Gjest har det bra nå Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 hei, Jeg går for tiden på en halv tablett annen hver dag - på cipralex. Har tdiligere brukt en tablett daglig. Nå har jeg i denne tiden, siden jeg begynte trappe ned, merket at jeg er noe svimmel. Hva er bivirkninger ved seponering av cipralex? Og hvor lenge skal jeg ta en halv annenhver dag egenetlig? Hilsen meg som har det bra nå! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217804-bivirkninger-ved-seponering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Hva mener du med en halv tablett hver dag? En halv 10 mgs tablett, eller en halv 5 mgs? Jeg tror jeg ville tatt en dose hver dag, ikke annenhver dag, og at det vil gi mindre bivirkninger. Jeg antar at du kanskje går på 5 mg annenhver dag nå? Hvis du har gått på 5 mg et par uker, ville jeg prøvd å bare seponere. Eller 2,5 mg hver dag 1- 2 uker. Tror du stresser kroppen mer ved en dose annenhver dag. NHD sier at det tar ca. tre måneder med seponering av AD, men noen kan gå ned raskere hvis en har lite bivirkninger. Det kjenner man som regel på kroppen sin selv. Andre trenger lengre tid. Men jeg tror bestemt svimmelheten din blir bedre hvis du ikke tar en dose annenhver dag. Svimmelhet er en vanlig bivirkning. Nedstemthet og angst likeså. En god del av de bivirkningene en kan få ved opptrapping kan en få ved seponering også. Vh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217804-bivirkninger-ved-seponering/#findComment-1609862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Hva mener du med en halv tablett hver dag? En halv 10 mgs tablett, eller en halv 5 mgs? Jeg tror jeg ville tatt en dose hver dag, ikke annenhver dag, og at det vil gi mindre bivirkninger. Jeg antar at du kanskje går på 5 mg annenhver dag nå? Hvis du har gått på 5 mg et par uker, ville jeg prøvd å bare seponere. Eller 2,5 mg hver dag 1- 2 uker. Tror du stresser kroppen mer ved en dose annenhver dag. NHD sier at det tar ca. tre måneder med seponering av AD, men noen kan gå ned raskere hvis en har lite bivirkninger. Det kjenner man som regel på kroppen sin selv. Andre trenger lengre tid. Men jeg tror bestemt svimmelheten din blir bedre hvis du ikke tar en dose annenhver dag. Svimmelhet er en vanlig bivirkning. Nedstemthet og angst likeså. En god del av de bivirkningene en kan få ved opptrapping kan en få ved seponering også. Vh PS! Glad for å høre at du har det bra nå. Håper for din del at det vil vare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217804-bivirkninger-ved-seponering/#findComment-1609921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
inkink Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 PS! Glad for å høre at du har det bra nå. Håper for din del at det vil vare. det var godt å høre Bugge! Driver med seponering selv, og angst og nedstemtheten jeg føler skremmer meg. Så det er vanlig altså... vil det avta straks de er ute av blodet, eller vil det ta tid? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217804-bivirkninger-ved-seponering/#findComment-1610096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 det var godt å høre Bugge! Driver med seponering selv, og angst og nedstemtheten jeg føler skremmer meg. Så det er vanlig altså... vil det avta straks de er ute av blodet, eller vil det ta tid? Selve "seponeringsangsten" vil nok avta når medisinen er ute av kroppen, og kroppen har fått vent seg til at den er ute av systemet. Men så er det jo det at selv om cipralex eller et annet Ad ikke var detrette, så sitter en kanskje likevel igjen med det opprinnelige angstog depresjonsproblemet som man trengte behandling for. Nå skjønner jeg at du har fått litt skrekken i deg. Det ville ikke være noe rart i hvertfall. Det er andre måter enn medisiner å jobbe med angst og depresjon på. Mye av det blir jo nevnt her, trim, terapi, avspenning, naturmedisin, fysioterapiformer og jeg vet ikke hva. Det spørs bare om en finner noe en kan føle fungerer. Kanskje om noen måneder du vil ta sjansen på et helt annet medikament. Men først må du få dette svinerie(for deg) ut av kroppen. Det er trså trist at denne medisinen skulle være så til de grader feil for deg. Men slik er det. Venninna mi ble også helt uvel av denne medisinen. En kveld her hadde jeg slik sterk angst og jeg satte meg på ergometersykkelen og syklet så svetten silte, (og så mye bekkenet mitt tåler), og det hjalp faktisk. Unngikk en sobril den kvelden, og falt utmattet i søvn. Så det finnes andre veier i blant. Lykke til med seponeringen, inkink. Trøsteklem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217804-bivirkninger-ved-seponering/#findComment-1610296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
