Gjest Forskjellendukonstanterer Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Jeg har som sagt ingen sykdom, det er en dysfunksjon i hjernen, og det er ingen sykdom. Jeg har sannsynligvis heller ikke hatt noen sykdom som har medført denne funksjonshemmingen. Dersom jeg har hatt noen sykdom, som har medført denne funksjonshemmingen, så har det i tilfelle vært en sykdom enten som foster i livmoren, eller at det er noe som har skjedd i løpet av min første tid etter fødselen, som baby. Hva asperger syndrom, eller andre autistiske tilstander, kommer av, er det ingen som vet. Men det man vet, er at det er en dysfunksjon i hjernen, en nevropsykologisk eller nevrobiologisk tilstand. Og man har ikke greid å finne noen årsak til dette, det er ingen spesielle opplevelser i barndommen som kan skape asperger syndrom. Og denne tilstand er ingen sykdom. Det er derfor du som må omdefinere sykdomsbegrepet ditt. Vil du kalle mennesker med downs syndrom syke, eller la oss si dyslektikere? For ikke å forglemme blinde, døve og lamme? Ikke sånn at det ikke kan finnes sykdommmer som gjør at man får slike funksjonshemminger, men noen er vitterlig født slik.... Men nå må du slutte å plage meg med dette, det er da ingen vanskelig sak å skjønne at det er forskjell på disse begrepene, jeg skjønner deg virkelig ikke, og jeg ønsker heller ikke å skjønne deg. Kanskje du skulle snakke om psykologen din om dette, og hvorfor du er så opphengt i denne saken? Det finnes mange forskjellige dysfunksjoner i hjernen, kanskje du har en dysfunksjon når det gjelder språklige begreper, hva vet vel jeg. Jeg vet jeg har et oppheng i enkelte ting selv, og psykologen min og meg, vi snakker ofte om dette, og at det kommer som en naturlig følge av den funksjonshemmingen jeg har. Du er klar over at det r TRE forskjellige personer som har svart deg i denne diskusjonen? Det virker som om du tror det er EN. Men jeg skal ikke "plage" deg mer som du kaller det. Jeg ser jo at det ikke nytter å få deg til å forstå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217610-funksjonshemming-eller-sykdom-hva-er-forskjellen/page/2/#findComment-1612973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmy Skrevet 11. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2006 Du er klar over at det r TRE forskjellige personer som har svart deg i denne diskusjonen? Det virker som om du tror det er EN. Men jeg skal ikke "plage" deg mer som du kaller det. Jeg ser jo at det ikke nytter å få deg til å forstå. Jepp, jeg er klar over dette, virker nærmest som om dere samarbeider om å plage meg, og sannsynligvis også andre på dette forumet...? Jeg er også blitt smertelig klar over at det ikke går an å få deg til å skjønne det norske språk. Så la oss heller være enige i å være uenige, og la det bli med det. Med ikke fullt så vennlig hilsen (mobbere får sjelden noen vennlig hilsen fra meg) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217610-funksjonshemming-eller-sykdom-hva-er-forskjellen/page/2/#findComment-1612998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bokstavbarnet Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Selvsagt kan kronisk sykdom eller annen sykdom også føre til funksjonshemming. Det har jeg ikke bestridt eller påstått det motsatte av? Jeg skjønner ikke hva det er jeg har skrevet som har virket provoserende på deg. Men jeg beklager det hvis noe jeg har skrevet har virket sårende på deg. Asperger syndrom er en MEDFØDT funksjonshemming, er det noe av dette du ikke har forstått? Så det er ingen sykdom som har ført til at jeg har asperger syndrom. Men derimot har asperger syndrom ført til at jeg har blitt syk til en viss grad, dersom angst og depresjon defineres som en sykdomstilstand....om det tror jeg de lærde strides. Du skriver at du er et annet "bokstavmenneske". Jeg syns ikke du skulle kalle deg et bokstavmenneske. Alle er vi mennesker med like eller ulike forutsetninger. mvh Mente på ingen måte at jeg ble provosert. Men jeg hadde en mistanke om at det jeg skrev kunne virke provoserende. Mener bare at asperger i seg selv ikke er en funksjonshemming, men et syndrom som leder til en.. Det er dette med begreper Klart man ikke skal sette merkelapper på seg selv eller andre. Jeg skrev nå bare bokstavbarn for å ha et nick. Jeg er jo meg, bare med en bokstavdiagnose, men jeg ville da ikke skrive namnet mitt her 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217610-funksjonshemming-eller-sykdom-hva-er-forskjellen/page/2/#findComment-1614547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmy Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Mente på ingen måte at jeg ble provosert. Men jeg hadde en mistanke om at det jeg skrev kunne virke provoserende. Mener bare at asperger i seg selv ikke er en funksjonshemming, men et syndrom som leder til en.. Det er dette med begreper Klart man ikke skal sette merkelapper på seg selv eller andre. Jeg skrev nå bare bokstavbarn for å ha et nick. Jeg er jo meg, bare med en bokstavdiagnose, men jeg ville da ikke skrive namnet mitt her Nei, ikke skriv navnet ditt her. Og takk for svar på innlegget mitt. Jeg ble ikke provosert av innlegget ditt det jeg kan huske, og jeg ble heller ikke provosert av at du skrev at du var et bokstavbarn eller bokstavmenneske. Jeg antar bare jeg syns det ikke er bra å definere seg selv ut fra en diagnose. Selv om jeg nok kan gå i den fellen selv fra tid til annen. Jeg sier ikke at du har gjort det. God natt, og vennlig hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217610-funksjonshemming-eller-sykdom-hva-er-forskjellen/page/2/#findComment-1614641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.