke var to forskjellige begreper, så ville man ikke hatt to forskjellige språklige uttrykk for det.

Man kan ha en kronisk sykdom, som også kan betegnes som funksjonshemming, og i den sammenheng så vil det ikke være noen forskjell.

Man kan også ha en sykdom, som fører til funksjonshemming.

Slik sett er vi ikke uenige.

Men man kan også ha et medfødt handikapp, som i seg selv ikke er noen sykdom.

Ville du for eksempel si at alle mennesker som brukte krykker, var syke? Noen kunne jo ha brukket bena? Eller alle mennesker med armen i fatle, var syke?

I mitt tilfelle, så har jeg ikke noen sykdom, ihvertfall ikke i utgangspunktet.

Jeg har en funksjonshemming. Hvis dette provoserer deg, så har du helt rett i at det skjønner jeg ikke. Fordi asperger syndrom er regnet som en funksjonshemming.

Men asperger syndrom er ikke den eneste funksjonshemmingen man kan ha. Det finnes uendelig mange funksjonshemminger innenfor bare det som har med hjernen å gjøre.

Jeg syns det er temmelig sårende å bli sammenliknet med mennesker med sykdommer, når det ikke er det jeg har. Eller å bli satt i bås, som f.eks. psykisk syk, når jeg faktisk ikke er det? Og at dette kan bli brukt mot meg ved en eller annen anledning, spesielt av det offentlige. At man snakker om meg som om jeg ikke er et menneske, men bare en del av en gruppe.

Det er det som er provoserende for meg.

Det er dette, som gjør at det er så greit for mennesker innenfor det offentlige, å drive med diskriminering, for hvis man kan plassere mennesker i båser, så kan man snakke nedsettende om de. Da kan man forsvare dårlige prioriteringer innenfor helsevesenet, da kan man forsvare at man ikke gir støtte i en vanskelig situasjon.

Hvis man først har satt en i bås som f.eks. psykisk syk.

Håper dette var oppklarende, og at du skjønner at vi faktisk er litt enige?

Hvis du da ikke jobber for det offentlige, og har din egen agenda?

Og jeg tror ikke at ALLE mennesker som jobber innenfor det offentlige, ser på andre mennesker på denne måten. Men jeg tror at mange gjør det.

mvh

selvfølgelig er du syk når du har brukket benet. Hvorfor ellers kommer du på SYKEhus og blir SYKEmeldt fra jobb? Hvis du ikke er syk når du har brukket benet, hva er du da?

Ellers er vi enige om det meste, men syk er da ikke noe værre begrep enn funksjonshemmet?

Men for å ha det klart: Det eneste vi regaerer på er at du sier "Det er to helt forskjellige ting" for det trenger ikke være to helt forskjellige ting. Det kan godt også være det samme.

selvfølgelig er du syk når du har brukket benet. Hvorfor ellers kommer du på SYKEhus og blir SYKEmeldt fra jobb? Hvis du ikke er syk når du har brukket benet, hva er du da?

Ellers er vi enige om det meste, men syk er da ikke noe værre begrep enn funksjonshemmet?

Men for å ha det klart: Det eneste vi regaerer på er at du sier "Det er to helt forskjellige ting" for det trenger ikke være to helt forskjellige ting. Det kan godt også være det samme.

Nei, når du har brukket benet, så er du midlertidig funksjonshemmet, ikke syk. At man bruker skjema for sykemelding for å si fra at man er imidlertidig arbeidsudyktig, er pga praktiske grunner...

Men er du ikke lei av å kverulere, nå, da?

Du får ikke flere svar enn dette fra meg på dette emnet. Hvis du ønsker ytterligere oppmerksomhet, så får du finne på et nytt emne.

mvh

Nei, når du har brukket benet, så er du midlertidig funksjonshemmet, ikke syk. At man bruker skjema for sykemelding for å si fra at man er imidlertidig arbeidsudyktig, er pga praktiske grunner...

Men er du ikke lei av å kverulere, nå, da?

Du får ikke flere svar enn dette fra meg på dette emnet. Hvis du ønsker ytterligere oppmerksomhet, så får du finne på et nytt emne.

mvh

Jeg skjønner ikke at jeg gidder, men: Du bør nok redefinere sykdomsbegrepet ditt. Sånn at det stemmer mer overens med det virkelige.

Enig i det du skriver.

Mimmy forsøker å fremheve noe som har vært vesentlig for henne i forståelsen av sin egen situasjon, men skillet hun trekker mellom "funksjonshemning" og "sykdom" finner jeg lite samsvarende med den betydning jeg legger i disse begrepene .

Enig i det du skriver.

Mimmy forsøker å fremheve noe som har vært vesentlig for henne i forståelsen av sin egen situasjon, men skillet hun trekker mellom "funksjonshemning" og "sykdom" finner jeg lite samsvarende med den betydning jeg legger i disse begrepene .

Hvorfor det?