inkink Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Selve "seponeringsangsten" vil nok avta når medisinen er ute av kroppen, og kroppen har fått vent seg til at den er ute av systemet. Men så er det jo det at selv om cipralex eller et annet Ad ikke var detrette, så sitter en kanskje likevel igjen med det opprinnelige angstog depresjonsproblemet som man trengte behandling for. Nå skjønner jeg at du har fått litt skrekken i deg. Det ville ikke være noe rart i hvertfall. Det er andre måter enn medisiner å jobbe med angst og depresjon på. Mye av det blir jo nevnt her, trim, terapi, avspenning, naturmedisin, fysioterapiformer og jeg vet ikke hva. Det spørs bare om en finner noe en kan føle fungerer. Kanskje om noen måneder du vil ta sjansen på et helt annet medikament. Men først må du få dette svinerie(for deg) ut av kroppen. Det er trså trist at denne medisinen skulle være så til de grader feil for deg. Men slik er det. Venninna mi ble også helt uvel av denne medisinen. En kveld her hadde jeg slik sterk angst og jeg satte meg på ergometersykkelen og syklet så svetten silte, (og så mye bekkenet mitt tåler), og det hjalp faktisk. Unngikk en sobril den kvelden, og falt utmattet i søvn. Så det finnes andre veier i blant. Lykke til med seponeringen, inkink. Trøsteklem fra Takk for det... jeg er vanligvis ikke nedstemt, men føles slik nå.. så håper det er cipra sep. som gjør det. Han psykiatikeren jeg går hos sier jeg ikke har depresjon, men GAD--somatisert. Så denne nedstemtheten skremmer meg litt, plagsomt nok med det jeg har fra før. Bruker nå ca 3,5 mg cipralex, men vil ikke gå ned mere før jeg har vært på en reise jobbmessig. Det som har vært *planken *min på disse jobbturene med masse folk, er å drikke vin til maten de kveldene jeg er bortreist. Det tar spenningene,og angsten mer enn noe annet. Men som jeg har skrevet før her så har jeg et veldig anstreng forhold til alkohol som medisin, så en kun et par tre glass vin i "nøden" jeg unner meg. Under slike settinger som dette. For det har som sagt vært en planke under disse jobbreisene...Er redd for å dra avgårde uten--- har opplevd å være så svimmel, kvalm og uvel som det vel går an i denne situasjonen, og så har kvelden kommet og de hvitvinsglassene har gjort underverker. Tror du det gjør noe om jeg deler en flaske vin med mine kolleger, selv om jeg fortsatet bruker cipralex?? Bruker jo valium ca 12,5 -15 mg daglig også på disse turene, men det har aldri vært noe problem sammen med disse 2,5-3 vinglassene. Det er blandingen av alle 3 jeg er redd for, særlig fordi jeg reagerte så sterkt på cipr. Men det er jo lite jeg bruker av den må?? (ca 3,5 mg)-- RL psykiatikeren sa jeg ikke skulle blande ssri og alkohol!! og da er jeg redd for å falle i koma eller noe jeg da:0)) engstelig som jeg er. har du svar på dette og så Bugge?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217804-bivirkninger-ved-seponering/#findComment-1610506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Takk for det... jeg er vanligvis ikke nedstemt, men føles slik nå.. så håper det er cipra sep. som gjør det. Han psykiatikeren jeg går hos sier jeg ikke har depresjon, men GAD--somatisert. Så denne nedstemtheten skremmer meg litt, plagsomt nok med det jeg har fra før. Bruker nå ca 3,5 mg cipralex, men vil ikke gå ned mere før jeg har vært på en reise jobbmessig. Det som har vært *planken *min på disse jobbturene med masse folk, er å drikke vin til maten de kveldene jeg er bortreist. Det tar spenningene,og angsten mer enn noe annet. Men som jeg har skrevet før her så har jeg et veldig anstreng forhold til alkohol som medisin, så en kun et par tre glass vin i "nøden" jeg unner meg. Under slike settinger som dette. For det har som sagt vært en planke under disse jobbreisene...Er redd for å dra avgårde uten--- har opplevd å være så svimmel, kvalm og uvel som det vel går an i denne situasjonen, og så har kvelden kommet og de hvitvinsglassene har gjort underverker. Tror du det gjør noe om jeg deler en flaske vin med mine kolleger, selv om jeg fortsatet bruker cipralex?? Bruker jo valium ca 12,5 -15 mg daglig også på disse turene, men det har aldri vært noe problem sammen med disse 2,5-3 vinglassene. Det er blandingen av alle 3 jeg er redd for, særlig fordi jeg reagerte så sterkt på cipr. Men det er jo lite jeg bruker av den må?? (ca 3,5 mg)-- RL psykiatikeren sa jeg ikke skulle blande ssri og alkohol!! og da er jeg redd for å falle i koma eller noe jeg da:0)) engstelig som jeg er. har du svar på dette og så Bugge?? Jeg har lite peiling på doseringer av annet enn sobril, men har selv drukket på SSRI og sobril uten problem. Moderate mengder. Dosen din på SSRI er veldig lav. Jeg vet ikke om legen din har gitt deg dette rådet fordi du har reagert så sterkt på cipralex, ellers er ikke den mengden for folk flest noe å snakke om i forhold til et par glass vin. Det er heller ikke slik at folk flest ikke kan ta seg et glass vin eller mer på SSRI.