Hvis jeg tar feil, så er det helt greit å bli korrigert, men hvorfor finnes det da to begreper?

En funksjonshemming er noe som er fysisk feil, og det er også en sykdom, slik sett. Men en sykdom kan også styres av andre ting som ikke har direkte med fysikk å gjøre, f.eks. bakterielt eller virus. Og smerter, innleggelse ved sykehus o.l.

Hvis en person mangler et ben, ville du da si at vedkommende var syk? Eller ville du si at vedkommende var funksjonshemmet?

Jeg vet at jeg har lett for å bli opphengt i slike ting, men det blir ikke lettere ved at slike folk som deg driver å kverulerer. Nyter du (og andre) å plage meg, eller hva? Jeg må nesten si at jeg begynner å lure.

Og begrepet psykisk syk, vet jeg brukes ofte i det offentlige fordi man har behov for å sette folk i en bestemt bås, fordi det da gjør det enklere for dem å se bort fra de behov som folk har.

Og det er det ENESTE som gjør at jeg har vanskelig for å godta at jeg skal være noe som helst slags syk fordi jeg har asperger syndrom. Da jeg gikk på videregående, hadde jeg 3-4 fraværsdager totalt i løpet av 3 år....så man kunne neppe si at jeg var spes. mye syk....

For tiden er jeg faktisk også syk, jeg har en eller annen betennelse i kroppen antakeligvis, men den sykdommen har ikke noe med asperger syndrom å gjøre.

Legen min har bestilt endel tester av meg, fordi jeg hadde høy senkning, og det var en blodprøve ellers også som ga litt høye verdier, så jeg skal snart til ultralyd.

Men det er forsåvidt irrelevant i denne sammenheng.

Jeg har en funksjonshemming, den er ikke spesielt skjemmende eller noe, selv om jeg har hatt svært vanskelig for å skjønne funksjonshemmingen, noe av den forvirringen jeg opplever tror jeg kommer av at jeg er født slik. Så jeg har slått meg til ro med at jeg nok alltid vil ha denne forvirringen, og at jeg aldri vil skjønne dette fullt og helt.

Og de som kjenner meg, sier at jeg fungerer bra sosialt, men samtidig at de ser at jeg blir sliten av det sosiale. Og at de også ser at jeg har lett for å bli litt fjern i sosiale sammenhenger. Dvs at jeg ikke oppfatter alt som blir sagt, fordi jeg ikke er "helt til stede".

Dette er noe av grunnen til at andre mennesker ikke skjønner at jeg har asperger syndrom, jeg som fungerer så godt sosialt. Fordi de ikke ser at jeg faktisk strever med å oppfatte ting som blir sagt eller gjort.

Så vær så snill å slutt å plage meg med dette? Det finnes da så mange andre ting i verden man kan krangle om, enn det at det finnes to begreper, funksjonshemminger og sykdommer?

Jeg skjønner ikke at jeg gidder, men: Du bør nok redefinere sykdomsbegrepet ditt. Sånn at det stemmer mer overens med det virkelige.

Jeg har som sagt ingen sykdom, det er en dysfunksjon i hjernen, og det er ingen sykdom. Jeg har sannsynligvis heller ikke hatt noen sykdom som har medført denne funksjonshemmingen.

Dersom jeg har hatt noen sykdom, som har medført denne funksjonshemmingen, så har det i tilfelle vært en sykdom enten som foster i livmoren, eller at det er noe som har skjedd i løpet av min første tid etter fødselen, som baby.

Hva asperger syndrom, eller andre autistiske tilstander, kommer av, er det ingen som vet. Men det man vet, er at det er en dysfunksjon i hjernen, en nevropsykologisk eller nevrobiologisk tilstand.

Og man har ikke greid å finne noen årsak til dette, det er ingen spesielle opplevelser i barndommen som kan skape asperger syndrom.

Og denne tilstand er ingen sykdom.

Det er derfor du som må omdefinere sykdomsbegrepet ditt. Vil du kalle mennesker med downs syndrom syke, eller la oss si dyslektikere? For ikke å forglemme blinde, døve og lamme?

Ikke sånn at det ikke kan finnes sykdommmer som gjør at man får slike funksjonshemminger, men noen er vitterlig født slik....

Men nå må du slutte å plage meg med dette, det er da ingen vanskelig sak å skjønne at det er forskjell på disse begrepene, jeg skjønner deg virkelig ikke, og jeg ønsker heller ikke å skjønne deg.

Kanskje du skulle snakke om psykologen din om dette, og hvorfor du er så opphengt i denne saken? Det finnes mange forskjellige dysfunksjoner i hjernen, kanskje du har en dysfunksjon når det gjelder språklige begreper, hva vet vel jeg.

Jeg vet jeg har et oppheng i enkelte ting selv, og psykologen min og meg, vi snakker ofte om dette, og at det kommer som en naturlig følge av den funksjonshemmingen jeg har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...