(vanlig dose) Ta et glass i gangen og kjenn på virkningen. Så tar du et til. Da er du på den sikre siden og slipper å engste deg. Du vet selv godt at dette må være en nødløsning. Pass deg så du ikke mister kontrollen. Plutselig kan situasjonene hvor du føler alkoholen hjelper deg med bli flere og flere. Ikke tenk at dette gjelder alle andre og ikke deg. At du ikke er typen til å ende opp i en situasjon hvor du har mistet litt kontrollen. De færreste tenker vel de er typen til det. Og dette kan skje så snikende over lang tid. Dette høres litt formanende ut kanskje, men jeg skriver det fordi jeg bryr meg, selv om jeg aldri har sett ditt ansikt. Du er ganske så levende for meg:o) Stå på. Jeg synes du er tøff som jobber og står i. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217804-bivirkninger-ved-seponering/#findComment-1612365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
inkink Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Jeg har lite peiling på doseringer av annet enn sobril, men har selv drukket på SSRI og sobril uten problem. Moderate mengder. Dosen din på SSRI er veldig lav. Jeg vet ikke om legen din har gitt deg dette rådet fordi du har reagert så sterkt på cipralex, ellers er ikke den mengden for folk flest noe å snakke om i forhold til et par glass vin. Det er heller ikke slik at folk flest ikke kan ta seg et glass vin eller mer på SSRI.(vanlig dose) Ta et glass i gangen og kjenn på virkningen. Så tar du et til. Da er du på den sikre siden og slipper å engste deg. Du vet selv godt at dette må være en nødløsning. Pass deg så du ikke mister kontrollen. Plutselig kan situasjonene hvor du føler alkoholen hjelper deg med bli flere og flere. Ikke tenk at dette gjelder alle andre og ikke deg. At du ikke er typen til å ende opp i en situasjon hvor du har mistet litt kontrollen. De færreste tenker vel de er typen til det. Og dette kan skje så snikende over lang tid. Dette høres litt formanende ut kanskje, men jeg skriver det fordi jeg bryr meg, selv om jeg aldri har sett ditt ansikt. Du er ganske så levende for meg:o) Stå på. Jeg synes du er tøff som jobber og står i. Vennlig hilsen Takk for svar Bugge. Er det en ting som er 100 % sikkert så er det at jeg ikke vil komme i et uføre med alkohol. Vet om dets skadevirkninger og har sett på nært hold at broren min ødela seg ved slik selvmedsinering mot angst. Så det var noe jeg bare har bestemt meg for for mere 20 år siden, at det ikke skulle bli min bane. Og vet ikke om det kommer fram i mine innlegg --hehe... men hadde det ikke vært for min vilje og stahet så hadde jeg vært i ett uføre for lenge siden både på benzo og alkohol. For alkohol gjør meg faktisk frisk, og det viser bare hvor mye spenninger jeg har i kroppen sier psykiatikeren til meg. Og ang. valium så bruker jeg fortsatt "bare" snitt 10mg valium pr dag) og ifølge psykitikerne er jeg sånn sett utenfor fare for intolleranse etter 25 år. Og det er for å holde det gående... holde svimmelhet og spenninger nede jeg bruker det. Alkohol har sagt bare vært nødløsinger for meg, kanskje 4 ganger i året i sosiale settinger. 3 glass av gangen!!Teller alltid, så jeg vet hvor mye jeg tar. Før ssri hvor jeg bare brukte benzo mot mine plager, var det null problem å ta disse 3 glassene. Har venninner som drikker vin hver hver eneste helt og i ukene og????? Lurer på hvor de ender hen.. men vil ikke blande meg. Men så lenger opp her at en hadde kollapset av alkohol,ssri og diaz.. så tør nok ikke, selv om fastlegen min sa det ikke burde by på problemer. Viktig for jobben min denne turen. Faktisk et must.. så jeg får bare håpe at det går greit. Har vært i den siturajon at jeg nesten ikke har hatt energi til å kle meg om morgenen. Men med vilje, stahet og valium har det gått på ett vis, og vin har som sagt reddet meg om kveldene. Valium virker ikke tilstekkelig når kroppen svikter meg så totalt som den kan gjøre. For det er det som har vært mitt problem --- at kroppen og energien svikter-- men det kommer visst av GAD?? Desverre har ikke noe AD--- prøvd 7 slag nå, gjort meg bedre. takk for svar Bugge! klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217804-bivirkninger-ved-seponering/#findComment-1612739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.